پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طرح توسعه و نوسازی ناوگان مسافربری در کرمان اجرا می‌شود

طرح توسعه و نوسازی ناوگان مسافربری در کرمان اجرا می‌شود





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۱

طرح توسعه و نوسازی ناوگان مسافربری در کرمان اجرا می‌شود

مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان کرمان از اجرای طرح توسعه و نوسازی انواع کامیون، اتوبوس و مینی بوسهای بیابانی و سواریهای کرایه بین شهری در این استان خبر داد. مسعود جمیلی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دور دوم سفرهای تابستانی اظهار داشت: حجم سفرها در دو مقطع نوروز و ایام تابستان افزایش پیدا کرده و بالطبع باید آمادگی لازم برای سرویس دهی به مردم در ناوگان مسافربری ایجاد شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر ماه رمضان در تابستان قرار داشته، سفرهای تابستانی به دو ماه کاهش یافته و در این مدت حجم سفرها زیاد شده است. این مسئول تصریح کرد: بخش عمده ای از سفرها توسط سازمان حمل و نقل پایانه ها انجام می شود و این سازمان همانند سال های گذشته برنامه هایی را در این راستا در نظر گرفته است. وی در ادامه به تشریح وضعیت ناوگان حمل و نقل پایانه های استان کرمان پرداخت و افزود: در حال حاضر ۵۳۰ دستگاه اتوبوس،۷۵۰ دستگاه مینی بوس و بیش از سه هزار و ۳۰۰ سواری کرایه در خطوط مختلف کرمان در خدمت مردم هستند. جمیلی گفت: حمل و نقل جاده ای توسط بخش خصوصی انجام می شود و ما به عنوان هماهنگ کننده و نظارت کننده هستیم. این مسئول به بیان مهم ترین اقدامات این سازمان در خصوص دور دوم سفرهای تابستانی پرداخت و ادامه داد: برنامه ریزی های لازم با دستگاه های اجرایی از جمله پلیس راه انجام شده و سعی می کنیم متناسب با افزایش حجم سفرها کم و کاستی ها را به حداقل برسانیم. وی ابراز داشت: در هر دو دور سفرها؛ حجم زیادی سفر به ویژه برای مقاصد زیارتی ایجاد می شود که اگر برنامه ریزی به خوبی صورت نگیرد ممکن است با کمبود سرویس مواجه شویم.
وجود ۹ پایانه مسافربری در کرمان
مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان کرمان از وجود ۹ پایانه مسافربری در شهرهای کرمان، رفسنجان، بم، راور، جیرفت، کهنوج، کوهبنان، شهربابک و زرند خبر داد و افزود: ارائه خدمات و ایجاد زیرساخت ها در این زمینه بر عهده شهرداری بوده و ما به عنوان بهره بردار همکاری داریم. وی توسعه پایانه ها در بخش مسافری بر عهده شهرها دانست و افزود: جای خالی ناوگان مسافربری در سیرجان خالی است که امیدواریم با پی گیری هایی که توسط مسئولین این شهرستان در حال انجام است به زودی شاهد راه اندازی پایانه مسافربری متناسب با ظرفیت شهر در سیرجان باشیم.
رصد سیستماتیک تاخیرهای ابتدای سفر
این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در سفرهای ناوگان دو نوع تاخیر ابتدای حرکت و در حین سفر وجود دارد، افزود: با توجه به افزایش حجم سفرها امکان افزایش این تاخیرها نیز وجود دارد اما در حال برنامه ریزی برای کاهش تاخیرها و افزایش رضایت مندی مسافران هستیم. جمیلی تاخیرها تنها مختص سیستم حمل و نقل جاده ای ندانست و افزود: این مسئله در سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی که برنامه های ریزی های آن ها منسجم تر و راحت تر صورت می گیرد؛ نیز رخ می دهد. وی ادامه داد: با همکاری شهرداری و ایجاد زیرساخت های ارتباطی لازم، به دنبال راه اندازی سیستمی هستیم که روزانه تاخیرهای سرویس ها در شروع حرکت را به شکل سیستماتیک رصد کرده و در روز بعد گزارش ها را رسیدگی کنیم. مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ حرکت سرویس های مسافربری در روز از کرمان صورت می گیرد، یادآور شد: بر این اساس می توانیم سرویس هایی که با تاخیر از پایانه حرکت کرده اند را شناسایی و با آنها برخورد کنیم. وی یادآور شد: این سیستم به صورت پایلوت در پایانه کرمان کمتر از یک ماه دیگر اجرایی می شود.
جمیلی تصریح کرد: برخی تاخیرها در حین سفر رخ می دهد که بخشی از آنها مربوط به شرکت و راننده است و از طریق گزارش های مردمی می توانیم رسیدگی کنیم و اما بخشی دیگر از تاخیرها مانند بازرسی های پلیس راه خارج از کنترل سیستم حمل و نقل است.
لزوم ارائه بهترین خدمات در سرویسهای مسافربری
وی کرمان را توزیع کننده اتوبوس در جنوب شرق کشور دانست و ادامه داد: کیفیت و مدل اتوبوس های کرمان مطلوب بوده و از این حیث در کشور پیشرو هستیم. مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان کرمان ادامه داد: اما ممکن است سرویس هایی نیز وجود داشته باشند که کیفیت خوبی ارائه نکنند؛ اصرار داریم اگر سرویسی انجام می شود باید با بهترین کیفیت باشد. این مسئول بیان داشت: بسیاری از مشکلات به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح مسافران و تهیه بلیط در روز آخر، رخ می دهد و این در حالیست که امکان خرید بلیط از طریق اینترنتی برای افراد فراهم شده و استان کرمان از لحاظ دفاتر شهری فروش بلیط اتوبوس غنی است.
ایمنی سفر اساسی ترین چالش حمل و نقل
جمیلی ادامه داد: متاسفانه یکی از چالش های حمل و نقل در جهان بحث ایمنی سفر و تصادفات است که سالانه خسارات زیادی را بر جای می گذارد. وی با اشاره به اینکه به زحمت کشان صنف حمل و نقل عمومی که رانندگان حرفه ای محسوب می شوند؛ توصیه می کنم که در طول سفر قوانین را مد نظر قرار دهند، افزود: وقتی مردم ما را برای انجام سفرهای خود انتخاب می کنند به این معناست که اعتماد خاصی به این سیستم داشته اند. این مسئول اتفاقات جاده ای مربوط به وسایل نقلیه ای عمومی مسافربری را کمتر از دو درصد دانست و گفت: از نظر ما این آمار نیز زیاد بوده و باید کاهش پیدا کند.
سرعت غیرمجاز و خستگی مهم ترین عوامل تصادفات در کرمان
جمیلی با اشاره به اینکه نگاه ویژه پلیس راه به این بخش باعث شده تلفات ناوگان حمل و نقل عمومی به حداقل برسد، ادامه داد: به رانندگانی که با وسایل نقلیه شخصی نیز به سفر می روند توصیه می شود که در طول مسیر عجله را کنار گذاشته و از سرعت مجاز تعدی نکنند؛ چرا که سرعت بالا و خستگی و خواب آلودگی از عوامل اصلی تصادفات در استان کرمان به شمار می روند. مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان کرمان تصریح کرد: بین سواری های کرایه ای شخصی و عمومی از حیث امنیت و ایمنی تقاوت زیادی وجود داشته و نظارتی بیشتری بر سواری های عمومی اعمال می شود؛ بنابراین توصیه می شود افراد از استفاده از سواری های شخصی که از استاندارد کافی برخوردار نیستند، خودداری کنند.
جابجایی سالانه ۶.۵ میلیون مسافر
وی با اشاره به جابجایی سالانه نزدیک به ۶.۵ میلیون نفر مسافر توسط این ناوگان، تصریح کرد: آماده دریافت شکایات های مردمی و رسیدگی به آنها هستیم و افراد می توانند برای اعلام شکایات خود با شماره های ۳۲۱۵۲۷۱۷، ۳۲۶۱۴۷۹۲ و سامانه کشوری ۳۰۰۰۱۴۳ تماس حاصل کنند. این مسئول تاکید کرد: اگر نظارت همگانی از سوی مردم صورت نگیرد امکان شناسایی ضعف ها و تخلفات برای ما مشکل خواهد بود.
عقب ماندگی در نوسازی ناوگان مسافربری
وی در خصوص نوسازی ناوگان مسافربری تصریح کرد: چند سال ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور متولی بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل بود که اقدامات خوبی در این زمینه انجام نشد که منجر به عقب ماندگی در بحث نوسازی ناوگان شد. مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان کرمان ادامه داد: خوشبختانه امسال تدابیر خوبی از سوی وزارت راه اندیشیده شده است که تسهیلات خوبی برای نوسازی اتوبوس های فروسده اختصاص پیدا می کند. جمیلی از آغاز طرح توسعه و نوسازی انواع کامیون، اتوبوس و مینی بوس های بیابانی و سواری های کرایه بین شهری خبر داد و گفت: برای نوسازی اتوبوس های فرسوده تسهیلات خوبی تا سقف ۴۰۰ میلیظون تومان با بهره ۱۰ درصد ارائه می شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

چاه‌نیمه‌ها خالی ماندند

سخنگوی صنعت آب کشور می‌گوید تنها ۴۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شده است

چاه‌نیمه‌ها خالی ماندند

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

مدیریت مخزن آب سدها در زمان وقوع سیل

مدیریت مخزن آب سدها در زمان وقوع سیل

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

گرمای تابستان در میناب،‌ طعمهٔ گوشتخواران وحشی این منطقه را کاهش می‌دهد

فصل تعارض پلنگ در هرمزگان

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

یوزپلنگ‌آسیایی؛ شکستی تمام‌ عیار؟

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *