سایت خبری پیام ما آنلاین | مبارزه با مسموميت ها

مبارزه با مسمومیت ها





۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۰۶

مبارزه با مسمومیت ها
معاون درمان قطب شیمیایی کشور با بیان اینکه باید پروتکل مبارزه با مسمومیت ها برای کشور نوشته شود، گفت: این مسئله باعث می شود با پیشگیری به موقع جلوی مشکلات ناشی از مسمومیت ها گرفته شود.
به گزارش فارس، مهدی مصری درباره کنترل مسمومیت ها در جهان، گفت: همواره در همه کشورها برای مسمومیت ها به خصوص مسمومیت های دارویی، شیمیایی، محیطی و نظامی کنترل هایی وجود دارد؛ این نظام در یک سری کشورها به صورت ناقص اداره می شود.زیرا در برخی نظام های پزشکی دنیا، مسمومیت ها یک موضوع بین رشته ای تلقی می شود. با توجه به اپیدمی مسمومیت بُا سرب که اخیرا در کشور به وجود آمد، ضرورت دارد در همه استان های کشور، نظام کنترل مسمومیت ها تشکیل شود. وی ادامه داد: یعنی باید در هر استان، یک مرکز ارجاع درمانی و آزمایشگاهی ایجاد شود که چالش هایی مانند مسمومیت با سرب که اخیرا درکشور اپیدمی شد را به سرعت حل کند؛ همچنین پیشنهاد می کنم در شرایط بحران مانند سیل‌هایی که طی چند ماه گذشته در شهرهای برخی استان ها به وجود آمد، پروتکل های مبارزه با مسمومیت ها نوشته شود یعنی بدانیم براساس اقلیم و جغرافیای منطقه، چه مسمومیت هایی در آن منطقه خاص محتمل است و با پیشگیری به موقع جلوی زنجیره وار شدن مشکلات ناشی از مسمومیت ها گرفته شود. مصری، با اشاره به مسمومیت با سرب از طریق تریاک خوراکی که در واقع ترکیب ماده تقلبی بوده است و اخیرا حدود چند ماهی کشور را درگیر کرده است گفت: در دنیا مسمومیت با فلزات سنگین مانند آرسنیک، سرب و جیوه کم وبیش بوده است اما تجربه علمی در این خصوص کم است؛ تجربه ها نشان می دهد در کشور ما نیز ضروری است برای سناریوهای بحرانی این چنینی برنامه ای از پیش تعیین شده داشته باشیم؛ البته در مسمومیت اخیرکشور پروتکلی در وزارتخانه تدوین و ابلاغ شد. معاون درمان قطب شیمیایی کشور متذکر شد: غافلگیر شدن توسط یک بحران در بخش بهداشت و درمان، بعضا مشکلات زیادی را در حوزه درمان به وجود می آورد و عوارض زیادی برای بیماران خواهد داشت؛ می بایستی نتایج این کارها به صورت یک پژوهش ارائه شود و در برنامه ریزی های آینده کشور استفاده شود.

محموله تریاک آلوده به سرب
مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به نیاز کشور به سیستم مدیریت بحران منسجم در حوادث غیرمترقبه، به ورود محموله تریاک آلوده به سرب به کشور،ومسموم شدن تعداد زیادی از معتادان و اقدامات دارویی صورت گرفته برای آنها اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر اکبر عبداللهی اصل در همایش داروسازی نظامی وشرایط اضطراری درباره مهم ترین چالش های دارویی کشور در زمان بحران گفت: ما در حوادث غیرمترقبه به سیستم مدیریت بحران نیاز داریم. اما در حال حاضر ساختار منسجمی برای این موضوع نداریم. زمانی هشدارهای دارویی در یک منطقه ایجاد شد، نشان دهنده یک زنگ خطر برای سیستم دارویی و بهداشتی کشور است. وی افزود: وزارت بهداشت تا سال 77 زنجیره تامین دارویی کشور را در دست داشت. اما در بخش خصوصی اطلاعی از این آمارها وجود ندارد که درنتیجه در این زمینه با مشکل روبه روهستیم. مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به راه اندازی سیستم ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت توسط سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ما از سال 92 صد‌درصد داروهای وارداتی و همچنین داروهای بیش از 50 هزار تومان داخلی را از طریق این سیستم تحت پوشش قرار داده ایم. طبق سیستم ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت، تمام پروانه هایی که وزارت بهداشت به داروها اختصاص می دهد، ثبت وبعد از شناسه دار شدن در طول زنجیره تامین ردگیری می شود. عبداللهی اصل ادامه داد: هدف ما از این سیستم، مدیریت مواد غذایی، فرآورده های آرایشی و بهداشتی و همچنین تجهیزات پزشکی نیز بود. با این سیستم شناسایی قاچاق و تقلبات فعال تر شده است و همه افراد دخیل در زنجیره، شناسایی می شوند. وی در ادامه با بیان اینکه ما دو سال است اجازه واردات بیش از یک میلیارد دلار در سال را نداده ایم، تصریح کرد: با وجود این میزان کاهش واردات هنوز درصدی از مصرف کنندگان بر استفاده از برندهای خارجی اصرار دارند. ما در حال حاضر در زمینه داروهای ژنریک خودکفا نیستیم و بخش اعظمی از مواد اولیه داروهای تولیدی خود را وارد می کنیم. مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو افزود: امروز درصد قابل توجهی از فرآورده های آرایشی و بهداشتی قاچاق است.از مرزهای ایران نیز میزان قابل توجهی کالای سلامت و به مقدار کمتری دارو قاچاق می شود. عبداللهی اصل با بیان اینکه چندی پیش ورود یک محموله تریاک آلوده به سرب به کشور، مسموم شدن تعداد زیادی از معتادان را به دنبال داشت،گفت: ما برای مصرف هشت ماه داروی ژلاتور سرب داشتیم که در طی دو ماه این دارو تمام شد و در حال حاضر سراغ بازارهای داروهای مختلفی رفتیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *