پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حفظ محیط زیست در گروی تغییر و بهبود سبک زندگی

حفظ محیط زیست در گروی تغییر و بهبود سبک زندگی





۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹

حفظ محیط زیست در گروی تغییر و بهبود سبک زندگی

مدیر کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست: برای حفظ محیط زیست، علاوه بر دولت‌ها لازم است همه افراد برای تغییر سبک زندگی خود تلاش کنند.

روز گذشته مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام شعار ملی «کاهش آلاینده‌ها و پسماند؛ آسمان آبی، زمین سبز» به مناسبت روز جهانی محیط زیست اظهار کرد: «‌۱۵ خردادماه (۵ ژوئن) روز جهانی محیط زیست، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم حفظ محیط زیست و تحریک سیاستمداران به اتخاذ تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری انتخاب شده‌ است.»

آن‌طور که امیر عبدالرضا سپنجی به ایسنا گفته، محیط زیست و تنوع زیستی میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل‌های قبل به امانت گرفته است و باید به نسل‌های بعد بسپارد اما در این میان زیاده‌خواهی انسان این میراث را به مخاطره انداخته به طوری که بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری با خطر انقراض مواجه شده‌اند. به گفته وی توسعه شهرنشینی، گسترش زمین‌های کشاورزی، قطع بی‌رویه درختان و نابودی جنگل‌ها به بهانه جاده‌کشی، احداث سدهای متعدد با توجیه تامین آب شرب و به دنبال آن خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، بروز پدیده‌های جدید مانند گرد و غبار و وقوع طوفان‌های مختلف دریایی و خشکی پیامد زندگی شهرنشینی و زیاده‌خواهی انسان از طبیعت است.

سپنجی در ادامه تصریح می‌کند حفاظت از محیط زیست و هر چه در آن است ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها دارد. نحوه برخورد انسان با محیط زیست، رابطه نزدیکی با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی در ادیان و جوامع گوناگون دارد. در بیشتر ادیان از جمله دین اسلام به‌طور ویژه احترام به طبیعت و حفاظت از گونه‌های زیستی موجود در آن، مورد توجه و جزو تعالیم دینی محسوب می‌شود و شکستن شاخه درخت به شکستن بال فرشته تشبیه شده است.

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید با توجه به افزایش روند نابودی محیط زیست و هرآنچه در آن است، جامعه جهانی به فکر چاره افتاد که بر این اساس تصمیم گرفت روزی را به نام روز جهانی محیط زیست تعیین کند تا در این روز توجه جهانیان را به اهمیت موضوع جلب کند. به گفته این کارشناس حوزه محیط زیست مردم در صورتی خود را ملزم به حفظ محیط زیست می‌دانند که ضرورت آن را دریابند و از سطحی از دانش و رفاه برخوردار باشند که بتوانند آن را حفظ کنند. از این‌رو برای حفظ محیط زیست، علاوه بر دولت‌ها لازم است همه افراد برای تغییر و بهبود سبک زندگی خود تلاش کنند. سپنجی بر این باور است که آموزش محیط زیست در همه سطوح ضروری است و مشارکت اجتماعی مردم در حوزه محیط زیست هنگامی عینیت پیدا می‌کند که مردم بدانند چه مخاطراتی محیط زیست آنان را تهدید می‌کند، علت آن چیست و چگونه می‌توان با بهبود عملکرد یا تغییر رفتار به رفع آن‌ها کمک کرد. مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می‌کند بر اساس قانون حفظ محیط زیست وظیفه عمومی و همگانی است و همه بخش‌های مختلف جامعه و آحاد مردم باید نسبت به محیط زیست احساس مسوولیت داشته باشند.

فرصتی برای تغییر در سبک زندگی

همه اجزای محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، از هوایی که تنفس می‌کنیم تا تک تک درختان و گیاهان و حتی خاک زمینی که بر آن قدم می‌گذاریم، محیط زیست ما را تشکیل می‌دهند که ضروری ترین عوامل حیات ما را در خود جای داده است.

محیط زیست، سخاوتمندانه، هر آنچه که دارد را به ما ارائه می‌کند تا بتوانیم نفس بکشیم، به زندگی ادامه دهیم و بقای خود را حفظ کنیم. ما از این محیط، هوا، آب، غذا، آرامش و بسیاری مواهب دیگر را دریافت می‌کنیم؛ بدون آنکه چیزی را در ازای آن بپردازیم. اگر محیط زیست را موجودی زنده در نظر بگیرید، می‌توانید او را مادر هستی بدانید که همه انسان‌ها را فارغ از هر دین و آیین و نژاد در آغوش گرفته است و با نوازش هایش زندگی را به آنها هدیه می‌دهد. اما تا به حال چند بار پای درد دل‌های این مادر دلسوز نشسته‌اید؟ تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه زحماتش را قدردانی می‌کنید و مراقب او هستید؟ 

5 ژوئن مصادف با 15 خرداد، روز جهانی محیط زیست است؛ روزی که به پاس مهربانی‌های زمین و آسمان به این نام مزین شده است تا شاید برخی از خواب غفلت بیدار شوند و با خود بیندیشند که چگونه ذره‌ذره، جان محیط زیست را می‌گیرند و شیره جانش را می‌مکند. شاید از همین‌روست که سازمان ملل متحد با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست و بهبود آن، که رفاه تمام اقوام بشر را موجب می‌شود و توسعه اقتصادی جوامع را تضمین می‌کند، روز پنجم ژوئن را به عنوان روز جهانی محیط زیست اعلام کرده است.

برگزاری این رویداد جهانی فرصتی است برای ما تا مبانی تفکرات روشن بینانه و رفتاری مسوولانه را در میان تمامی جوامع و نهادها و سازمان‌های سراسر جهان برای حفاظت از محیط زیست خود تقویت کنیم. از سال ۱۹۷۴ تاکنون این روز به عنوان یک رویداد جهانی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان جشن گرفته می‌شود. به همین مناسبت تاریخ آغاز این کنفرانس را با عنوان روز جهانی محیط زیست وارد تقویم کردند و در آن به اجرای برنامه‌هایی از قبیل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سوارای، کنسرت‌های سبز، مسابقات نقاشی و مقاله‌نویسی، درختکاری و برنامه‌های بازیافت و پاکسازی پرداختند. برگزارکنندگان امیدوار بودند که این فعالیت‌ها منجر به بالا بردن سطح آگاهی و اقدام در مورد مسایل فوری از آلودگی دریایی و گرم شدن کره زمین تا مصرف پایدار منابع و جرایم حیات وحش شود.

هدف UNEP از برگزاری چنین مراسمی عبارت است از :

-بخشیدن چهره‌ای انسانی به مسائل زیست محیطی

-توانمند‌سازی مردم برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار و متوازن

-ارتقای این بینش عمومی که جوامع در تغییر دیدگاه‌ها در خصوص مساله محیط زیست نقش محوری و اساسی ایفا می‌کنند.

-ترویج مشارکت با هدف اطمینان از برخورداری همه ملت‌ها از آینده‌ای امن‌تر و سعادتمندانه‌تر

محیط زیست چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما هم به وجود بیاید که وقتی سخن از محیط زیست در میان است دقیقا راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم. محیط‌ زیست همه محیط‌هایی را شامل می‌شود که زندگی در آنها جریان دارد. این محیط‌ها می‌توانند شهر، روستا، منطقه، طبیعت و حتی زیر آب‌ها باشند. عوامل موثر بر شکل گیری محیط زیست را می‌توان تنوع آب و هوایی و تنوع شرایط اقلیمی، نوع خاک، اختلاف ارتفاع و نا‌همواری‌ها برشمرد. به طور کلی مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده، محیط زیست را تشکیل می‌دهند که با هم در کنش هستند و تاثیر چشمگیری بر رشد و نمو و رفتار موجودات دارند.

ویژگی‌های روز جهانی محیط زیست

این روز دارای ابعاد مختلفی است که عبارتند از:

روزی برای مردم

روز جهانی محیط زیست روزی برای مردم است تا به بهانه آن کاری برای مراقبت از زمین انجام دهند و تغییر را آغاز کنند. این تغییر می‌تواند در خود فرد صورت گیرد یا به صورت محلی انجام شود و حتی می‌تواند در سراسر کشور و یا در سطح جهانی به اجرا در آید. همه در انتخاب آزادند…

شعاری متفاوت در هر سال

در هر سال، روز جهانی محیط زیست بر روی یک موضوع متمرکز می‌شود و با تاکید بر روی یک مساله زیست محیطی، شعاری را به این روز اختصاص می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *