پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عملیات احیای «چیتگر»

با پیگیری دادستانی تهران پس از ۱۰ سال حقابه پارک جنگلی چیتگر تخصیص می‌یابد

عملیات احیای «چیتگر»





عملیات احیای «چیتگر»

۲ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۱۶

|پیام ما| برای دیدن درختان خشک شده چیتگر نیازی به رفتن در دل بوستان نیست. نگاهی به قست‌هایی از بوستان در حاشیه اتوبان تهران - کرج این واقعیت تلخ را آشکار می‌کند. درختان خشک شده حالا تقریبا در همه نقاط بوستان دیده می‌شوند. به گفته شهردار منطقه ۲۲ تهران حدود ۸۱۲ درخت در پارک چیتگر خشک شده است. عدم آب‌یاری و آفت‌زدگی مهم‌ترین دلایل خشک شدن درختان چیتگر هستند. با بالا گرفتن بحران در چیتگر دادستان تهران پیگیر موضوع شد. حالا پس از پیگیری‌های دادستان پس از ۱۰ سال حقابه پارک جنگلی چیتگر به این پارک بازگشت. همچنین پروژه آبیاری درختان، پاک‌سازی آفت درخت‌ها و صدور سند اراضی بوستان جنگلی چیتگر تحت مالکیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از ۶۰ سال انجام شد.

پارک جنگلی چیتگر یکی از شناخته شده‌ترین پارک‌های جنگلی تهران است.  این پارک در دوره پهلوی دوم احداث شد. سازمان جنگل و مراتع کشور در دهه ۴۰ و در سه بخش شمال، شرق و غرب تهران، تصمیم به احداث بوستان‌ها و جنگل‌کاری گرفت. از این زمان قصه بوستان جنگلی چیتگر در غرب تهران آغاز شد. جنگل‌کاری پارک از سال ۱۳۴۲ شروع و تا ۱۳۴۸ طول کشید. در سال ۱۳۶۱ اداره آن به شرکت شاهد وابسته به بنیاد شهید واگذار شد. به دلیل ناتوانی در مدیریت سال ۱۳۶۸ شهرداری منطقه پنج مدیریت پارک چیتگر را برعهده گرفت. با شکل‌گیری شهرداری منطقه ۲۲ در سال ۱۳۷۸ مدیریت بوستان چیتگر به شهرداری این منطقه تحویل داده شد. 

 

 آبیاری نشدن، علت اصلی آفت‌زدگی 

 با بحرانی شدن وضعیت درختان چیتگر نیمه‌های خرداد امسال دادستانی تهران پیگیر موضوع شد. «علی صالحی» دادستانی عمومی و انقلاب تهران گروهی از کارشناسان رسمی دادگستری را برای بررسی این موضوع انتخاب کرد. ۲۶ خرداد  جلسه بررسی علت خشک شدن درختان منطقه چیتگر با حضور دادستان تهران، سرپرست دادسرای ویژه انفال و ثروت‌های طبیعی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات دادستانی تهران برگزار شد. به گزارش ایرنا نوشته داستان تهران آبیاری نشدن درختان را یکی از علل اصلی آفت‌زدگی درختان چیتگر اعلام کرد: «یکی از علل اصلی آفت زدگی درختان، عدم آبیاری بوده است.» آنچه امروز بر سر این بوستان ۶۱ ساله آمده عقبهٔ طولانی دارد. بررسی پیشینه ماجرا ما را به دهه ۹۰ می‌برد. تیرماه سال ۱۳۹۴ گروهی از پژوهـشگران دربـاره نجـات بوستان جنـگلی چیتـگر هشـدار دادنـد و از شـهرداری منـطقـه‌ی ۲۲ خـواستنـد گـام‌های جـدی برای حـفظ و احیای اصالت این بوستان باارزش بردارد.  

 

«رضا بیانی» سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران کاهش حقابه درختان چیتگر به یک پنجم را تایید کرد. او به ایلنا گفت: «سهمیهٔ آبی خوبی برای درختان پارک چیتگر در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه در بازدید مجدد از پارک متوجه شدم، حق آبه‌ای که در نظر گرفته بودند، به یک پنجم کاهش پیدا کرده است. در واقع سهمیه‌ای که در جلسات گذشته بیان شد، صد لیتر بر ثانیه بود، که اکنون به حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده است. ما یک قرارداد ۳۰ ساله‌ای با شهرداری منطقه ۲۲ داریم، تمام درخت‌ها را سالم تحویل داده‌ایم اکنون به هر صورت باید حقابه درختان پارک چیتگر تأمین شود. اگر آب به درختان نرسند، در سال آینده درخت‌های سالم آسیب خواهند دید.‌» به این ترتیب کم آبی در کنار آفت سوسک پوست‌خوار به جان درختان سوزنی‌برگ این جنگل دست‌کاشت افتاده و با سرعت زیاد گسترش یافت. 

 

طغیان آفت درختان آنقدر گسترده بود که طراحی به‌نام «چکش» آغاز شد. در این طرح پوست درختان بیمار، خشک شده و بدون امکان ادامه حیات کنده، شماره‌گذاری و در نهایت با مجوز قضایی قطع می‌شود تا درختان جدیدی جای آن‌ها را بگیرد. سال گذشته ۸۱۲ درخت آفت‌زده در همین طرح از چیتگر حذف شد و قرار بود پس از قطع این درختان، درختان جدید جایگزین و درختانی پهن‌برگ و متناسب با شرایط اقلیم منطقه و سازگار با آن در نظر گرفته شود.

 

 بازگشت حقابه پس از ۱۰ سال  

دادستان تهران در جلساتی که برگزار شد دستوراتی را برای احیای پارک جنگلی چیتگر صادر کرد. یکی از نتایج این جلسات بازگشت حقابه پارک جنگلی چیتگر به پس از ۱۰ سال بود. دادستان تهران از آبیاری درختان خبر داد: «پارک چیتگر سال‌ها آبیاری نمی‌شد و با پیگیری‌های صورت گرفته، مسیر لوله و شبکه برای انتقال آب نصب شد و همچنین قنواتی که به این جنگل می‌رسیدند، لایروبی شدند تا قابل استفاده شوند، ناگفته نماند که با آب غیر قابل شرب آبیاری درختان آغاز شده و تا چند روز آینده شاهد آبیاری کامل پارک جنگلی چیتگر هستیم.» به گفته او درخت‌های قطع شده نیز جمع آوری می‌شوند: «یک سری درخت‌های پارک جنگلی قطع شده بود و ۸۰۰ کنده در آن‌جا باقی مانده بود که باعث آفت‌زایی می‌شد. به دستگاه مربوطه اعلام شد که طی یک هفته کنده‌ها را خارج کنند و جای آن درختان مناسب کاشته شود. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده حدود ۱۰۰۰ اصله درخت تاکنون کاشت شده است.»

دادستان تهران در جلساتی که برگزار شد دستوراتی را برای احیای پارک جنگلی چیتگر صادر کرد. یکی از نتایج این جلسات بازگشت حقابه پارک جنگلی چیتگر به پس از ۱۰ سال بود

 علاوه بر انجام اقدامات لازم پروژه آبیاری درختان پارک جنگلی چیتگر و  پاک‌سازی آفت درخت‌ها سند اراضی پارک و بوستان جنگلی چیتگر تحت مالکیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از ۶۰ سال صادر شد. به گزارش ایسنا و براساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در راستای صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان و به دنبال اجرای طرح ملی حدنگاری و تثبیت اراضی کشور و حفظ سرانه فضای سبز، سند مالکیت دولتی پارک جنگلی چیتگر به نام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از ۶۰ سال صادر شد. این اراضی طی سه فقره سند تگ برگ تحت پلاک‌های ثبتی ۷۰۲۵۸ فرعی از ۲ اصلی، ۱۴۹۴۲ فرعی از ۳ اصلی و ۷۰۰۷ فرعی از ۱۸۶۳ اصلی در مجموع به مساحت بیش از ۷۷۱ هکتار در حوزه دو واحد ثبتی زیبادشت و رودکی و با پیگیری دادستانی تهران و همت مجموعه ثبت اسناد و املاک و اداره کل منابع طبیعی استان تهران در راستای مواد ۱۳ و ۳۹ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع تثبیت و سند مالکیت صادر شد.» 

 

استقرار منابع طبیعی در پارک‌ جنگلی چیتگر از دیگر اقدامات انجام شده است. به گفته دادستان تهران مدیریت اداره پارک‌های تهران با شهرداری است اما منابع طبیعی باید بر آن نظارت کند: «طی قرارداد مشترک با اداره منابع طبیعی و شهرداری، مدیریت اداره پارک‌های تهران به شهرداری واگذار شد. اما نظارت لازم پارک‌های جنگلی صورت نمی‌گرفت، از همین رو دادستانی، اداره منابع طبیعی را ملزم به استقرار یگان حفاظت در تمامی پارک‌های جنگلی تهران کرد. یگان‌های حفاظت از منابع طبیعی در پارک جنگلی چیتگر مستقر شده است، همچنین منابع طبیعی تکلیف دارد، تمام درختان چیتگر که خشک شده‌اند را پس از آبیاری یک ماهه در صورت عدم احیاء آن‌ها را قطع و شهرداری نسبت به کاشت درختان جایگزین بلافاصله اقدام کند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر