پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شهریور؛ ماه سوانح جاده‌ای

شهریور؛ ماه سوانح جاده‌ای





۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۶

شهریور؛ ماه سوانح جاده‌ای

در شهریور هفت سال گذشته 13 هزار و 442 نفر به دلیل سوانح جاده‌ای جان باختند، به اندازه 203 برابر تلفات سقوط هواپیمای یاسوج

شهریور در حالی از راه می‌رسد که آمارها حکایت از مرگ روزانه 62 نفر بر اثر سوانح جاده‌ای در این ماه دارد.

حادثه تلخ سقوط هواپیمای تهران- یاسوج از ذهن ایرانی‌ها هنوز پاک نشده. هواپیمایی که 29 بهمن سال گذشته با 66 سرنشین به کوه برخورد کرد و ایران در سوگ فرو رفت. این اتفاق آنقدر دردناک بود که همچنان بحث بر سر اینکه چه کسانی مقصر این حادثه بودند، ادامه دارد. این در حالی است که در شهریور هفت سال گذشته تقریبا روزانه به اندازه تلفات سقوط این هواپیما، تلفات در سوانج جاده‌ای داشتیم. انگار که هر روز یک هواپیما در شهریور سقوط کند. 

براساس آمارهای موجود در سایت پزشکی قانونی، در شهریور سال‌های 1390 تا 96، مجموعا 13 هزار و 442 ایرانی بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند. یعنی روزی 61.9 نفر. در همین حال مجموع کل تلفات سوانح جاده‌ای در این هفت سال 122 هزار و 740 نفر بوده. بدین ترتیب 10 درصد کشته‌شدگان تصادفات رانندگی ایران در هفت سال گذشته در شهریور جان خود را از دست دادند. ماهی که آخرین فرصت برای سفر رفتن است. هم هوای به نسبت بهتری از ماه‌های گرم قبلی دارد و هم مدارس هنوز آغاز به کار نکرده‌اند. 

دست بالا نسبت به نوروز

تلفات سوانح جاده‌ای در نوروز آنقدر زیاد بوده که هر سال پلیس طرح ویژه نوروزی اجرا می‌کند. با این وجود تلفات رانندگی نوروز به شهریور نمی‌رسد. در نوروز هفت سال گذشته روزانه 56.07 نفر جان خود را از دست دادند که حدود شش نفر از شهریور کمتر است.

هشدارهای وزیر بهداشت

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت دو روز پیش در خصوص لزوم پیشگیری از حوادث جاده‌ای هشدار داد که متاسفانه ایران در بین کشورهای منطقه رتبه دوم و در بین کشورهای جهان، بعد از کشورهایی که اکثرا آفریقایی هستند، رتبه هشتم را در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی دارد.  آنطور که هاشمی گفته، بیشترین گروه سنی که در جاده‌های کشور دچار سانحه می‌شوند، بین 15 تا 30 سال دارند، یعنی افرادی که در سن مولد قرار داشته و می‌‌توانند برای جامعه کارآیی زیادی داشته باشند. به گفته او در سال ۲۰۰۴ حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ و میر در دنیا اعلام شد اما تا سال ۲۰۳۰ این حوادث به پنجمین علت مرگ و میر تبدیل می‌شوند.  وزیر بهداشت از خودروسازان خواسته بیشتر به ایمنی خودروها توجه کنند.

عامل اصلی تصادف

به گفته سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی، اصلی‌ترین دلیل تصادفات در تابستان امسال، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده. آنطور که میزان نوشته، او گفته که 35 درصد سوانح به این علت رخ داده. وی اضافه کرده که متاسفانه ۶۵ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری مقصد شکل می‌گیرد و آن هم به دلیل خستگی و خواب آلودگی و توجه  نکردن به جلو بوده است.

امان از خودروهای ناامن

اگرچه به گفته کارشناسان، خطای انسانی اصلی‌ترین عامل تصادف است اما نباید از ایمن نبودن بسیاری از خودروها در داخل کشور چشم‌پوشی کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچکدام از خودروهای تولید داخل با قیمت زیر 50 میلیون تومان، دارای امنیت بالایی نیستند. این در حالی است که در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر کشته می‌شوند اما در ایران به‌ازای این تعداد خودرو 37 نفر کشته می‌شوند. همچنین تعداد کشته‌ها به‌ازای هر 100 هزار وسیله نقلیه در سال 2015، در دنیا 65 نفر بوده که در ایران حدود 55 نفر بوده است. 

در همین حال وجود نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها هم از دیگر دلایل تصادفات جاده‌ای است. به طوری که بر اساس اعلام وزارت راه،  تنها به اندازه یک سوم نیاز کشور زیرساخت بزرگراهی و آزادراهی داریم.

در چنین شرایطی که ایمنی خودروها چندان تغییری نکرده و وضعیت جاده‌ها هم خیلی بهتر نشده، به نظر می‌رسد بهترین راه برای کاهش تصادفات جاده‌ای در ماه پر سفری چون شهریور، رانندگی با سرعت مجاز و بدون خستگی باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *