سایت خبری پیام ما آنلاین | در سمینار کشاورزی جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان مطرح شد: کشاورزی باید تابع محدودیت‌های آب باشد

در سمینار کشاورزی جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان مطرح شد: کشاورزی باید تابع محدودیت‌های آب باشد





۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲

در سمینار کشاورزی جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان مطرح شد: کشاورزی باید تابع محدودیت‌های آب باشد

سمینار کشاورزی در روز ششم جشنواره فرهنگی ، اقتصادی کرمان در برج میلاد در سالن سعدی برگزار شد. در این همایش که به همت سازمان کشاورزی شمال و جنوب استان و خانه کشاورز برپا شده بود با استقبال فعالین بخش های مختلف کشاورزی، کشاورزان و کارشناسان این حوزه شرکت کننده در جشنواره روبرو شد.
در ابتدای سمینار مدیران کل جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان با ارایه گزارشی وضعیت حوزه کاری خود را تشریح کردند.

مهندس سعیدی:
۲۸.۵ درصد شاغلین کرمانی در بخش کشاورزی کار می کنند
رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان گفت: 29.8 درصد جمعیت شاغلین استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت می باشند.
عباس سعیدی درباره وضعیت کشاورزی شمال و جنوب استان کرمان گفت: استان کرمان با مساحت بیش از 183 هزار وسعت، 5 درصد اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و 210 هزار نفر در امر کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت می باشند.
سعیدی تصریح کرد: اقیلم های کویری، گرمسیری، سرد و کوهستانی در استان کرمان وجود دارد که این امر سبب تولید محصولات متنوعی در این استان شده است.
وی با بیان اینکه 5 درصد اراضی استان مربوز به بخش کشاورزی است گفت: 37درصد اراضی استان بیابان و بقیه این اراضی مربوط به منابع طبیعی و … است.
رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه 28.9 درصد جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی است که 5 درصد شاغلین کشور را در بر می‌گیرد افزود: ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان کرمان 25 درصد کل ارزش افزوده استان است ضمن آنکه قریب به 25 درصد باغات کشور در استان کرمان وجود دارد و 10هزار میلیارد ارزش تولیدات کشاورزی استان است.
وی با بیان اینکه 6.5 میلیون تن محصول کشاورزی در استان کرمان تولید می شود افزود: استان کرمان در زمینه تولید پسته دارای رتبه اول کشور می باشد به گونه ای که 260هزارهکتار سطح زیرکشت این محصول است و 65هزار تن تولید سالانه این محصول است.
سعیدی با بیان اینکه کرمان دارای رتبه اول کشور در تولید خرما می باشد تصریح کرد: سطح زیر کشت خرما در استان کرمان 61 هزار هکتار می باشد که سالانه 29 هزارتن خرما در این استان تولید می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان رتبه اول کشت های گلخانه ای در کشور را به خود اختصاص داده است افزود: سالانه 260 هزارتن انواع محصولات گلخانه ای در استان کرمان تولید می شود ضمن آنکه در زمینه تولید محصولات جالیزی نیز استان کرمان مقام اول، کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه استان کرمان رتبه دوم کشور در زمینه تولید گل محمدی در کشور است اذعان کرد: سالانه 6 هزارتن گل محمدی در این استان تولید می شود ضمن آنکه در تولید مرکبات نیز با تولید 500 هزارتن انواع محصولات در رتبه سوم کشور قرار داریم.
کلانتری دبیر کل خانه کشاورز ایران :
با این روند مصرف آب به نسل بعد
خیانت می کنید
دکتر کلانتری وزیر اسبق کشاورزی و دبیر خانه کشاورز ایران در سخنانی گفت: خوشحالم که در استان کرمان استانداری از بخش خصوصی داریم. این باعث شده که ایشان قدر آب را بیشتر بداند و برای این بحران برنامه ریزی داشته باشد. کلانتری با اشاره به اینکه کشورهایی با مصرف بیش از ۴۰ درصد از آب‌های تجدید پذیر وارد بحران می‌شوند، ادامه داد: دو کشور بالای ۴۰ درصد از آب‌های تجدید پذیر استفاده می‌کنند یکی مصر با ۴۶ درصد مصرف و دیگری ایران است که بین ۸۰ تا ۹۶ درصد از آب‌های تجدید پذیر استفاده می‌کند.
وی با اشاره به مدیریت دولتی آب در ایران ادامه داد: زمانی که مدیریت دولتی در آب شروع شد ، تاراج آب ها هم آغاز گردید.تا زمانی که مدیریت آب دست مردم بود ما در این حوزه بیلان منفی نداشتیم.
عیسی کلانتری با اشاره به ۷۵ میلیارد متر مکعب برداشت اضافه از آب های زیر زمینی در دولت های آقای احمدی نژاد توضیح داد: این شکل برداشت بدون برنامه از آب که میراث آیندگان محسوب می شود خیانت به نسل های بعد به حساب می آید.از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب ذخیره آب زیرزمینی سفره های کشور ۱۴۰ میلیارد متر مکعب را مصرف کرده ایم. وی گفت: در ۲۰ سال گذشته ۱۸ درصد کاهش در میزان بارندگی داشته ایم و در کنار این ۶۲ درصد روان آب های کشور کاهش پیدا کرده اند.
کلانتری به نقش اساسی کشاورزان در کنترل بحران آب در کشور اشاره داشت و افزود: کشاورزی لازم است اما حدش را آب تعیین می کند و نه اینکه آب تابع میزان کشاورزی شود.
دبیرکل خانه کشاورز ایران با بیان اینکه وزارت نیرو باید میزان مصرف آب در کشور را مشخص کند و میزان آبهای تجدیدپذیر در کشور ۹۹ میلیارد مترمکعب است، گفت: اگر به استانداردهای بین المللی توجه کنیم باید سالانه ۴۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های کشور را استفاده کنیم.
کلانتری با بیان اینکه ضریب امنیت غذایی ما زیر ۵۰ درصد رسیده، تصریح کرد: ایران ۱۴۰۴ باید اقتصاد اول منطقه شود و در شرایطی این اتفاق می‌افتد که تولید ناخالص ملی ما ۱۵ هزار دلار شود.
دبیرکل خانه کشاورز ایران بیان کرد: طبق برنامه ۱۴۰۴ اگر بخواهیم به ۱۵ هزار دلار تولید ناخالص ملی برسیم باید سهم آب صنعت به ۱۵ میلیارد متر مکعب برسد که سهم بخش کشاورزی از این میزان هزار دلار معادل ۶ تا ۷ درصد است.
وی ادامه داد: اگر نخواهیم به ۴۰ درصد بهره‌وری از آب‌های تجدید پذیر برسیم، کشور و تمدن ما نابود خواهد شد و در واقع به حقوق نسل‌های بعد تجاوز می‌کنیم.
دبیرکل خانه کشاورز ایران با تاکید بر اینکه باید هرچه سریع‌تر برای رسیدن به این ۴۰ درصد تلاش کرد، اضافه کرد: بخش کشاورزی ۸۸ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کند و باید ۶۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب در کشاورزی کاهش یابد.
کلانتری ابراز کرد: برای تحقق این مسئله نیاز به تجدید ساختار در همه زیربخش‌های کشاورزی در کشور داریم که در این راستا قوانین و سیاست‌های ۳۰ سال گذشته تغییر یابد و نیاز‌ها در راستای منافع ملی کشور و توسعه پایدار به قانون تبدیل شود.
دبیرکل خانه کشاورز ایران با اشاره به ساخت بی رویه سدها و مصرف بیش از حد از سفره‌های زیر زمینی آب، اضافه کرد: اول باید ایران را حفظ کنیم ولی کسی پاسخگوی مسئله آب نیست.
وی در پایان اعتمادسازی دولت برای جلب مشارکت عمومی، مطالبه حقوق شهروندی مردم از دولت، عدم سوء استفاده شخصی و سازمانی از شرایط موجود، آگاه سازی کشاورزی و ارائه آموزش به آنان را از راهکارهای نجات ایران از خشکسالی عنوان کرد و گفت:استان کرمان اگر در همین مسیر مصرف آب در بخش کشاورزی حرکت کند آینده امیدوار کننده ای نخواهد داشت .در حالی که یک کیلو گوشت قرمز ۱۶ هزار متر مربع آب نیاز دارد، راهی به جز رسیدن به کشاورزی پایدار وجود ندارد و اگر به این سمت حرکت نکنیم دچار مرگ تدریجی خواهیم شد.
صفایی معاون وزیر کشاورزی:
بازاریابی محصولات حلقه مفقوده کشاورزی ست
مهندس صفایی معاون وزیر کشاورزی که به جای حجتی وزیر به سمینار کشاورزی کرمان آمده بود در سخنانی کوتاه خود گفت:حل مسائل اقتصادی استان ها با وسعت بالا و شرایط اقلیمی متفاوتی که دارند به صورت متمرکز و وابسته به دولت قابل حل نیست و باید در استان ها مورد بررسی قرار بگیرد و وزارتخانه هم باید حمایت کند.
وی ضمن اشاره به خسارت های ناشی از خام فروشی گفت:برای رسیدن به یک کشاورزی ساختارمند و موفق باید در درجه اول تلاش کنید مواد خام از استان صادر نشود . به همین منظور باید زنجیره ای از زیر ساخت ها را در استان شکل بدهید تا فرآوری محصولات در کرمان انجام بشود. لذا مزرعه نتیجه نهایی نیست و اگر مزرعه بعنوان نتیجه نهایی در نظر گرفته شود به نقطه شکست می رسید.
معاون وزیر کشاورزی ادامه داد:در شرایطی که بواسطه تغییرات اقلیمی پیش آمد ، تغییر برنامه کشت را در کشور شاهد هستیم. وقتی خراسان با کم ابی دیگر نتوانست گوجه تولید کند ، فرآیند کشت گوجه به جنوب استان کرمان رفت. در حالی که کشت و صنایع تبدیلی در خراسان ایجاد شده بود. این فاصله پیش آمده بین محل تولید و فرآوری باعث تحمیل هزینه حمل و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده کالا گردیده است.
صفایی در پایان افزود: یکی از حلقه های مفقوده کشاورزی این است که عرضه محور هستیم و سیستم بازاریابی منسجمی نداریم، به شکلی که ابتدا تولید می کنیم و سپس به دنبال خریدار هستیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *