سایت خبری پیام ما آنلاین | بنای تاریخی گوهرتاج املش در آتش سوخت

بنای تاریخی گوهرتاج املش در آتش سوخت





۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰

بنای تاریخی گوهرتاج املش در آتش سوخت

هنوز علت آتش سوزی این بنای تاریخی که نیمه شب چهارشنبه رخ داده است، مشخص نیست

بنای تاریخی گوهرتاج در شهرستان املش در حالی در آتش سوخت و به صورت کامل تخریب شد که میراث فرهنگی و شهرداری به ان کوچکترین توجهی نداشتند.

 یک سال پیش بود که این خبر در رسانه‌ها منتشر شد که خانه گوهر تاج خانم از بناهای تاریخی مربوط به دوره پهلوی که قدمت آن به سال ۱۳۱۰ برمی‌گردد و در شهریور ۱۳۸۲ به شماره ۹۹۲۹ به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده در حال حاضر با وجود قرار گرفتن در مرکز شهر املش به حال خود رها شده است.

حال  خبر می‌رسد که این خانه در آتش نابود شده است. مسئول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری املش در این باره گفت: بنای تاریخی گوهر تاج که در مرکز شهر املش قرار داشت در آتش سوخت و به صورت کامل تخریب شد. هنوز علت آتش سوزی این بنای تاریخی که نیمه شب چهارشنبه رخ داده است، مشخص نیست.قاری زاده  ادامه داد: به محض اطلاع از آتش سوزی این بنا ۱۶ آتش نشان با ۸ خودروی اطفای حریق از املش، رانکوه، رحیم آباد، شلمان، کومله، اطاقور و لنگرود به مدت ۴ ساعت تلاش و از گسترش آتش سوزی و سرایت آن به ساختمان‌های جانبی جلوگیری کردند.آن طور که چمدان نوشته مسوول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری املش با اشاره به اینکه این آتش سوزی هیچ خسارت جانی نداشته است، گفت: علت آتش سوزی و میزان خسارت در دست بررسی است.

این بنا در قسمت جلگه‌ای در آستانه بافت قدیمی شهر املش و در ابتدای کوچه رهبری قرار دارد.

این ساختمان در مرکز محوطه‌ای وسیع در دو طبقه و با پنجره‌های چوبی و با مساحت ۵۴۰ متر مربع بنا شده است.دسترسی به این بنای تاریخی از دو قسمت شمالی و جنوبی امکان پذیر است. در قسمت شمالی محوطه، ساختمان دیگری مشتمل بر حمام، توالت، مطبخ، انباری و آتش‌دان و جود دارد و سقف آن سفال پوش اس .

این بنا در سال ۱۳۱۰ خورشیدی توسط استاد حاج احمد بنا و استاد حسین تهرانی ساخته شده است.

پیشتر رسانه‌های محلی در سال ۹۴ خبرداده بودند  که قبلاً حیاط این بنای تاریخی قطعه بندی شده و آماده فروش بوده است.

بر اساس همین گزارش‌ها در سال ۱۳۸۹ وکیل ورثه گوهر تاج، مجوزی را از سازمان میراث فرهنگی مبنی بر احداث بنا به مساحت ۱۶۷ متر مربع و به ارتفاع ۸/۵ متر در عرصه بنای تاریخی گوهر تاج خانم دریافت کرده تا مجوزی برای فروش به متقاضیان جهت ساخت باشد.

به هرکدام از خریداران جهت پیشبرد کارشان رونوشت این مجوز داده می­شود.

در سا ل۹۲ با خرید بخشی از زمین مذکور جهت ساخت واحد تجاری مجدداً از میراث فرهنگی استعلام می­‌شود و این بار نیز استعلام سال ۸۹ دوباره تأیید می‌شود و شهرداری با استناد به آن  مجوز ساخت صادر می­‌کند. ظاهراً با ممانعت میراث فرهنگی املش مواجه شده و کار به محاکم قضایی کشیده می­ شود و به استناد مجوز صادره از میراث، کار به جایی نمی­رسد.

در این مدت دوباره از طرف میراث فرهنگی برای خانم مالک در جبهه غربی بنای مجوز ساخت واحد مسکونی صادر می­شود که نامبرده نیز با تخریب بخشی از دروازه و مطبخ اقدام به ساخت می­کند. در سال ۱۳۹۲ با درخواست همین افراد برای کسب مجوز ساخت، این بار  میراث فرهنگی مخالفت می‌کند.در آن زمان دغدغهثمندان میراث فرهنگی املش این پرسش را مطرح می‌کردند که اگر میراث فرهنگی متولی امور تاریخی شهر است و به لحاظ قوانین بافت‌های تاریخی (ممنوع بودن هرگونه ساخت و ساز در بافت‌ها) پس چگونه مجوز ساخت و ساز در محوطه بناهای تاریخی صادر می شود.اگر شهرداری، متولی امور شهر است، چرا بدون توجه به آثار ارزشمند تاریخی، پروانه­ ساخت داده می­ شود! در همان ایام اعلام شد که سازمان میراث فرهنگی درصدد خرید منزل گوهر تاج خانم و تبدیل آن به موزه است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *