سایت خبری پیام ما آنلاین | شهرداری کم از شهریاری نیست

شهرداری کم از شهریاری نیست





۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵

شهرداری کم از شهریاری نیست

یادداشت  مهمان

غلامرضا فدایی

تهران یکی از پر مسئله ترین شهر هاست و امیدوارم با این تغییر مدیریت اوضاع شهر سامان یابد.

اینکه شهردار جدید در حوزه هنر و معماری متبحر و استاد دانشگاه است و قبلا معاون وزارت مسکن و شهرسازی بوده است جای امیدواری است و انتظارات بسیاری را برای مردم ایجاد می کند. هنر روح زندگی است. هر چیزی با هنر قابل هضم است و بدون آن اگر بهترین چیز باشد هضم شدنی نیست.

من در بعضی کشورها شاهد این بوده ام که پروژه های شهری در یک جا متمرکز می شوند و بر اساس لیاقت و توانائی ها و نه رانت، به دانشگاهها و یا موسسات پژوهشی برای انجام تحقیقات واگذار می شود. البته ممکن است هم اکنون هم این کار به صورت جسته و گریخته انجام شود ولی هنوز نهادینه نشده و از رانت و رفیق بازی بی نصیب نیست. او می تواند با پیوند درست میان دانشگاه­ها و پروژه های شهری از تولید این همه پایان نامه و رساله های بی خاصیت جلوگیری کند و همه را تبدیل به پروژه های فعال نماید.

 شهردار تهران با توجه به اینکه قطعا در هیئت دولت هم شرکت می­کند می تواند حلقه اتصالی برای دست کم بعضی وزرا در اجرای هماهنگ کار باشد. به طور مثال دیده اید که در کندن اسفالت­ها گاهی نوبت مخابرات و گاهی نوبت اداره گاز و زمانی برای برق و امثال آن است. اگر برنامه باشد و اولویت بندی باشد شهردار می­تواند وزرای مربوطه را وادار کند که کارشان را هماهنگ کنند؛ همچنین در امور خدماتی که مردم برای انجام کارشان با چند وزارتخانه و یا واحدهای زیر مجموعه آنها سر و کار پیدا می کنند، هماهنگی آنها در داشتن اطلاعات و سرعت دادن به خواست متقاضیان و حتی مراجعه به یک جا رضایت آنها را بیشتر جلب کند. حتی در تولید و اشتغال هم شهرداری می تواند سهیم باشد و از وزارتخانه­های تولیدی برای انواع مصنوعات مورد نیاز شهرداری بخواهد که تولید داخل را آنچنان مرغوب کنند که توسل به خرید خارجی نباشد و یا کم باشد و …

خرید خارجی یکی از مهمترین مشتریانش شهرداری­ها است. از لکوموتیو گرفته تا اتومبیل و بسیاری از لوازم دیگر شهرداری می تواند در توجه به تولید داخلی تعیین کننده باشد.

مسائل کیفی و آسیب های اجتماعی از تهدیدات شهرهای بزرگ است و تا آنها به خوبی شناخته نشوند هرگز به طور اصولی درمان نمی شوند. اعتیاد، حاشیه نشینی، سرقت و مانند آن. خوشبختانه افرادی را در شورای شهر می­شناسم که با فرهنگ آشنا است و هم به مسائل آسیب زای شهر و منطقه به خوبی واقف و امیدوارم از ظرفیت ایشان به خوبی بهره برداری شود.

شهردار جدید با گرفتن این مسئولیت خوشبختانه ردای سیاست بر تن ندارد و آماده کار فارغ از مسائل سیاسی است که هم مبارک است و هم بسیار سخت!. البته بسیاری از وزرای دیگر هم باید ردای سیاست را از تن به در کنند و به کار بپردازند و به جز وزارتخانه های سیاسی و امنیتی چه ضرورتی دارد بقیه سیاسی باشند؟

این هم گفتنی است که به نظر من هیچ فردی نمی تواند سابقه فکری و ارزشی خود را کنار بگذارد و به یکباره خلع لباس فکری کند و به صورت شخص دیگری در آید. اما می تواند مجاهدت کند تا در موضع گیری­ها تقوای علمی و کاری خود را به کار بندد.

یکپارچگی در خدمات شهری و به ویژه مسائل آموزشی و فرهنگی کار شهرداری است و در کشور های پیشرفته که خوب مالیات وصول می شود شهرداری در همه مسائل عام المنفعه حضور دارد و منصفانه به مشکلات مردم می رسد.

شهردار حتماً به فضای شهری توجه می­کند و این بی قوارگی شهری را سامان می­دهد و اگر نمی شود این ساختمانهای بی قواره که شائبه رانت در آن بسیار قوی است را تخریب کرد، دست کم از مجوز دادن­های تازه اجتناب کند. در شهرهای بزرگ دنیا یک منطقه عمومی و تجاری وجود دارد و اغلب «داون تاون» نام دارد و در آنجا ساختمانهای مرتفع بسیار است ولی بقیه شهر جای زندگی است و هر منطقه برای خود اختیارات خاص دارد و در آبادانی و رفاه مردم سنگ تمام می گذارند وناظرانی بر آنها نظاره می کند تا خلاف، و تخلف و اختلاس صورت نگیرد.

سیاست های چندگانه و متناقض شهرداران مشکل بزرگ شهرداری است. گاهی اوقات از دروازه بیرون نمی آیند ولی از سوراخ سوزن می گذرند. فراوان مشاهده شده و می شود که اجازه ساختمانهای آنچنانی و رفیع و لوکس را در خیابانهای تنگ و تاریک می دهند و یا کوچه های محدود که محل زندگی و آسایش مردم است را به سرمایه داران و کاسبگاران مجوز می دهند ولی برای ساختمان شخصی اجازه یک طبقه را نمی دهند در حالیکه قبلا در روبروی آن ساختمان و یا در امتداد آن مجوزهای دیگر را صادر کرده اند!

ترافیک یکی از مسائل عمده شهر است و برای سامان دادن به آن جرأت و جسارت می خواهد. بدیهی است سایر وزارتخانه هم در این امر سهیم اند. عدم اشتغال بار ترافیکی را افزایش می دهد. وقتی کار نباشد و وقتی اتومبیل­های غیر استانداری که در کشور تولید می­شود همه را به نوعی مسافرکش کرده و با کمبود وسائل نقلیه عمومی وضعیت ترافیک و محیط زیست را بیش از پیش تخریب کرده است. باید با تدبیر و شجاعت و وضع قوانین درست از این بحران روز افزون بیرون آمد.

شهردار تهران می تواند هر یک از مناطق بیست گانه را یک شهر به حساب بیاورد که همه مایحتاج مردم در آن منطقه حل و فصل شود و دفاتری مانند پلیس به اضافه ده را هم تقویت کند و هم بر حسن اجرای کار آنها نظارت داشته باشد.

واگذاری اختیارات به هر منطقه شهری هم حسن دارد و هم عیب. حسن آن این است که کارها سرعت پیدا می­کند و بوروکراسی و تردد غیر ضرور را کم می کند ولی عیب عمده آن این است که سلیقگی کار کردن و اختلاف روش شهرداران را زیاد می کند و قدرت نیش قلم بعضی از افراد را در شهرداری افزایش می­دهد و مردم را برای رسیدن به اهدافشان تملق­گوی بعضی ها در شهرداری بار می آورد و نظام الکترونیک و یکپارچه را در هدایت امور شهری کاهش می دهد.

شهردار تهران می­تواند از شهرداران قبلی که می خواست مشکل ترافیک و محیط زیست را حل کند کمک بگیرد تا چنانچه طرحش اجرائی و عملیاتی است هر چه زودتر این مشکل حل شود که دیگر تهران شهر زندگی نیست و شهر ماشین و دود و آلودگی و هدر رفتن عمر است!!

شهردار تهران با توجه به سوابق علمی و فرهنگی خود به خوبی می داند که اگر بخواهد شهری آباد داشته باشد باید اول به مناطق محروم در داخل شهر و از آن مهم تر به خارج شهر و شهرستانها و روستاها برسد تا از حاشیه­نشینی و نیز ایجاد مشاغل کاذب جلوگیری کند. داستان شهر، داستان کاسًت­ها و طبقات نیست که مثل شهر دهلی در هند با توجه به سنت ها وآداب و رسومشان دو بخش مجزا و غیر مرتبط را در یک شهر ببینید؛ بلکه همچون ظروف مرتبطه می ماند که اگر به داد یک بخش نرسیدی به هر شکلی مسائل آن به بخش های دیگر سرایت می کند و با هم مخلوط می شود.

شهردار تهران حتما می­داند که با گران کردن شهر، که برنامه یکی از شهرداران گذشته بود  نمی توان از مهاجرت مردم بی نوا و بیکار و بعضا فرصت طلب جلوگیری کرد. بلکه اگر به کار و شغل در مناطق محروم رسیدگی شد می­توان از مهاجرت جلوگیری کرد و از ورود ماشین­های با پلاک شهرستانها جلوگیری کرد.شهردار تهران می تواند مدعی باشد که بودجه ای که اخیرا برای ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق محروم اختصاص یافت چگونه هزینه شد و کجا اثرش را نشان داد و آیا این تأثیر ماندگار و پایدار، و یا موقتی و دور ریختن سرمایه است!اگر از رانت سخن می رود و یا اگر شنیده می شود که فرزندان مسئولان و مجریان با واسطه و یا بی واسطه به بهره برداری و سوء استفاده مشغولند یک سر آن به شهرداری بر می گردد.

قدرت داشتن شهرداران هم خوب است و هم بد؛ تصمیمات خلق الساعه و بسته بودن صلاح و فساد شهری به قلم و امضای شهرداران که از آفت های بزرگ است و این بی قوارگی شهری و تراکم بی حد وحصر در نتیجه زد و بند شهرداران با صاحبان پول و مکنت است. اگر شهردار تهران بتواند قدرت شهرداران و بخشداران را به قانون متکی کند و از فروش امضا چه در شهرداران ویا اعضای شورای شهر جلوگیری کند به راستی به توفیق بزرگی دست یافته است.

اعصاب بسیاری از شهروندان به خاطر همین سلیقه ای عمل کردن شهرداران داغان است. و این نه به لحاظ اجرای قانون بلکه به لحاظ دور زدن قانونی و یا پر قانونی است.

شهرداری می­تواند با تصمیمات خود افرادی را یک شبه میلیاردر و افرادی را به خاک سیاه بنشاند. نگاه جامع الاطراف و بی غرض شهرداران مناطق تا برسد به بخش­یاران بسیار کارساز است و اینک که شهردار لباس کار، و نه سیاست به تن کرده است باید زیرمجموعه های وی هم چنین باشند و امید است «تا باد چنین بادا»!

معماری شهر و زیبایی ظاهری به میراث جاودان فرهنگی مرتبط است و شهردار روزی هم در آن سمت کار کرده و حتما ایده هایی دارد!

 شهر تهران نمونه تمام عیار بسامانی و یا نابسامانی اداره کشور است و دولت نباید از آن غافل باشد و نشاید با آن رقابت کند و یا مباحث بر روی لجاجت دور بزند! دولت الکترونیک که نیازی به مراجعه مستقیم مردم نباشد و تلفن ها پاسخگو باشند و نه اینکه افراد را سر کار بگذارند از شهرداری شروع می شود. اداره شهر تهران الگوی بزرگی از اداره کشور است. توزیع امکانات، برقراری اطلاعات و اشاعه سالم آن و خروجی سالم و به موقع آن، آرامش در محیط خانه و کار، همه و همه سرآغاز این حرکت است.

پس باید شهردار تهران و نیز شورای شهر در جلسات شورای عالی استانها و یا شهرداران کشور برای عدم مهاجرت از سایر شهرستانها به تهران تدبیری بیندیشد و توافقاتی صورت دهند تا این تعادل نسبی بر قرار شود و الا کشور تهران!! از این هم وسیعتر خواهد شد و آنگاه همه مصیبت هایی که فعلا شهر تهران دست به گریبان آن است چندین برابر خواهد شد و

 سر انجام شهرداری کم از شهریاری نیست. شهردار می تواند سبک زندگی و الگوی مصرف را بهینه کند اگر بخواهد و تیمی صالح داشته باشد/خبرآنلاین.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *