پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رسوبات در حلق خلیج گرگان

رسوبات در حلق خلیج گرگان





۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۹:۱۵

رسوبات در حلق خلیج گرگان

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب‌های محیط زیست: احتمال بسته شدن دهانه خلیج گرگان وجود دارد

محیط زیست شرایط خلیج گرگان را نگران‌کننده می‌داند و معتقد است اگر به همین منوال پیش رود دهانه این خلیج به دلیل رسوبات تا دو سال آینده بسته خواهد شد.

دو هفته گذشته بود که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حاشیه بازدید از خلیج گرگان خبر تخصیص 12 میلیارد تومان برای لایروبی یکی از دهانه‌های ورودی خلیج گرگان را اعلام کرد. به گفته محمد راستاد با این لایروبی، وضعیت مبادله آب به درون خلیج بهبود می‌یابد.

در حالیکه محیط زیست سال گذشته با این لایروبی موافق نبود اما امسال آن را لازم می‌داند. البته فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است دلیل مخالفت سال گذشته حجم و میزان لایروبی پیشنهادی بود.

شهرام فداکار به پیام ما می‌گوید: جلسات مختلفی برای نجات خلیج گرگان گذاشتیم و نظرات دستگاه‌های مختلف را اخذ کردیم. در آخرین جلسه جمع‌بندی که با حضور دستگاه‌های اجرایی و متخصصین برگزار شد، قرار بر این شد که قسمت شرقی خلیج که محل ورود آب خزر است باز بماند. البته باز بودن دهانه کانال به معنی افزایش تراز خلیج نیست چراکه تراز خلیج به شدت تحت تاثیر تراز دریای خزر است. اما این دهانه کانال لایروبی می‌شود تا خلیج پویا مانده و ارتباط آبزیان با خلیج برقرار باشد.

فداکار می‌گوید: سال گذشته با این لایروبی موافق نبودم چراکه حجم و اندازه آن لایروبی متفاوت بود. مثلا گاهی عمق کانال لایروبی را 4 مترقرار داده و می‌خواهند یک تن گل و لای برداشت کنند که این مورد تایید نیست. در غیر اینصورت لایروبی در جهت سلامت اکوسیستم نیاز است. به طور مثال هم‌اکنون 31 تن رسوب در تالاب انزلی جمع شده است که نیاز به لایروبی دارد و اگر این کار صورت نگیرد دهانه کانال به مرور بسته، عمق آن کم شده و آبزیان تردد نخواهند کرد.

او معتقد است: البته اینکه سازمان بنادر گفته است 12 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده، باید مجوز ارزیابی زیست محیطی آن را بگیرد. سازمان بنادر متولی این کار است و خبر اعلام اختصاص این مبلغ به معنی شروع کار نیست.

به گفته فداکار، هم اکنون به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی، رسوبات با شدت زیادی شسته شده و به خلیج وارد می‌شوند و اگر همین شرایط پیش رود تا 2_3 سال آینده دهانه خلیج بسته خواهد شد. هم‌اکنون خلیج گرگان دچار بحران نیست اما به دلیل متاثر بودن از تراز آب خزر شرایط نگران کننده‌ای دارد.

لایروبی به چه نیت؟

این طرح یکی دیگر از طرح‌هایی است که موافقان و مخالفانی پیش روی خود دارد.

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست در این خصوص به پیام ما می‌گوید: در همه دنیا خلیج‌ها را لایروبی می‌کنند . در کشور ما هم باید این کار صورت گیرد. در غیر اینصورت تجمع گل و لای مانند یک سد از ورود آب به دریای خزر جلوگیری می‌کند. اما باید توجه داشت که این لایروبی با هدف بالا بردن تراز آب خلیج انجام نشود چرکه آب این خلیج به شدت تحت تاثیر پیش‌رفت و پس‎رفت رودخانه‌هایی است که  به دریای خزر می‌ریزند.

به گفته کهرم، یکی از این رودخانه‌ها، ولگا است که آب آن کاهش یافته اما اینکه علت این موضوع چه بوده است، شاید بتوان آن را به گرمای زمین ربط داد و شاید هم به دنبال خشکسالی‌ سال‌های اخیر و کم شدن بارش‌ها این اتفاق افتاده است.

آنطور که باشگاه خبرنگاران می‌نویسد مهم ترین مشکل خلیج گرگان پسروی آب به سمت دریا و کاهش شدید عمق آن است که اگر چه از سال‌ها پیش شروع شده اما طی دو تا سه سال اخیر این پسروی کاملا محسوس و بسرعت در حال پیشروی است. 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *