سایت خبری پیام ما آنلاین | گفت و گو با محمدرضا هاشمی نژاد مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان: برنامه های کیفی اغوای پرهیاهوی برنامه های کم مایه را ندارند

گفت و گو با محمدرضا هاشمی نژاد مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان: برنامه های کیفی اغوای پرهیاهوی برنامه های کم مایه را ندارند





۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۲:۳۴

گفت و گو با محمدرضا هاشمی نژاد مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان:
برنامه های کیفی اغوای پرهیاهوی برنامه های کم مایه را ندارند

هدی کریمی
اشاره: آنچه در ذیل می‌خوانید، گفت و گویی است که به بهانه جشن ملی گرافیک کرمان با محمدرضا هاشمی‌نژاد مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان انجام شده است. نکته ای که مرا بر آن داشت به سراغ این چنین مصاحبه ای بروم تلاش انجمن و استقبال نکردن هنرمندان بود.
کرمانی که حداقل هر ساله تعداد زیادی دانشجوی هنر می پذیرد و هنرمندان بسیاری را در دل خود پرورش می دهد، چرا از فعالیت های هنری استقبال نمی کند؟

جناب آقای هاشمی نژاد چرا استقبال از جشن ملی گرافیک کرمان آن چنان که توقع می رفت، نبود؟
بزرگترین مسأله در درجه اول مشکل مالی بود.این مشکلات باعث شد ما در وقت مناسب نتوانیم تصمیم های دبیرخانه را اجرایی کنیم و دبیرخانه هم انسجام لازم را پیدا نکرد. اعضای دبیرخانه با این اوصاف به نظر من امیدی به تحقق این جشن نداشتند. لذا از همه توان خود استفاده نکردند.این حس قطعا می تواند فراگیر بشود و در فراخوان شدگان هم تاثیر بگذارد. در کنار این موضوع تلاش های ما برای برای فعال کردن بدنه سیاستگذاری استان نیز به نتیجه نرسید و با وجود جلسات مکرر با استاندار محترم جناب آقای رزم حسینی ایشان علی رغم قول هایی که دادند اقدام موثری صورت نگرفت و نهایتا ما در وقت نهایی تنها ماندیم.
در کنار آن جشنواره موسیقی نواحی هم تمام انرژی بدنه ارشاد را صرف خودش کرد. البته من همیشه امید داشته و دارم که روزی این آرمان محقق شود. ضمن اینکه باید قبول کرد، آنچه که شکل گرفت یکی از بزرگترین اتفاقات هنری استان به لحاظ کیفی بود.البته برنامه های کیفی اغوای برنامه های پر های و هو و کم مایه را ندارند.
دیدگاه شما درباره استقبال جامعه امروز از هنرچیست؟
جامعه امروز به نظر می آید گرفتار رخوت است و پاسخ مناسب را به فعالیت های فرهنگی نمی دهد. البته در جریان اطلاع رسانی جشن ملی ما به شبکه های اجتماعی اکتفا کردیم که اشتباه بزرگی بود. الان به این نتیجه رسیده ام که مردم در این شبکه ها با دقت کافی حضور ندارند و بایستی به ابزار اطلاع رسانی دیگر هم توجه داشت.
ضمن اینکه در هر حال مسائل اقتصادی هست، مسائل روزمره زندگی هست، کالاهای فرهنگی داخل سبد خانواده قرار ندارد. اوقات همه می گذردالبته به جز هنر. باید این معضل آسیب شناسی شود. شما باید به عنوان یک محقق و پرسشگر و یک روزنامه نگار دنباله علل این مساله باشید.
سرخوردگی هنرمندان هم از عوامل موثر دیگری است که باید به آن توجه داشت. امروز نمایشگاه برگزار می شود ولی برای هنرمند هیچ رویکرد مالی ندارد. مدیرانی که قول می دهند به توسعه اقتصادی بخش هنر بپردازند باید سر قول خود باشند. اصلی ترین مشکل مملکت ما مشکل فرهنگی ست. مشکلات فرهنگی با شعارهای فرهنگی حل نمی شوند. برای رفع موانع فرهنگی استاندار محترم بایستی از دستگاه استانداری و ادارات تحت فرمان شروع کند یک درصد اعتبارات عمرانی که می شد صرف خرید آثار هنری بشود چه شد؟ اگر مس سرچشمه نبود، دیگر کدام نهاد از فعالیت های هنری حمایت می کرد. اگر گاهی نهاد دیگری فعالیت فرهنگی ای را انجام می دهد. صرفاً یا در راستای اهداف خودش است یا اینکه به نحوی تزیین دکوراسیون است. باید به هنر به عنوان نیاز اجتماعی و برای هنر توجه کرد. اگر دیدگاه ما عوض نشود این مشکل حل نشده و گره ها کور تر خواهند شد. جامعه ما بایستی به سوی جامعه توسعه یافته فرهنگی گام بردارد تا در همه زمینه ها توسعه حاصل شود.
امروزه بازار جهانی تنها به کاربرد کالا توجه ندارد در کنار کاربرد، زیبایی و دانش هنری در ارایه کالا بسیار مهم است. برای همین است که تولیدات صنعتی ما مثل خودروهای تولید داخل بدون توجه به بعد هنر وارد بازار شده و در نهایت با شکست مواجه می شوند.
چرا دانشجویان، استادان هنر و فنی حرفه ای استقبال نکردند؟
این به اطلاع رسانی و شیوه آن برمی گردد و بخشی هم به اینکه این برنامه ها عموماً در اوقات فراغت اساتید برگزار می شود و آن ها درگیر کارهای عقب افتاده شان هستند به نظرم اگر دست اندرکاران حوزه آموزشی ما حضور داشتند شرکت آنها در چنین نمایشگاه و مراسمی سبب می شد ضعف های بخش آموزش، آشکار شود و بتوانیم به رفع موانع بپردازیم.
چرا ما در آموزش هنر به کمیت اهمیت می‌دهیم نه کیفیت؟
علل مختلفی دخیل اند. انتخاب اساتید، متأسفانه بر اساس مدرک هست نه توانمندی و دانش حرفه ای. در عین حال دانشگاه های خصوصی بیشتر اقتصاد محور هستند نه دانش محور. دغدغه اصلی درآمد های اقتصادی پوشش هزینه ها و نهایتا کسب سود است. چنین به نظر می رسد که در فضای دانشگاهی در بخش خصوصی هم اکنون اهداف جابه جا شده است.انتخاب دانشجو و فضای مراکز آموزشی نیز دارای مشکلاتی است.
لطفا به اختصار درباره گشایش اولیه انجمن، سال تاسیس و فعالیت هایش برای ما بگویید؟
انجمن هنرهای تجسمی، چهار فصل متمایز را پشت سر گذاشته است.
این انجمن در حین تاسیس کانون هنر حدود سال 1370 در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان شکل گرفت. ریاست انجمن هنرهای تجسمی را به ترتیب آقایان استاد هژبر ابراهیمی، محمد سلجوقی، استاد ایرج یزدانپناه و خانم زهره عاقبتی توأمان و در نهایت بنده و پس از آن آقای اکبر عسکری و مهران رضا پور و هم اکنون بنده بر عهده داشته ایم. در دوره های قبل زحمات زیادی کشیده شد که بخشی از آن در قسمت آموزش، برخی اردو ها و… انجام می شد.
انجمن در زمان مسئولیت شما چه فعالیت هایی داشته ا ست؟
دوره اول با همکاری دوستان دوره پرباری بود. برگزاری بزرگداشت ها، کارگاه های آموزشی، ورک شاپ های گوناگون، اردوها، جشنواره های هنری استانی، کلاس های تقویت و آموزش مربی همچنین تاسیس نگارخانه پگاه در که نمایشگاه های بسیار خوبی چون( نمایش آثار ایران درودی، قلمزنی و…) برپا کرد که بایستی از دوستان عزیزی همچون خانم مرجان امیرزاده و آقایان حسین هوشیار احمدی و مهران رضاپور تشکر کرد.
در کنار این برنامه ها خانه کاریکاتور هم به همت انجمن و با همکاری دو کاریکاتوریست نامدار و بنده راه انذازی شد و هنرمند فعال آقای صالح رزم حسینی و خانم ماریا صالحی آنجا را فعال کردند. اینها از جمله برنامه هایی انجام شده در دوره اول مسئولیت بنده بوده است.
در مورد فعالیت های انجمن در دوره جدید که از سال گذشته آغاز شده برایمان بگویید؟
در دوره جدید، انجمن جای حرف دارد این دوره ما هیأت موسس داریم و در آستانه تاسیس خانه هنرمندان هستیم.
تعدادی از دوستان چون آقایان عربپور، سلاجقه، رضاپور و بنده به عنوان هیأت مدیره انتخاب شدیم. دوستان تکلیف کرده و بنده را به عنوان مسئول انجمن انتخاب کردند. نمایشگاه آثار میشل بووه هنرمند مطرح فرانسوی و مراسم یادبود استاد ممیز برگزار شد که در کنار آن ۱۰ نفر از برجسته ترین هنرمندان کشور در کرمان میهمان انجمن بودند.
علاوه برآن در دل جشن ملی گرافیک نمایشگاه انفرادی استاد خسروی که هنرمند ملی کشورمان با نزدیک به 160 اثر از ایشان در موزه هنرهای معاصر(صنعتی) به معرض نمایش گذاشته شد.از دو طراح گرافیک مطرح کشوری آقایان مصطفی زاده ابراهیمی و مجید عباسی در وروک شاپی دعوت به عمل آمد که ویتامین فوق العاده ای بود که هرکسی استفاده کرد، بهره برده است.
در ضمن اکسپوی آثار هنرهای تجسمی،احیای کلاس های آموزش مربی، تجهیز و راه اندازی مجدد نگارخانه شاهرخی، راه اندازی دوره های پژوهشی و اردوهای انجمن با همکاری اعضای هیات مدیره و همچنین هنرمندان فعال این حوزه در دست اقدام است.
بایستی توجه کرد که تمامی این موارد انجام شده با سختی های فراوانی به منصه ظهور رسیده است.
چرا حضور هیأت مدیره در فعالیت های انجمن کمرنگ است؟
دوستان در جلسات حضور دارند و برنامه ریزی ها توأمان و گروهی انجام می پذیرد.البته باید توجه کرد که این افراد همگی مشغله های فراوانی دارند که در کنار آن به فعالیت های انجمن هم کمک می کنند. ضمن اینکه سرکار خانم پورجعفری حضور پررنگی دارند.
حامیان شما در این راه چه کسانی بودند؟
لازم می دانم در اینجا از آقای علی میر افضلی و مجموعه مس سرچشمه نهایت قدردانی خودم را اعلام کنم. اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و موزه هنرهای معاصر(صنعتی) نیز همیشه همراه ما بوده اند.
علاوه بر آن،اعضای هیئت مدیره انجمن و اعضای دبیرخانه جشن ملی گرافیک کرمان آ قایان جعفری، علیزاده، تقی پور و خانم پورجعفری تشکر کنم.
آیا اداره کل ارشاد کرمان از فعالیت های هنری و تجسمی حمایت می کند؟
اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی سعی خودش را می کند. ولی به لحاظ مالی همیشه در مضیقه بوده و گرفتار. همکاری های معنوی اداره می تواند سامان یافته تر باشد در عین حال گاهی برنامه ریزی ها وحمایت ها می تواند در سطحی وزین تر انجام شود. جا دارد در اینجا از مدیر کل محترم ارشاد اسلامی جناب آقای علیزاده و معاونت محترم فرهنگی جناب آقای جوشایی که شاعری توانمند و فرزانه اند تشکر کنم.
برای جشن گرافیک قرار بود جشنواره ای برپا شود به کجا رسید. چرا برنامه ها در زمان مشخص اعلام شده انجام نشد؟
سوال شما را در ابتدا پاسخ داد، ضمن اینکه جشن در حال برگزاری است ولی شیوه کارما تغییر کرده است. قبلا قرار بود مجموعه برنامه های روز گرافیک در یک روز انجام شود اما در حال حاضر این برنامه تغییر کرده است. ما تصمیم گرفتیم تا برنامه ها را در مدت زمان بیشتری پیاده کنیم تا برد بیشتر داشته باشد،اتمسفر بهتری به ما بدهد.
در جشن ملی گرافیک قرار بود آثاراستاد علی خسروی نمایش داده شود که این کار انجام شد و به زودی آثار ارائه شده به جشنواره چاپ و به نمایش گذاشته و از برگزیدگان تقدیر می شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *