پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تولید «کلیدواژه مشترک» در منطقه برای مقابله با گردوغبار

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست مدعی شد

تولید «کلیدواژه مشترک» در منطقه برای مقابله با گردوغبار





تولید «کلیدواژه مشترک» در منطقه برای مقابله با گردوغبار

۲۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۳

۱۷ ژوئن هر سال که امسال مصادف با ۲۸ خرداد است، از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی نامگذاری شده است. شعار امسال برای این روز «متحد برای زمین، میراث ما، آینده ما» است. در ایران هم یک ساختار ملی تحت عنوان کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی پس از الحاق به کنوانسیون مربوطه شکل گرفته است. این کارگروه بعد از یک دوره توقف در دی ماه سال ۱۴۰۰ دوباره شروع به کار کرد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در گفتگویی به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی مدعی شده ایران توانسته «کلیدواژه مشترکی» برای مقابله با گردوغبار در منطقه و جهان شکل دهد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، علی سلاجقه با اشاره به لزوم بهره‌برداری درست از زمین گفت: کره زمین توانمندی مشخصی دارد و حد تاب ‌آوری و مقاومت آن در مقابله با شوک‌ها و ظرفیت بهره‌برداری کره زمین مشخص است. خداوند به انسان به عنوان اشرف مخلوقات و نه صاحب مخلوقات توانمندی استفاده از ظرفیت این کره را در جهت ارتقای خود داده است تا در نهایت به مقام عبودیت برسد.

 

او در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر خشکسالی و بیابان‌زایی در قالب یک مقوله کلی تحت عنوان تغییراقلیم به جهان و کشور ما تحمیل شده است. دخالت انسان در تغییر اقلیم کمتر است، هرچند با توجه به نوع بهره‌برداری از محیط زیست به عنوان تشدیدکننده و تسهیل ‌کننده تغییر اقلیم می‌تواند نقش داشته باشد البته تغییر اقلیم در فرایند کلی حاکم بر فعل و انفعالات کره زمین و تاثیر و تاثرات این کره مابین اجرام آسمانی و در نهایت بین کهکشان‌ها رخ می‌دهد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم در ادوار مختلف زمین‌شناسی اتفاق افتاده است، افزود: ما به عنوان ساکنان این کرده خاکی در بازه زمانی قرار گرفتیم که تغییر اقلیم را تجربه می‌کنیم. دو مقوله اصلی زیر مجموعه تغییر اقلیم قرار می‌گیرند؛ یکی از آن‌ها کم‌بارشی است و در این شرایط خشکسالی به وجود می‌آید. افزایش تغییر درجه حرارت و جابجا شدن فصول ازدیگر نتایج تغییر اقلیم است.

 

سازمان محیط زیست مرجع ملی تغییر اقلیم است

او با اشاره به اینکه بیابان‌زایی یکی از عواملی متاثر از خشکسالی است، گفت: آمادگی در کشور ما در شرایط تغییر اقلیم دیر شروع شد. در حال حاضر تغییر اقلیم را به عنوان یک مقوله اثبات شده و واقعی پذیرفته‌ایم بنابراین باید سمت و سوی همه سیاستگذاری‌ها به نحوی باشد که به این موضوع توجه شود. در کشوری که خیلی از مسایل در شرایط آستانه‌هاست لازم است به‌نحوی حرکت کنیم که با حداقل خسارت بتوانیم کشور و مردم را از این بازه زمانی، عالمانه و کاملا آگاهانه عبور بدیم و اقداماتی در کشور در این جهت انجام شده است.

 

سلاجقه ادامه داد: موضوع تغییر اقلیم کاملا به سازمان محیط زیست سپرده شده و مرجع ملی تغییر اقلیم این سازمان است بنابراین هرگونه مراوده و مبادله با سایر کشورهای جهان در این زمینه حتما در قالب این مرجع ملی باید انجام شود.

رئیس سازمان  حفاظت محیط زیست درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سازگاری با تغییر اقلیم گفت: وضعیت گرد و غبار در خیلی از نقاط دنیا به‌گونه‌ای شده است که مردم زندگی را بدون این پدیده نمی‌توانند تجربه کنند، همانگونه که مردم شمال کشور بدون هوای شرجی نمی‌توانند زندگی را تجربه کنند و یکی از شاخص‌های آن منطقه است.

او در ادامه تاکید کرد: دیگر انتظارات سابق از طبیعت و بهره‌برداری از آن در شرایط نرمال و فراتر از نرمال را در وضعیت تغییر اقلیم نمی‌توانیم داشته باشیم. سبک زندگی خود را برای سازگاری با تغییر اقلیم باید را از منزل تا مدیریت کلان کشور با توجه به کاهش منابع آبی، افزایش درجه حرارت، افزایش شدت بارش، محدویت بارش برف مدیریت و خود را با شرایط کنونی سازگار کنیم. برای دستیابی به این هدف هم در سیاستگذاری، هم در ارایه برنامه و هم در اجرا نباید کشت‌های محصولات پر آب‌بر داشته باشیم علاوه بر آن دیگر از بین بردن تنوع زیستی معنا ندارد.

سلاجقه اضافه کرد: باید از سوخت‌های پاک استفاده کنیم. علاوه بر آن از منابع آب زیرزمینی به‌گونه‌ای استفاده شود که فرسایش به حداقل و بازسازی و احیای طبیعت به حداکثر برسد. نباید همانند شرایط نرمال از منابع آب و خاک و سوخت‌های فسیلی استفاده شود. همه این محدودیت‌ها چارچوب مسیر و سبک زندگی ما را شکل می‌دهد. با این کار می‌توانیم از تهدیدها فرصت بسازیم و سبک زندگی غیرمسرفانه در پیش بگیریم.

او در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که مجموعه‌های مشابهی با عنوان ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در سازمان محیط زیست و کارگروه مقابله با بیابان‌زایی در سازمان منابع طبیعی وجود دارد، آیا  وجود یک مرجع واحد برای مقابله با بیابان‌زدایی و گرد و غبار موثرتر نخواهد بود، گفت: این موضوع کاملا درست است. هدررفت سرمایه و موازی‌کاری در هر زمینه قابل پذیرش نیست، نه از لحاظ علمی، نه از لحاظ اقتصادی و نه از لحاظ صبر و حوصله مردم اما برای تغییر برخی موارد حتما باید قانون تغییر کند چون همه این ستادها و کارگروه‌ها پشتوانه قانونی دارند.

به گفته او لازم است در تنقیح قوانین دقت کرد و ریشه‌ای مساله را حل کنیم. این کار زمانبر است و حتی ممکن است در عمر چهارساله یک دولت هم اتفاق نیفتد.

سلاجقه مدعی شد: دولت عزم خود را جزم و نشست‌های دوجانبه و چند جانبه با کشورهای همسایه در زمینه گرد و غبار را برگزار کرد و همزبانی محقق شد. تولید ادبیات و کلیدواژه‌های مشترک بسیار سخت و سنگین ولی زیربنایی بود ولی خوشبختانه انجام شد.

سلاجقه اضافه کرد: ما در ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد موفق شدیم قطعنامه جمهوری اسلامی ایران در زمینه گرد و غبار به اتفاق آرا پذیرفته شود و در حال حاضر کشورها، نسبت به اجرای این قطعنامه متعاهد شده‌اند.

اهداف کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی بیشتر در حد تئوری است

سلاجقه در پاسخ به این پرسش که در این شرایط آیا لازم است از ظرفیت‌ کنوانسیون‌ها استفاده کنیم؟ تاکید کرد: سازمان محیط زیست بعد از وزارت امور خارجه یکی از بین‌المللی‌ترین دستگاه‌های ایران است. عضو حدود ۱۵ کنوانسیون و میزبان چندین کنوانسیون هستیم. در مجموع ایران عضو حدود ۵۴ کنوانسیون و پروتکل الحاقی در زمینه محیط زیست است.

او همچنین ادامه داد: اهداف کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی بیشتر شعاری یعنی تئوری بوده است و به فاز عملیاتی چندان نپرداخته است. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه سیاستگذار باید ورود پیدا کند، الان در همین راستا عمل کرده‌ایم یعنی کشورها را آماده کردیم. از این به بعد کار را به دستگاه‌های اجرایی و کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی می‌سپاریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: الان همه کشورهای همسایه آماده شده‌اند و در تراز بین‌المللی کار انجام شده است و حتی برقراری ارتباط دوجانبه را خودمان آغاز کرده‌ایم و ارتباط دستگاه‌های مربوطه را با کشور عراق محقق کردیم. هیاتی از ایران به سرپرستی سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، نفت و دفاع به کشورعراق سفر کردند. با توجه به فراهم شدن زمینه لازم از این پس میدان عمل در اختیار کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی است.

سلاجقه با اشاره به انتقاد اندیشمندان و حتی مردم عادی از استقرار صنایع آب‌بر در ایران مرکزی با وجود میانگین پایین بارش سالیانه آن گفت: این کار باعث تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود و منایع آب سطحی هم با مشکل مواجه می‌شود. با تخلیه خلل و فرج زمین، فرونشست تدریجی زمین با توجه به میزان نیروی وارد شده به آن رخ می‌دهند. استان کرمان بیشترین نرخ فرونشست را در کشور دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر