پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گرانی در مهمانی خدا افزایش قیمت خرما، شکر و مرغ در ماه رمضان

گرانی در مهمانی خدا افزایش قیمت خرما، شکر و مرغ در ماه رمضان





۹ تیر ۱۳۹۵، ۰:۱۶

گرانی در مهمانی خدا

افزایش قیمت خرما، شکر و مرغ در ماه رمضان

ماه رمضان در حالی به‌روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود که سیاست‌های مسئولان برای کنترل و کاهش قیمت‌ها نه‌تنها جواب نداده که خرما، شکر و مرغ با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.
طرح تنظیم بازار کالاهای ماه رمضان چند سالی است که از سوی دولت پی‌ریزی و به ارگان‌های تعیین‌کننده قیمت‌ها ابلاغ می‌شود. دلیل این کار هم جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاها و حتی کاهش قیمت کالاهای خاص ماه رمضان است. کالاهایی همچون خرما و شکر که در این ماه متقاضی بیشتری نسبت به دیگر ماه‌های سال دارند. نهم خردادماه سال جاری هم محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور بخشنامه طرح تنظیم بازار کالاهای ماه مبارک رمضان با عنوان «طرح ضیافت» را برای مدیریت و کنترل قیمت‌ها در این ایام به ارگان‌های جهاد کشاورزی، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، شرکت بازرگانی دولتی ایران ، شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تمامی استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه قرار بود شبکه تأمین‌کننده و توزیع‌کننده اقلام طرح ضیافت در سراسر کشور کالاهای اساسی مشمول طرح را قبل از آغاز ماه رمضان باقیمت حاشیه بازار عرضه کنند تا این اقلام در ماه رمضان با افزایش قیمت روبرو نشوند. گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، برنج، روغن ، شکر، خرما، لبنیات، نان، شیرینی‌جات (زولبیا و بامیه) و حبوبات اقلام اساسی بودند که محمد شریعتمداری در بخشنامه «طرح ضیافت» از آن‌ها نام برد و تأکید کرد که نباید در ماه رمضان با افزایش قیمت روبرو شوند. بر اساس این بخشنامه می‌بایست شبکه تأمین‌کننده و توزیع‌کننده اقلام طرح ضیافت در سراسر کشور کالاهای اساسی مشمول طرح را با «قیمتی کمتر از قیمت بازار» عرضه کنند. اما حالا باگذشت 22 روز از ماه رمضان نه‌تنها برخی از این اقلام اساسی قیمتشان ثابت نمانده که افزایش هم داشته است.
گرانی خرما، شکر و مرغ
اگر سری به مغازه‌های مختلف شهر کرمان بزنید، افزایش قیمت خرما، شکر و مرغ را به نسبت قیمتی که قبل از ماه رمضان داشتند، خواهید دید. خرما اولین کالایی بود که با افزایش قیمت بیش از 40 درصدی روبرو شد. رطب مضافتی درجه‌یک که ماه رمضان سال پیش کیلویی 6 هزار تومان به فروش می‌رفت و قبل از ماه رمضان سال جاری هم حدود قیمتی مشابه داشت حالا ارزان‌ترین قیمتش در بازار کیلویی 8 هزار و 500 تومان است. این در حالی است که در برخی فروشگاه‌ها بعضاً این قیمت به کیلویی 10 هزار تومان هم می‌رسد. قیمت خرمای باکیفیت پایین‌تر از درجه‌یک هم امسال به 6 هزار تومان رسیده و مردم با همان پولی که سال گذشته رطب درجه‌یک می‌خریدند امسال می‌توانند رطب درجه 2 بخرند. اما خرما تنها کالایی نبود که گران شد. ماه رمضان دهه اول خود را گذرانده بود که به‌یک‌باره شکر در بازار کمیاب شد و این کمیابی به افزایش قیمت بیش از 30 درصدی شکر ختم شد. در حال حاضر هر کیلو شکر باقیمتی نزدیک به 3 هزار تومان به فروش می‌رسد. پیش از ماه رمضان هر کیلو شکر 2 هزار و 300 تومان بود. آخرین کالای اساسی گران شده هم گوشت مرغ بود. مرغ گرم در روزهای اخیر با افزایش قیمت حدود 20 درصدی روبرو شده است. قبل از ماه رمضان قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم حدود 6 هزار تومان بود. در میانه ماه رمضان قیمت مرغ به 6 هزار و 500 نزدیک شد و حالا قیمت هر کیلو مرغ بین 6 هزار و 900 تا 7 هزار و 200 نوسان دارد.
قیمت مرغ بی‌دلیل بالا است
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در رابطه با گرانی برخی اقلام اساسی در ماه رمضان به «پیام ما» گفت: «ما گران‌فروشی قطعاً برخورد می‌شود.» مصطفی زریسفی درباره گران شدن گوشت مرغ اظهار کرد: «قیمت مرغ منجمد تغییری نکرده والان هر کیلو 4 هزار و 500 تا 5 هزار تومان به فروش می‌رسد. اما قیمت مرغ گرم بالا رفته. قیمت‌گذاری مرغ گرم هم بر عهده واحدهای تولیدی است و متأسفانه علی‌رغم اینکه در ماه رمضان قیمت مرغ باید پایین‌تر بیاید، قیمت را بالابرده‌اند.» وی بابیان اینکه قیمت مرغ بی‌دلیل بالاست، اضافه کرد: «به نظر من در حال حاضر قیمت مرغ بالای 6 هزار و 700 اجحاف در حق مردم است. از این هم اگر قیمت مرغ پایین‌تر باشد واحدهای تولیدی ضرر می‌کنند.» به گفته معاون بازرگانی، واحدهای تولیدی کاهش جوجه ریزی و کاهش عرضه نسبت به تقاضا را دلیل گران شدن مرغ عنوان کرده‌اند.
گرانی شکر به دلیل کمبود
زریسفی درباره گرانی شکر گفت: «قبل از ماه رمضان سهمیه شکر به استان اختصاص دادند که قیمت درب کارخانه 2 هزار و 300 و قیمت خرده‌فروشان 2 هزار و 600 تومان تعیین شد. از طرفی برای حمایت از تولید داخلی، واردات شکر ممنوع و همین باعث شد سهمیه هر استان محدود باشد و شکر تمام شود. برای جلوگیری از کمبود شکر ما از عمده‌فروش‌ها خواستیم از هرکجای کشور که می‌توانند شکر تهیه کنند و به همین دلیل الآن قیمت شکر 2 هزار و 970 است و تا زمانی که بازار اشباع و یا سهمیه جدید اعلام شود، قیمت شکر در همین حدود خواهد ماند.»
گرانی خرما غیرعادی نیست
معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان در رابطه با گرانی خرما اظهار کرد: «قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا است و ازآنجایی‌که فصل برداشت خرما شهریورماه است، قیمت بالا رفته است. البته خسارتی که خرماکاران از آفت زنجره دیدند هم در این گرانی بی‌تأثیر نیست. اما با توجه به اینکه خرما در سال‌های قبل افزایش قیمتی نداشت و خرماکاران ضرر می‌کردند، این افزایش قیمت غیرعادی نیست.»
کسی گران‌فروشی نمی‌کند
رئیس اتاق اصناف کرمان در رابطه با گرانی برخی کالاها به «پیام ما» گفت: «مطمئن باشید کسی گران‌فروشی نمی‌کند و این افزایش قیمت دست ما نیست.» یوسف جعفری افزود: «ما توزیع‌کننده‌ایم و هر قیمتی که تنظیم کنند، به همان قیمت عرضه می‌کنیم و گران‌فروشی نداریم.»
پی نوشت: سعیدی مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان پاسخ تماس های ما را نداد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *