سایت خبری پیام ما آنلاین | لرستان؛ پایتخت پل های تاریخی

لرستان؛ پایتخت پل های تاریخی





۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰:۰۷

لرستان؛ پایتخت پل های تاریخی

مسیر لرستان با دارا بودن بیش از 100 پل تاریخی به عنوان پایتخت پلهای تاریخی ایران مطرح است، آثاری که از آن ها به عنوان حیرت انگیزترین پلهای تاریخی دنیا یاد می‌شود و ثبت جهانی آن ها در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان با موقعیت استراتژیک خود همواره در طول تاریخ به عنوان یکی از مهم ترین گذرگاه های شمال به جنوب کشور مطرح بوده به طوری که این استان در دوره مادها، هخامنشی، ساسانی و اسلامی‌در مسیر هگمتانه ـ شوش در موقعیت ویژه ای قرار داشته و پل کشکان نیز در 50 کیلومتری جنوب خرم آباد در این مسیر احداث شده است.
پل های گاومیشان، شاپوری، پل آجری، پلدختر، کلهر، کشکان و شکسته از جمله پل های تاریخی لرستان هستند که بیش از هزار و 400 سال قدمت تاریخی دارند و از معماری و هنر و پل سازی منحصر به فرد برخوردارند.
تعداد زیادی از این پل های حیرت انگیز با طول بیش از 200 متر و چشمه طاق هایی به طول بیش از 30 متر جلوه هایی از فناوری و معماری پیشینیان خردمند این دیار را به نمایش گذارده اند. در حال حاضر برای ثبت جهانی پل های تاریخی لرستان عملیات اسکن لیزر، مستند سازی پل ها، فتوگرامتری و … آن ها در استان صورت گرفته است.
در حال حاضر پل های تاریخی لرستان در جهان دارای ویژگی های منحصر به فردی است. یکی از مولفه های منحصر به فرد این پل مساحت بیش از 200 متری پایه های آن و همچنین ارتفاع بلند آن است که به اندازه یک ساختمان 12 طبقه ارتفاع دارد.
ویژگی های منحصر به فرد پل کشکان مانند مساحت پایه ها و ارتفاع آن در هیچ پلی در دنیا وجود ندارد.
پل شکسته تنها پل سنگی دنیا
این پل متعلق به دوره ساسانی و تنها پلی در دنیا است که تمام سنگ است.
حجم و بزرگ بودن این پل نیز از دیگر ویژگی های منحصر به فرد پل شکسته استان لرستان است.
ویژگی منحصر به فرد این پل مربوط به دهنه این پل است که بزرگترین دهنه پل های تاریخی جهان را به خود اختصاص داده است.
ویژگی منحصر به فرد این پل نیز عظمت و موقعیت قرار گیری آن است.
پل کلهر؛ اثری متعلق به دوره های مختلف تاریخی ویژگی منحصر به فرد این پل تاریخی «سلسه پل» بودن آن است. همچنین ویژگی منحصر به فرد دیگر این پل این است که متعلق به دوره های مختلف تاریخی است به طوری که پل کلهر مربوط به 5 تا 6 دوره تاریخی است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *