پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سال گذشته بیش از 30 نفر در کرمان به دلیل ابتلا به آنفلوانزای H1N1 جان خود را از دست دادند واکسن آنفلوانزا را فراموش نکنید

سال گذشته بیش از 30 نفر در کرمان به دلیل ابتلا به آنفلوانزای H1N1 جان خود را از دست دادند واکسن آنفلوانزا را فراموش نکنید





۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۴۷

سال گذشته بیش از 30 نفر در کرمان به دلیل ابتلا به آنفلوانزای H1N1 جان خود را از دست دادند
واکسن آنفلوانزا را فراموش نکنید

رئــــیـــس مرکز مدیـریت بـیمــاری‌هـای واگیر وزارت بهداشت در حالی چندی پیش از توزیع گسترده واکسن در کشور به‌خصوص استان کرمان خبر داد که سال گذشته بیش از 30 نفر از مردم کرمان به علت ابتلا به آنفلوانزای H1N1 جان خود را از دست دادند. از امروز فصل پاییز آغاز شده است. فصلی که در آن آنفلوانزا جان می‌گیرد. سال گذشته هم در استان کرمان تعداد زیادی به آنفلوانزا از نوع H1N1 مبتلا شدند. همین امر موجب شده تا امسال حساسیت‌ها نسبت به این بیماری بیشتر شود. به‌طوری‌که برخی افراد به دنبال زدن واکسن آنفلوانزا هستند تا در فصل پاییز با مشکل مواجه نشوند. این بار به نظر می‌رسد مسئولان هم بیشتر به فکر افتاده‌اند و برای جلوگیری از رخ دادن اتفاقی مانند سال قبل، توزیع گسترده واکسن آنفلوانزا را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در همین رابطه محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ابتدای شهریورماه در سفر به کرمان گفت که «واکسن آنفلوانزا تهیه‌شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد که در حال حاضر مراحل نهایی بررسی‌ها را طی می‌کند و به‌زودی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.»
توزیع واکسن خارجی
در کرمان
مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با توزیع واکسن آنفلوانزا به «پزشک مردم» گفت: «امسال هیچ کمبودی از این نظر نداریم و در داروخانه‌ها واکسن به میزان کافی توزیع‌شده است. واکسن فرانسوی و واکسن روسی هم توزیع شده است .» دکتر محمد حسیبی افزود: «سال گذشته هم ما کمبود واکسن نداشتیم اما چون در یک مقطعی با اپیدمی آنفلوانزا روبرو شدیم، علی‌رغم توزیع 50 هزار واکسن در همان زمان، با مشکل مواجه شدیم.»
واکسن بزنید اما با نظر پزشک
وی در پاسخ به این سؤال که آیا همه می‌توانند واکسن بزنند، اظهار کرد: «بله. بزنند اما با نظر پزشک. برای همه واکسن وجود دارد و می‌توانند آن را از داروخانه‌ها تهیه کنند.» حسیبی اضافه کرد: «البته افرادی که دچار ناراحتی تنفسی هستند، مادران باردار، افراد دارای ایمنی بدنی پایین و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند.»
شهریور و اوایل مهر بهترین زمان واکسن آنفلوانزا
مدیر داروی علوم پزشکی در پاسخ به این سؤال که بهترین وقت واکسن آنفلوانزا چه ماهی است، گفت: «شهریورماه بهترین فصل برای تزریق این واکسن است. چراکه حدود 40 روز طول می‌کشد که این واکسن به‌طور کامل اثر کند.»
شانس آوردیم تلفات آنفلوانزا به 500 نرسید
او به شیوع گسترده آنفلوانزا در سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: «پارسال کسانی که واکسن زده بودند با مشکلی مواجه نشدند اما دیگر افراد در معرض خطر بودند. زمانی که آنفلوانزا در کرمان شیوع پیدا کرد، پیش‌بینی می‌شد بیش از 500 نفر جان خود را از دست بدهند و شانس آوردیم که تلفات به 500 نرسید.»
با این تفاسیر اگر هنوز واکسن آنفلوانزا نزده‌اید، عجله کنید که فصل پاییز از راه رسیده است. اگر هنوز مردید، متن زیر را بخوانید:
آنفلوانزایی که جان کرمان را گرفت
فاصله یک‌ماهه 18 آبان تا 18 آذر 94 کافی بود تا تب آنفلوانزا در کرمان بالا رود. در این‌یک ماه بیش از 30 نفر در کرمان جان خود را از دست دادند.
18 آبان؛ شروع ماجرا و تکذیب
در این تاریخ بود که روزنامه «پیام ما» گزارش داد که شش نفر در بردسیر به آنفلوانزای H1N1 مبتلا شده‌اند و یک نفر براثر این بیماری فوت کرده است. این خبر را علوم پزشکی کرمان تکذیب کرد.
9 آذر؛ تائید مرگ هشت نفر
بیش از سه هفته بعد اما خبر منتشرشده در روزنامه «پیام ما» تائید شد. نوذر نخعی، معاون وقت علوم پزشکی کرمان گفت که « آنفولانزای فصلی از حدود یک ماه پیش در کرمان آغاز شد که تاکنون هشت مورد مرگ ناشی از ابتلا به آنفلوانزای H1N1 داشتیم که آزمایش‌های آن‌ها از ابتلا به این بیماری هم مثبت شده است.» یک روز قبل‌تر هم کارگروه ویژه‌ای در شهرستان بردسیر برای مقابله با این بیماری تشکیل شد.
10 آذر؛ اعلام وضعیت زرد
یک روز بعد با شیوع بیشتر آنفلوانزا، جلسه اضطراری شورای سلامت با حضور استاندار کرمان برگزار شد. خروجی این جلسه اعلام وضعیت زرد در استان کرمان بود.
13 آذر؛ واکسن کمیاب شد
سه روز بعد از اعلام وضعیت زرد، بسیاری از مردم برای خرید واکسن و ماسک به داروخانه‌ها هجوم بردند. این امر موجب شد در کرمان واکسن کمیاب شود.
14 آذر؛ مرگ هشت نفر دیگر
در این تاریخ، علوم پزشکی کرمان اعلام کرد که قربانیان آنفلوانزای مرگ‌بار به 16 نفر رسید. تا این تاریخ حدود 100 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری بستری‌شده بودند.
15 آذر؛ شش نفر دیگر قربانی شدند
پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این روز تعداد مرگ‌های ناشی از آنفلوانزا در استان کرمان را 22 نفر اعلام کرد. درحالی‌که یک روز قبل قربانیان آنفلوانزا 16 نفر بودند.
16آذر؛ تعطیلی مدارس
برای چهارمین بار شورای سلامت تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفت مدارس کرمان برای 2 روز تعطیل باشد. تصمیمی که نشان‌دهنده بحران بود. همچنین وضعیت زرد تمدید شد. در این روز تعداد کشته‌ها براثر این بیماری 28 نفر اعلام شد.
17 آذر؛ تعداد قربانیان از مرز 30 گذشت
ابوالقاسم سیف الهی، سخنگوی ستاد بحران استاندار در این روز با اعلام اینکه تعداد فوت‌شدگان براثر بیماری آنفلوانزا به 31 نفر رسیده است، گفت: «تعداد زیادی مراجعه‌کننده داشته‌ایم، که به‌صورت سرپایی و یا با تزریق واکسن مشکل آن‌ها رفع شده است. اما به‌طور متوسط روزی 600 تا 700 نفر در شهر
کرمان مراجعه ‌کننده داشته‌ایم. در شهرستان‌ها این مراجعه کمتر بوده است (به این دلیل که جمعیت آن‌ها کمتر از کرمان است).»
18 آذر؛ وزیر آمد، وضعیت سفید شد
دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت در این روز به کرمان آمد و پس از بازدید چندساعته از برخی بیمارستان‌های کرمان، درحالی‌که تعداد کشته به 33 نفر و تعداد مبتلایان به 600 نفر رسیده بود، وضعیت را سفید اعلام کرد. پس‌ازاین بود که اطلاع‌رسانی چندانی در خصوص تعداد قربانیان صورت نگرفت اما تا اواسط دی‌ماه، تب آنفلوانزای H1N1 در کرمان وجود داشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

ارزیابی مصوبهٔ «ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی»

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *