پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیام ما بررسی می‌کند بحران‌های کرمان خطری برای آتش‌نشانان

پیام ما بررسی می‌کند بحران‌های کرمان خطری برای آتش‌نشانان





۶ بهمن ۱۳۹۵، ۲:۰۲

پیام ما بررسی می‌کند
بحران‌های کرمان
خطری برای آتش‌نشانان

الهام پی پر

کرمان با وسعتی در حدود 13هزار هکتار و بیش از 72هزار نفر جمعیت جزو کلان‌شهرهای ایران طبقه بندی شده است. این شهر از لحاظ سیاسی، صنعتی، فرهنگی و علمی مهمترین شهر جنوب شرق کشور است. کرمان که یک شهر تاریخی قلمداد می شود هزارو 589 هکتار بافت فرسوده را در دل خود جای داده است؛ متاسفانه بخش عظیمی از این بافت را بناهای فرسوده و ویرانه هایی تشکیل می دهند که به حال خود رها شده اند. این بافت خشت و گلی با مشکلات عدیده‌ای ازجمله بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی مواجه است که این مساله نیز به خودی خود مانند بمبی خنثی نشده شهر را تهدید می‌کند. امروزه در اکثر شهرهای تاریخی مانند یزد شاهد بهسازی و بازسازی خانه های قدیمی هستیم ولی در کرمان این خانه ها یا در حال تخریبند و یا به حال خود رها شده اند که این مساله باعث مهاجرت مردم از محله‌های بافت قدیم به سمت محله های نوساز شهر شده است؛ به دنبال این رخداد این منطقه محل اسکان افاغنه و افراد معتاد شده که موجب نگرانی افراد ساکن در این محله ها شده است. از طرفی نیز کاهش جمعیت نسبت به هکتار و وسعت سبب باعث بالارفتن میزان هزینه خدمات در بافت قدیم شهر شده است.
بازار سنتی یک کانون بحران
چندین بنای مهم تاریخی در قلب بافت قدیم کرمان واقع شده است که میتوان به بازار سنتی کرمان که با یک کیلومتر طول و ساختاری در هم تنیده عنوان طولانی ترین راسته بازار کشور را نیز بردوش می کشد اشاره کرد، متاسفانه این بازار با بیش از 800 واحد تجاری با انبارداری های غیراصولی و سیم کشی‌های برق غیراستاندارد به یک کانون بحران تبدیل شده است، که دور از تصور نیست با ایجاد جرقه ای کوچک شاهد خاکستر شدن منطقه باشیم. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که این منطقه هیچ‌زمان خالی از جمعیت نیست.
گسل‌های فعال مشهور
چند سالی است که مردم ایران و دنیا کرمان را علاوه بر دیار کریمان بودن با زمین لرزه‌های ویرانگر از جمله زمین لرزه‌ی مهیب بم می‌شناسند، البته زلزله های سیرچ و شهداد در دهه 60، زلزه‌ی گلباف که ویرانگر و مهیب بودند را نمی توان از خاطر برد، طبق نظرات کارشناسان زمین شناسی کرمان از لحاظ لرزه خیزی منطقه‌ای بحرانی به شمار می‌رود.
گسل‌های کوهبنان، جیرفت و کهنوج، نایین-بافت، بافق-باغین و… هر لحظه این شهر را تهدید می کنند، و با وجود این گسل‌های متعدد که کرمان را محصور کرده اند این شهر بعنوان شهری خطرساز شناخته می شود که نیازمند مطالعات دقیق، آماده باش همیشگی، نیروی متخصص و امکانات ویژه است.
ساخت و سازهای غیراصولی
ساخت و سازهای غیراستاندارد برخی تعاونی های مسکن در کرمان و یا عدم حضور مهندسین ناظر هنگام احداث پروژه ها نیز یکی از مشکلات ساخت ساز در کرمان به شمار می‌رود، متاسفانه گاهی شاهد احداث ساختمان‌های غیراستاندارد توسط برخی از تعاونی‌های مسکن وابسته به دستگاه‌های دولتی هستیم که تمهیدات ورود ماشین و تجهیزات آتش‌نشانی به داخل آنها اندیشیده نشده به طوری که ماشین آتشنشانی از سردرب آن قادر به ورود نیست.
کرمان شهری فاقد امکانات
کرمان دارای ده ایستگاه آتشنشانی است که باتوجه به جمعیت و مساحت بالای این شهربزرگ بسیار ناچیز است، طبق گفته‌های بابایی شهردار کرمان: در دوره‌های قبل که شهرداری کرمان با جمعیت بالای 500هزار نفر به عنوان کلانشهر معرفی شده از برخی امکانات که قبلا دریافت می کرد محروم شد و اکنون با کمبود امکاناتی نظیر ماشین آتشنشانی در این بخش مواجه است.
آتش سوزی کارخانه روغن نباتی گلنار راهمه‌ی کرمانی‌ها بخاطر دارند که با به‌کارگیری تمام خدمات آتشنشانی شهر پس از چندین ساعت تلاش مهار شد، حال سوال این است اگر فاجعه ای نظیر پلاسکویی در کرمان رخ دهد ایستگاه‌های آتشنشانی محدود این شهر با امکانات ناچیز چگونه از پس آن برخواهندآمد؟
فاجعه‌ی پلاسکو زنگ خطری برای مسئولین کرمان
پلاسکو که روزگاری بلندمرتبه ترین ساختمان پایتخت به شمار می‌رفت و تا چند روز قبل قلب تجاری پوشاک کشور محسوب می‌شد در عرض چند ساعت به تلی از خاک بدل شد که تعداد زیادی از شهروندان و آتشنشانان را بلعید، امروز باید به این مساله به عنوان یک هشدار و آماده باش بنگریم تا شاهد فاجعه ای چنین دهشتناک در شهر کرمان نباشیم.
در همین راستا بابایی شهردار کرمان خواستار رعایت نکات ایمنی در بخش ساخت و سازها شد و اعلام کرد: با هماهنگی‌هایی که با شهرداران و آتش‌نشانی‌ها شده است از ین به بعد درخواست‌های مردم برای دریافت پروانه ساخت از شهرداری پس از تاییدیه نظام مهندسی به آتش‌نشانی فرستاده می‌شود تا تاییدیه آن‌ها را نیز دریافت کنند و همه مکانهایی که به لحاظ ایمنی مشکل داشتند و اخطاریه دریافت کرده بودند، دوباره به آنها اعلام شده است که نسبت به ایمن‌سازی مجموعه خود اقدام کنند.
همچنین مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در گفتگویی که با ایرنا داشت گفت: نقشه ساختمان های این شهر با بیش از سه طبقه از نظر سیستم اعلام و اطفاء حریق، پله های فرار و سایر موارد ایمنی مورد بررسی قرار گرفته و با اعلام نظر مثبت شهرداری، مجوزهای مربوطه و پروانه ساختمانی به این اماکن ارائه می شود.
علی عسکری افزود: ساختمان های بالای سه طبقه از 2 سال قبل در شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفته و در حال حاضر بازدید از ساختمان های تجاری و پزشکی در فاصله بین فرودگاه تا میدان شهدا نیز آغاز شده است.
وی اظهار کرد: در این بازرسی ها چک لیستی از مشکلات و نیازهای ایمنی ساختمان ها تهیه می شود و به صورت اخطاریه به هیات مدیره و مالک ساختمان ارائه می شود تا نسبت به رفع این موانع اقدام کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *