سایت خبری پیام ما آنلاین | رییس تنها مرکز دانشگاهی زیبایی و گریم جنوب شرق: آرزویم بود که رشته‌ مراقبت زیبایی در دانشگاه تدریس شود

رییس تنها مرکز دانشگاهی زیبایی و گریم جنوب شرق: آرزویم بود که رشته‌ مراقبت زیبایی در دانشگاه تدریس شود





۴ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۵۹

رییس تنها مرکز دانشگاهی زیبایی و گریم جنوب شرق:
آرزویم بود که رشته‌ مراقبت زیبایی در دانشگاه تدریس شود

سیمین سلطانی نژاد
«نادیا امجدی» عضو هیات مؤسس و رئیس مرکز دانشگاهی شایان؛ اولین و تنها مرکز علمی کاربردی مراقبت زیبایی و گریم در منطقه جنوب شرق و دومین مرکز دانشگاهی مراقبت زیبایی در کشور، مدیرعامل شرکت تعاونی دانش گستر شایان، مدیر و مربی نمونه استانی و کشوری برای سال های متوالی، تعاون‌گر برتر استانی در سال ۹۴ و ۹۵، کار آفرین نمونه کشوری در زمینه مهارت آموزی و اشتغال زایی با بیش از 7 هزار کار آفرینی در استان است. این مرکز دانشگاهی جزو افتخارات استان کرمان محسوب شده که به صورت انحصاری در عرصه‌ مراقبت زیبایی مشغول به خدمت رسانی به جوانان جویای علم می‌باشد.
با نادیا امجدی گفت و گویی انجام داده ایم که مطالعه آن را به شما خوانندگان پیام ما به ویژه بانوان پیشنهاد می کنم.
لطفا در خصوص پیدایش مرکز دانشگاهی شایان توضیحاتی بفرمایید.
مرکز دانشگاهی دانش گستر زیبای شایان در سال ۱۳۹۲ بر اساس قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و به همت این مرکز تنها مرکز آموزش علمی کاربردی در منطقه جنوب شرق کشور با پذیرش بیش از ۶۰۰ دانشجو در ۷ رشته کاردانی حرفه‌ای آرایش زنانه، پیرایش زنانه، مراقبت پوست و مو، گریم، پیرایش مردانه و کارشناسی حرفه‌ای گری، آرایش و پیرایش و گریم سینمایی فعالیت خود را آغاز نمود. تاکنون بیش از ۲۰۰ دانش آموخته از این مرکز وارد عرصه‌ کار شده‌اند. بیش از ۴۰۰ دانشجو در رشته‌های زیر گروه مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر در حال تحصیل می‌باشند. قبل از تاسیس این مرکز دانشگاهی تعداد زیادی از کسانی که سالن زیبایی داشتند و موفق هم بودند مدرک دانشگاهی نداشتند. این مرکز شرایطی را فراهم آورده که این افراد بتوانند مدرک دانشگاهی بگیرند و حتی اگر مایل باشند می‌توانند با همین مدرک از دانشگاه‌های خارج از کشور پذیرش بگیرند.
چگونه به فکر تاسیس دانشگاه در این زمینه افتادید؟
تاسیس دانشگاه توسط اعضای هیات مؤسس که بنده یکی از آن ها هستم انجام گرفت اما با توجه به این که مادر بنده در رشته مراقبت زیبایی فعالیت صنفی داشتند و از کودکی با این رشته آشنا بودم ولی در آن زمان این رشته به صورت آکادمیک نبود و فقط به صورت حرفه‌ای در سالن‌های زیبایی و آموزشگاه‌ها انجام می‌گرفت و من علاقه‌مند بودم و یکی از آرزوهایم بود که این یک رشته‌ در سطح دانشگاه تدریس شود. چون در گذشته آن طور که باید به این رشته اهمیت داده نشده بود. همیشه دوست داشتم جایگاهی که یک خانم آرایشگر دارد، جایگاهی خاص باشد و در جامعه دیده شود چون این افراد با همه‌ی اقشار جامعه در تماس و ارتباط‌اند. یکی از رویاهای من این بود که این رشته به صورت آکادمیک در آید. بعد از اینکه وارد دانشگاه شدم در کنار تحصیل، رشته‌ی مراقبت زیبایی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم و آموزشگاه مراقبت زیبایی تاسیس کردم. بعد وارد امر آموزش و تحقیق و پژوهش شدم. کارم را به صورت وسیع پیگیری کردم و در این زمینه پودمان‌ها و استانداردها و کتاب‌های زیادی تالیف نمودم و بعد به تدوین رشته مراقبت زیبایی در سطح دانشگاه پرداختم.
اهداف این مرکز دانشگاهی چیست؟
۱ـ گسترش و شایستگی حرفه‌ای از طریق توسعه دانش مهارت و گسترش سطح کاردانی و کارشناسی و ان‌شاالله کارشناسی ارشد
۲ـ اشتغال زایی و تربیت نیروی انسانی مجرب و متخصص در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و صنفی
۳ـ اصلاح هرم تحصیلی و شغلی نیروی کار و ارتقای توانمندسازی و سرمایه‌های انسانی
۴ـ ترویج و تحکیم مشارکت ارزش گذاری و اهمیت بخشیدن به عرصه‌های خدماتی و هنری و تشویق جوانان بر گسترش روحیه‌ی خودباوری در زمینه‌ی مهارت آموزی در راستای کار آفرینی
۵ـ کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی
۶ـ ارتقای سطح مهارت و تخصص شاغلین و غیر شاغلین در حوزه مراقبت، زیبایی و هنر
۷ـ ایجاد رغبت و حضور فعال زنان در عرصه‌ی فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی- هنری و اقتصادی کشور
۸ـ ارتقای سطح مهارت و کارایی حرفه‌ای و تولید دانش کاربردی از طریق تحقیق و پژوهش بر طبق نیاز جامعه
۹ـ تامین نیاز‌های مشترک اقتصادی، اجتماعی و صنفی و توسعه و گسترش فعالیت در این عرصه
۱۰ـ توسعه مهارت آموزی اصولی و ارتقای دانش و تخصص شاغلین و توسعه‌ی فرهنگ و اخلاق ملی و اسلامی در این رشته‌ها در راستای کارآفرینی و آشنایی با دستاوردها و پیشرفت‌های نوین در سطح ملی و جهانی در این عرصه
۱۱ـ تربیت نیروی انسانی متناسب با فرصت‌های شغلی جدید
۱۲ـ تجاری سازی و بکارگیری دستاورد‌های پژوهش و فناوری دانشگاه
۱۳ـ افزایش مهم تولیدات علمی دانشگاه در سطح ملی منطقه‌ای و بین المللی
۱۴ـ گسترش و توسعه‌ی دوره‌های تحصیلات تکمیلی منطبق بر نیاز‌های کشور (کارشناسی و کارشناسی ارشد)
عوامل موفقیت مرکز دانشگاهی شایان در چه بوده است؟
۱ـ اولین و تنها شرکت تعاونی دارای مرکز علمی کاربردی در منطقه جنوب شرق کشور
۲ـ زمینه اشتغال زایی بیش از ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از زمان تاسیس مرکز تا کنون
۳ـ برگزاری سمینار‌ها و همایش‌ها در راستای کارآفرینی و توسعه‌ی کسب و کار در این عرصه
۴ـ برگزاری اولین جشنواره مسابقات پیرایش مردانه استان با حضور داوران مجرب و با پوشش خبری صدا و سیما
۵ـ تالیف مقالات و کتاب‌های مرتبط و تدوین پودمان و استاندارد‌ها و سرفصل‌های مرتبط توسط اساتید و دانشجویان
۶ـ راه اندازی دفتر کار‌آفرینی و ثبت و اختراع با هدف ترغیب دانشجویان در این عرصه
۷ـ همگام بودن با استاندارد‌های مراکز دانشگاهی
برنامه‌ها و پروژه‌های آتی مرکز دانشگاهی شایان چه می‌باشد؟
۱ـ توسعه‌ی رشته‌های کاردانی و کارشناسی در مرکز علمی و کاربردی دانش گستر زیبای شایان
۲ـ راه اندازی مرکز آموزشی جهت ارائه‌ی کلاس‌های تقویتی
۳ـ برگزاری همایش آموزشی و پژوهشی در راستای اهداف و استراتژی شرکت تعاونی
برای دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی چه برنامه‌ای دارید؟
در حال حاضر کمیته‌های علمی فرهنگی و پژوهشی برای دانشجویان راه اندازی کردم و با تشکیل این کمیته‌ها و کانون‌های علمی و همچنین آزمایشگاه در دانشگاه سعی بر آن داریم که نقش هدایت و رهبری و هم افزایی را در دانشگاه تقویت کرده و دانشجویان را به سوی کار آفرینی و اشتغال در رشته‌های مرتبط با برگزاری همایش‌ها و اجلاس‌ها راهنمایی و هدایت کرده و ضمن اینکه فضای تدوین و گردآوری کتاب و همچنین ثبت اختراع مرتبط با این رشته را فراهم کنیم و لازم به ذکر است تعدادی از دانشجویان فعال به طور مستقیم معرفی و وارد بازار کار می‌کنیم.
آیا تا کنون به عنوان زنی که حضور فعال در جامعه دارد به خاطر جنسیت دچار محدودیتی در کارتان شدید؟
بنده همیشه دوشادوش مردان و حتی بیشتر از آن ها در جامعه ظاهر شدم و همیشه اعتقاد دارم خواستن توانستن است و محدودیتی وجود ندارد. اما مسلماً یک سری از مشاغل بر اساس فیزیولوژی ساختاری که خداوند در وجود مردان نهاده مختص مردان است. مردان معمولاً خودشان را یک سر و گردن از زنان بالاتر می‌دانند. از زمانی که یک مرد به دنیا می‌آید و مادرش او را تربیت می‌کند به او یاد می‌دهد که جنس برتر است و این جزو فرهنگ ما شده است. این کودک با این طرز تفکر بزرگ می شود و وارد جامعه می‌شود. این تفکر، ناخودآگاه محدودیت‌هایی را در عرصه‌ی اشتغال برای زنان ایجاد می‌کند. البته در چند سال اخیر حضور زنان در جامعه به نسبت سابق پررنگ تر شده است.
اشتغال شما چه تأثیری بر زندگی خانوادگی تان داشته است؟
به هر حال مسلما اشتغال هر خانمی که در اجتماع فعالیت می‌کند بر زندگی خانوادگیش بی تاثیر نخواهد بود. هنگامی که شما چیزی را از دست می‌دهید هم زمان چیزی را که علاقه و رویایتان است را به دست می‌آورید. بنده فعالیت‌های اجتماعی گسترده در سطح استان و کشور دارم و در اتاق اصناف و کانون‌های استانی و کشوری به عنوان هیات مدیره مشغول هستم و این مسلماً زمان بیشتری را برای حضور در اجتماع طلب می‌کند؛ اما همیشه سعی بر آن داشتم که با برنامه ریزی و مدیریت زمان تاثیر منفی کار را بر زندگی خانوادگیم به حداقل برسانم که تا حدود زیادی موفق بودم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *