پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیام ما بررسی می کند بودجه شهرداری کرمان در قیاس با اصفهان و شیراز

پیام ما بررسی می کند بودجه شهرداری کرمان در قیاس با اصفهان و شیراز





۴ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۰۱

پیام ما بررسی می کند
بودجه شهرداری کرمان در قیاس با اصفهان و شیراز

الهام پی پر

شهرداری موسسه ای است مستقل و عمومی که به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران، آبادی، بهداشت شهر و تأمین رفاه و آسایش اهالی شهر و بعنوان زیستگاهی مطلوب برای شهروندان تأسیس شده است و مردم در اداره این امور مستقیما شرکت و دخالت دارند. شهرداری دارای شخصیت حقوقی، استقلال مالی و اداری است و از خود دارای اموال، بودجه، درآمد، حقوق، تکالیف مخصوص و متمایز از دولت است. شورای اسلامی شهر در قبال شهرداریها عهده‌دار تصمیم‌گیریها و سیاستگذاریهای محلی است و دارای اختیارات وسیعی بوده و بعملکرد شهرداریها نیز می‌بایست نظارت نماید. وزارت کشور به نیابت از دولت در مورد شهرداریها که یک نهاد مردمی است و خارج از شمول ارگان‌های دولتی قراردادر نظارت عالیه داشته و شهرداریها را در اجرای وظایف محوله ارشاد و راهنمایی می‌نماید. بطور کلی شهرداریها تحت نظر مردم اداره می‌شوند و هدایت و راهبری دولت بصورت غیر مستقیم اعمال می گردد.
وظایف ادارۀ شهرداری
طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها، اهمّ وظایف اداره شهرداری به شرح ذیل است: احداث خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها، باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین وضع شده، تنظیف، نگاهداری معابر و انهار (نهرها) عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و قنوات و تأمین آب و روشنائی، برآورد و تنظیم بودجه و تنظیم پیشنهاد برنامه‌های ساختمانی و اجرای آن‌ها پس از تصویب شورای شهر، ایجاد غسال‌خانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام آن‌ها، احداث بناهای مورد نیاز عمومی مثل پارک‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی، صدور پروانه کسب برای اصناف و پیشه‌وران، صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌هایی که در سطح شهر ساخته می‌شود، پیشنهاد برقراری یا تغییر عوارض شهر، ساختمان و آسفالت کردن کوچه‌ها و معابر عمومی و…شهردار در مقابل شورای شهر مسئول و جوابگوی عملیات ادارۀ شهرداری می‌باشد و شورای شهر در صورت تخلف یا قصور از وظایف، شهردار را برکنار می‌کند؛ این شورای شهر است که نبض کارهای شهر را در دست دارد و به دخل و خرج و امور شهر نظارت کامل دارد.
تاریخچه کمک های دولتی به شهرداری ها
امروزه نه تنها شهرداری ها با بودجه دولتی اداره نمی شوند بلکه از سال 1361 به بعد کمک های دولتی نیز با قانون خودکفایی مالی شهرداری ها رو به کاهش گذاشت و در سال های 1365 تا 1369 بسیار اندک شد تا آنکه از سال 1370 به بعد تقریباً حذف گردید. این در شرایطی بود که در سال 1360 بیش از 31 درصد از بودجه شهرداری ها توسط دولت تامین می گردد.
بررسی بودجه سال 95 شهرداری کرمان
بودجه‌ی سال 95 شهرداری کرمان 600 میلیارد تومان است و این در حالی است که بودجه سال قبل این سازمان 370 میلیارد تومان بوده است. 400 میلیارد تومان افزایش این بودجه در جهت انعقاد قراردادهای تقاطع‌های غیر هم سطح و دیگر پروژه‌های شهر به ان اختصاص یافته. بیش از یک میلیاردو 800 میلیون تومان یارانه‌ای که هر ساله به کشتارگاه صنعتی این شهر داده می‌شد به دلیل واگذاری این کشتارگاه به بخش خصوصی کاهش یافت.
شهر کرمان به‌عنوان یک کلان شهر تاریخی با 13 هزار هکتار وسعت دارای 150 هکتار بافت فرسوده بوده که از این میزان 500 هکتار آن بافت تاریخی است. در سال جاری از 500هکتار بافت تاریخی 150 هکتار در دستور کار بهسازی شهرداری این شهر قرار گرفته‌اند. 70درصد بودجه شهرداری کرمان به بودجه عمرانی اختصاص یافته است و شهرداری در حال حاضر پروژه‌هایی نظیر 13 تقاظع غیرهم‌سطح به صورت همزمان، پروژه بام کرمان، پروژه شهر شش دروازه و… در دست اجرا دارد. برخی از پروژه های عمرانی کرمان نیز توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا با رقمی معادل1.5 برابر درآمد شهرداری در دست انجام است که این مساله روند ساخت این پروژه‌ها را تحت الشعاع خود قرار داده است .
سیستم حمل و نقل
درون شهری کرمان
در بخش سیستم حمل و نقل درون شهری نیز در حال حاضر حدود 300 اتوبوس و 4500 دستگاه تاکسی درون شهری، گردشگری، فرودگاه و راه آهن در سیستم حمل و نقل کرمان وجود دارد که بیش از هزار دستگاه آن فرسوده و250 دستگاه آن نوسازی شده ولی فقط دویست دستگاه آن وارد سیستم حمل و نقل شهری شده اند ، در سال 93 حدود 4 هزار و 700 تاکسی درون‌شهری در کرمان وجود داشت که پاسخگوی نیاز شهروندان کرمانی نبودند.
طی مصاحبه ای که شهردار کرمان در مردادماه با برخی رسانه ها داشت از ارائه کرمان کارت برای استفاده در تاکسی‌ها خبر داده بود اما با گذشت چند ماه این طرح هنوز اجرایی نشده است.
میزان بودجه عمرانی
سال 95 اصفهان
بودجه شهرداری اصفهان در سال 95 حدود 2هزار و 600میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل کاهش و افزایشی نداشته است.
در این کلان‌شهر بودجه عمرانی شهرداری در راستای بهبود فرایند تدوین بودجه تغییراتی در ساختار و محتوای بودجه ایجاد کرده‌ایم که در پی این مسئله حسابداری تحققی و بودجه‌ریزی عملیاتی را در ستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و پروژه‌های اصلی منطقه در سطح 3 و فعالیت‌های عمرانی مرتبط با یک پروژه در سطح چهارم نیز در بودجه سال جدید تعریف ‌شده است.
سیستم حمل و نقل درون
شهری اصفهان
طبق اظهارات استاندار اصفهان در سال جاری 960 دستگاه تاکسی ازنوع خودروی پیکان از سیستم حمل و نقل درون شهری این شهر خارج، 460 دستگاه تبدیل به احسن و 164 خودروی نوسازی شده نیز وارد سیستم حمل و نقل فرودگاه شهید بهشتی اصفهان شده‌اند. قابل ذکر است در حال حاضر 75 درصد تاکسی‌های این شهر به سیستم هوشمند مجهز بوده و بقیه نیز در دست تجهیز هستند. 48شرکت حمل و نقل دانش‌آموزی در این شهر فعالیت دارند. سازمان تاکسیرانی شهر اصفهان با فلسفه مدیریت، کنترل، نظارت و توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر متناسب با جمعیت و نیازمندی های عمومی شهر اصفهان تشکیل شده است.
بودجه پیشنهادی شهرداری شیراز در سال 95
بودجه پیشنهادی شهرداری شیراز در سال 95 دو هزار و 886 میلیارد تومان بود که پس از بررسی در کمیسیون‌های شورای شهربه 3 هزار و 50 میلیارد تومان افزایش یافته است. از این مبلغ 600 میلیاردتومان به صورت غیرنقدی و 2هزارو 450 میلیارد تومان نقدی بود که 9 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. حدود 512 میلیارد تومان این اعتبار که 17 درصد بودجه را شامل می‌شود، هزینه جاری شهرداری و 2 هزار 537 میلیارد تومان که 83درصد بودجه را تشکیل می‌دهد، هزینه‌‌های عمرانی است.
طرح های عمرانی
شهر شیراز در سال 95
تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، توجه به ایمن‌سازی کمربندی شهر، توجه به توسعه باغ‌های شهر، حمل و نقل همگانی، ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح،از جمله برنامه های شهرداری شیراز است. شهرداری شیراز در سال 95 بای نخستین باز هزینه صدور پروانه ساختمان را افزایش نداده و بیشترین درآمد خود را از راه درآمدهای عمومی کسب می‌کند که 59 درصد بودجه را تشکیل می‌دهد. 309 میلیارد تومان از این بودجه به حوزه حمل و نقل و ترافیک اختصاص یافته است.
خرید و راه‌اندازی کارخانه جدید آسفالت با فناوری روز دنیا در سال 95 در راستای صرفه جویی بودجه و افزایش عمر آسفالت از اقدامات شهرداری شیراز بود. در حال حاضر شهرداری شیراز در بیش از 400 نقطه پروژه عمرانی فعال دارد. بودجه سالانه اخیرا حداقل افزایش را داشته است و این در حالی است که بودجه مصوب شیراز در سال 92 مبلغ 1 هزار و 560 میلیار تومان بوده است و در سال 95 به 3 هزار و 50 میلیارد تومان افزایش داشته است. اغلب پیمانکاران، بخشی از مطالبات خود را از طریق بسته های تشویقی و تهاتر با املاک و عوارض دریافت می کنند. امروز شهرداری شیراز به لحاظ داشتن املاک در بهترین دوران خود به لحاظ ثروت به سر می‌برد و بیشترین میزان املاک و مستغلات را برای خود ایجاد کرده است. رونق ساختمان‌سازی و توسعه خصوصا در مناطق کمتر برخوردار و ایجاد توازن در شهر را از دیگر اهداف این شهرداری است. اولین گام‌های شهرداری در 5 سال گذشته، ممانعت از خام فروشی املاک شهرداری بوده است، امروز تمام املاک شهرداری یا با طرح و به شکل مشارکتی واگذار می‌شود.
شهرداری شیراز توانسته از محل انتشار و فروش اوراق مشارکت،تعداد 6 هزار و 919 پارکینگ بسازد که در اولین دوره و در سال 1390،تعداد 2 هزار و 655 پارکینگ، سال 1391 تعداد 1 هزار و 600 پارکینگ، سال 1392 تعداد 1 هزار و 954 پارکینگ و در نهایت در سال 1393 ساخت تعداد 710 پارکینگ را آغاز کرده که در حال اجرا است.
سیتسم حمل و نقل
درون شهری شیراز
امروز در شیراز مانند اکثر کلان‌شهرها، نه تنها 80 درصد معابر برای تردد معلولان خصوصا معلولان جسمی حرکتی، فاقد شاخص‌های استاندارد است بلکه 100 درصد ناوگان حمل و نقل همگانی درون‌شهری، برای معلولان خصوصا معلولان جسمی‌حرکتی، فاقد امکان استفاده است!
سیستم پرداخت الکترونیکی در بهمن ماه در 250 تاکسی از 12 هزار دستگاه تاکسی شهر شیراز که بیشتر شامل تاکسی‌ های 133 بی‌سیم و فرودگاه است، به‌صورت آزمایشی اجرا شد. سیستم متروی شیراز دومین خطوط بزرگ مترو کشور را بعد از تهران دارد و سالانه ۳/۷ میلیون مسافر از این طریق در سطح شهر جابه‌جا می‌شوند. متروی شیراز ۶ خط دارد که در حال حاضر فقط خط یک افتتاح شده و فعال است. خط یک مترو شیراز از جنوب شرق شهر تا شمال غرب شیراز امتداد دارد. این خط ۱۹ ایستگاه زیرزمینی و یک ایستگاه هم‌سطح دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون استاندار تهران خبر داد

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

هنر مخمل‌بافی در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

اهدای اعضای یک بیمار به بیماران نیازمند

اهدای اعضای یک بیمار به بیماران نیازمند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *