سایت خبری پیام ما آنلاین | سمنان؛ جهنم خرس‌های قهوه‌ای

سمنان؛ جهنم خرس‌های قهوه‌ای





۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۱

سمنان؛ جهنم خرس‌های قهوه‌ای

شامگاه یکشنبه یک قلاده خرس قهوه‌ای در سه‌راهی تاش- مجن بر اثر تصادف تلف شد

ششمین خرس قهوه‌ای در شاهرود در حالی بر اثر برخورد با خودرو تلف شد که رییس محیط زیست شاهرود معتقد است برای جلوگیری از تکرار این رخداد تنها می‌توان دست به دامان فرهنگسازی شد.

شامگاه یکشنبه توله خرس قهوه‌ای در سه‌راهی تاش- مجن براثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شد. به گفته رییس اداره محیط‌زیست شاهرود، در تلفات گذشته، به دلیل گذشت زمان، امکان آزمایش و بررسی دلایل مرگ خرس‌ها وجود نداشت.

دلایل فرار خرس قهوه‌ای

علی اکبر قربانلو رییس اداره محیط‌زیست شاهرود در این خصوص به پیام ما می‌گوید: این خرس به دلیل نبود پوشش گیاهی خوب و نداشتن غذای مناسب زیستگاهش، از محل زندگی خود بیرون آمده بود. این نبود غذا، به دلیل رفتار بعضی از ساکنین این مناطق است که وارد طبیعت شده و به تخریب میوه‌ها و غذای این گوشتخوار می‌پردازند.

 به گفته قربانلو در این میان مسوولینی هم که مجوز معدن کاوی را در زیستگاه این خرس صادر می‌کنند هم مقصر هستند. همه این‌ها از جمله دلایلی هستند که خرس قهوه‌ای را برای یافتن غذا از محل زیستگاهش بیرون می‌کشد.

قربانلو در پاسخ به این سوال که چرا زیستگاه این خرس تبدیل به منطقه حفاظت شده نمی‌شود، می‌گوید: از نزدیکی کالپوش تا البرز، خرس قهوه‌ای سکونت دارد و به دلیل وسعت این منطقه نمی‌توان ان را از حالت آزاد بیرون آورد و تحت پوشش مناطق حفاظت شده قرار داد.

او معتقد است تنها کاری که محیط زیست برای این گونه ارزشمند می‌تواند انجام دهد این است که با تبلیغات و فرهنگ سازی، کاری کند که لااقل مردم منطقه از تخریب و کندن میوه‌های منطقه و غذای این خرس پرهیز کنند. یا در هنگام رانندگی و مشاهده این خرس در جاده، سرعت خود را کم کرده تاآسیبی به آن نرسد.

قربانلو می‌گوید: محیط زیست آمار دقیقی از این گونه خرس در منطقه ندارد چرا که برای سرشماری این گونه گوشتخواران از جمله خرس و پلنگ، باید با هلی‌بورد آمارگیری کنند و به دلیل نبود بودجه از این امکانات محروم هستند.

خرس قهوه‌ای رو به نابودی

باوجود اینکه محیط زیست شاهرود، آماری از این گونه گوشتخوار بیان نکرده است اما گزارش‌ها حاکی از کم شدن جمعیت این گونه دارد. آنطور که مهر می‌نویسد روند حیات خرس قهوه ای در ایران از گذشته های دور تا به امروز حکایت از کمرنگ شدن خاطره گونه‌ای صلح طلب دارد که به رغم کمترین آزار با بی مهری مورد هجمه قرار می‌گیرد تا راوی تلخ انقراض نسل یک گونه حیاتی برای اکوسیستم زاگرس باشد.

دبیر اجرایی کمیته ملی حفاظت از خرس سازمان محیط زیست معتقد است: با توجه به اینکه خرس قهوه‌ای و سیاه جزو گونه های پر اهمیت ایران و بزرگترین گوشت خوار خشک‌زی هستند. نباید آنها را خطرناک معرفی کنند. به گفته او، معرفی خرس قهوه‌ای به لحاظ خطرناک بودن کاملا غیرعلمی بوده که این می تواند تبعات بدی را برای این گونه داشته باشد و این گونه را به خطر بیندازد. 

لزوم اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای با ملاحظات زیست محیطی

بهرامعلی ظاهری، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، به پیام ما می‌گوید: با توجه به وسعت زیاد استان سمنان و پرسنل پایین این اداره کل، اولویت‌هایی  در دستور کار قرار گرفته است .گرچه این موضوع از اهمیت حفاظت از مناطق آزاد و گونه‌های این مناطق کم نمی‌کند. به گفته ظاهری، محیط زیست باید امنیت، آب و علوفه زیستگاه گونه‌های جانوری را در مناطق آزاد تامین و نسبت به تخریب و تجاوزات زیستگاه آنها اقدام لازم را انجام دهد. 

ظاهری می‌گوید: برای صدور مجوز معادن در مناطق آزاد از محیط زیست استعلام و کسب اجازه نمی‌شود. اما نیاز است که طرح‌های توسعه‌ای حتی در مناطق آزاد با ملاحظات زیست محیطی اتفاق افتد تا اتفاقات اینچنینی رخ ندهد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *