پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیزده سال از خاموشی خالق «گل پونه ها» گذشت افسوس که او دولت مستعجل بود …

سیزده سال از خاموشی خالق «گل پونه ها» گذشت افسوس که او دولت مستعجل بود …





۵ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۱۵

سیزده سال از خاموشی خالق «گل پونه ها» گذشت
افسوس که او دولت مستعجل بود …

در آستانه پنجم دیماه، سالروز زلزله مهیب بم، آئین بزرگداشت هنرمند فقید ایرج بسطامی شامگاه شنبه در محل سالن هلال احمر برگزار شد. در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان به نام کشور همچون استاد حسام الدین سراج، وحید تاج، معصومه مهرعلی، بردیا صدر نوری، پیروز ارجمند، جعفر پناهی، پوری بنائی، فرامرز امینی، مسعود حبیبی، شهرام میرجلالی و احمد سبحانی و جمعی از مقامات و مسولان استانی و عده زیادی از علاقمندان به هنر موسیقی و دوستداران زنده یاد ایرج بسطامی برگزار شد، فاطمه بسطامی (خواهر ایرج) گفت: توقع نداشته باشید در چنین شبی (سالگرد زلزله بم که براثر آن حادثه ایرج بسطامی از دنیا رفت) بتوانم صحبت کنم و کلام دلم را بیان کنم. به هر حال باید با درد خودم کنار بیایم، از همه شما تشکر و قدردانی می کنم که در این مراسم حضور پیدا کردید.
در ادامه و پس از پخش کلیپی از فعالیت ها و جوائز اهدا شده طی دو دوره برگزاری جشنواره بسطامی که با تلاش و همت خواهرو خانواده مرحوم بسطامی شکل گرفته، گروه موسیقی «گردون » با خوانندگی وحید تاج به اجرای 4 قطعه موسیقی سنتی پرداختند.
خاطرات سورج یاسایی هنرمند و نوازنده سه‌تار از روز حادثه زلزله بم، یکی دیگر از برنامه ای مراسم بزرگداشت مرحوم بسطامی بود. یاسایی بیان کرد که ایرج در آن روزها برای دیدار با خانواده‌اش به بم آمده بود قرار بود بعد از این دیدار به همراه گروهش برای اجرای تور اروپا آماده شود. او با توصیف حال و هوای بم پس از وقوع زلزله و همچنین جستجو در میان خرابه برای پیدا کردن ایرج بسطامی اظهار کرد: آن زمان برنامه‌های مختلفی برای تشییع و تدفین او مطرح می‌شد و هر کس حرفی میزد و متاسفانه خیلی ها هم داشتند متن سخنرانی خود را برا سر قبر ایرج آماده می کردند. اما در نهایت با وجود تلاش برخی برای انتقال پیکرش به خارج از شهر با پی گیری خانواده و دوستان، پیکر ایرج بسطامی در کنار برادرش در شهر بم به خاک سپرده شد.
رونمایی از تندیس تمبر مسی مزین به چهره ایرج بسطامی، بخش دیگری از این مراسم بود که با حضور مسوول مرکز اسناد و کتابخانه‌های منطقه جنوب شرق، مدیر کل اداره پست استان، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کرمان، مدیر کل اداره ارشاد استان، مدیر مرکز کرمان‌شناسی و همچنین فاطمه و رضا بسطامی (خواهر و برادر ایرج بسطامی) انجام و به خانواده ایرج اهدا شد. بوسیدن چهره ایرج بسطامی توسط خواهرش، که بر تمبر مسی حک شده بود، از صحنه هایی بود که احساسات بسیاری از حضار و تماشاگران را برانگیخت و اشک از دیده آن ها جاری کرد.
اجرای دو قطعه موسیقی توسط هنرمندان کرمانی در گروه « آفرینش » و با خوانندگی امید سلیمانی فر بخش قسمت این مراسم بود که با تشویق زیاد حاضرین همراه بود و پس از آن مسعود حبیبی، نوازنده چیره دست دف و از دوستان ایرج بسطامی به نمایندگی از هنرمندان تهرانی، در سخنانی با تشکر از بانیان برگزاری بزرگداشت بسطامی گفت: رفاقت من و ایرج به همکاری در گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان برمی‌گردد که او همراه برادرش (محمدعلی )در آن گروه حضور می‌یافت.
او درباره خصوصیت‌های اخلاقی بسطامی توضیح داد: ایرج خیلی زلال بود، دل بزرگی داشت. دل رحم و مهربان بود و هر گاه با او صحبت می‌کردم، از غم دیگران می‌گفت. انگار غم دیگران بیشتر از غم خودش به او آسیب می‌زد.
حبیبی درگذشت ایرج بسطامی در زلزله بم را واقعه‌ای باورنکردنی دانست و ادامه داد: با رفتن ایرج، پیکر موسیقی ایران تکان خورد و بیشتر موسیقی‌دان‌ها متوجه این آسیب شدند.
اجرای قطعه ای زیبا به نوازندگی شهرام میرجلالی، نوازنده تار و مسعود حبیبی، نوازنده دف و با صدای استاد حسام الدین سراج، پایان بخش مراسم بزرگداشت استاد فقید ایرج بسطامی بود.
لازم به ذکر است، ایرج بسطامی در اول آذرسال 1336 در شهر بم کوچه باغ جعفری، منزل پدری و جد پدری که قدمت 120 ساله داشت، متولد شد. وی از 5 سالگی به خواندن آواز علاقه داشت و هر یک از اعضاء خانواده از جد پدری گرفته تا پدر بزرگ و پدر در زمینه خواندن آواز و نواختن سازهای مختلف تجربه داشتند.
ایرج در کنار آنها با اصول موسیقی آشنا شد. سپس به فراگیری دستگاه‌های موسیقی نزد پدر خود پرداخت و از سنین نوجوانی تحت تعلیم عموی بزرگوارش ( یداله بسطامی ) قرار گرفت که به رهبری ایشان گروهی با همکاری ( برادران بسطامی ) ایجاد گشت که در رادیو و تلویزیون آن زمان و اردوهای رامسر اجرای برنامه داشتند.
بعد از فوت یداله بسطامی، ایرج برای فراگیری آواز و ردیف‌های آوازی نزد استاد شجریان آمد و با وجود مشکلات و مسافت راه به عشق فراگیری آواز، رنج مسافت 2400 کیلومتری رفت و برگشت بم ، تهران را به جان می خرید.
بعد از تعلیمات استاد شجریان، عصر یک روز شنبه، در منزل استاد شجریان با استاد پرویز مشکاتیان آشنا و نزد ایشان به فراگیری تلفیق شعر و موسیقی پرداخت و اولین نوار خود را که افشاری مرکب بود با همکاری استاد مشکاتیان به جامعه هنری عرضه داشت.
ایرج بسطامی در سن 40 سالگی به اوج فعالیت هنری خود رسید و در طول چهارده سال فعالیت هنری خود 18 آلبوم به جای گذاشت.
او به دور از جنجال و هیاهوی هنری در شهرستان بم و استان کرمان به تدریس آواز پرداخت و سرانجام در پنجم دی ماه 1382 در زلزله خونین بم، طاق آمال شیفتگان صدای داوودی ایرج به همراه ستون های ارگ بم فروشکست و ایرج را با خود تا آستان دوست بالا برد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *