سایت خبری پیام ما آنلاین | مسئول امور آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی علوم پزشکی کرمان خبر داد: جبران 90 درصد کمبودهای آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی

مسئول امور آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی علوم پزشکی کرمان خبر داد: جبران 90 درصد کمبودهای آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی





۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۳۷

مسئول امور آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی علوم پزشکی کرمان خبر داد:
جبران 90 درصد کمبودهای آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی

مسئول امور آزمایشگاه‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه سعی شده تا مشکلات و کمبودهای آزمایشگاه‌های بهداشتی رفع شود، گفت: در دو سال اخیر با اقدامات انجام شده 90 درصد کمبودهای آزمایشگاه های معاونت بهداشتی جبران شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر هوشنگ قاضی زاده در مورد فعالیت های انجام شده در آزمایشگاه های معاونت بهداشتی افزود: آزمایشگاه در حوزه بهداشتی، مسئولیت بیشتر و سنگین تری نسبت به بخش درمان دارد. وی با بیان این مطلب که فعالیت آزمایشگاه در حوزه بهداشت پیشگیری و کنترل بیماری هاست، ادامه داد: بخشی از فعالیت های آزمایشگاه در حوزه پیشگیری در رابطه با بیماری های قبل از تولد، بخشی در حوزه بعد از تولد مانند آزمایش هایی برای کم کاری تیروئید و پی کی یو است. وی اضافه کرد: وقتی که اپیدمی از یک عفونت در جامعه اتفاق می افتد مانند آنفلوآنزای که پارسال شایع شد و یا مواردی مانند وبا پیش می آید جایگاه آزمایشگاه معاونت بهداشتی بیشتر مشخص می شود. دکتر قاضی زاده گفت: آزمایشگاه در زمینه پیشگیری از بیماری تالاسمی برای جلوگیری از تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور فعالیت می‌کند، اقدامات دیگری که آزمایشگاه انجام می دهد در رابطه با بخش سلامت کسبه، زنان باردار، کنترل بیماری هایی مانند سل، سالک و مالاریا است و این نشان می دهد که آزمایشگاه در بخش بهداشت مسئولیت سنگین دارد و اکنون هم در بخش بیماری های غیر واگیر مانند کنترل فشار خون و دیابت آزمایشگاه نقش پررنگی را دارد.
مسئول امور آزمایشگاه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه آزمایشگاه های معاونت بهداشتی جایگاه مشخصی ندارند، اظهار کرد: اداره امور آزمایشگاه های معاونت بهداشتی زیر مجموعه ای از واحد گسترش است که این خود مشکلات زیادی را برای آزمایشگاه بوجود آورده، همچنین آزمایشگاه هیچ بودجه مشخصی ندارد و هیچ اعتباری برای آن تخصیص داده نمی شود. وی گفت: نداشتن اعتبار خاص و بودجه خاص برای آزمایشگاه مشکل کشوری است چون جایگاه مشخصی برای آزمایشگاه دیده نشده است و زیر مجموعه واحد گسترش است. دکتر قاضی زاده که از پایان سال 92 مسئولیت آزمایشگاه های معاونت بهداشتی را برعهده گرفته است در رابطه با اقدامات انجام شده گفت: از زمانی که مسئولیت آزمایشگاه را بر عهده گرفتم، اولین مساله ای که دنبال آن بودم، مشخص کردن جایگاه آن بوده است، پرسنل آزمایشگاه در بهداشت مغفول واقع شده بودند و ما سعی کردیم که آزمایشگاه بهداشتی را پررنگ و برجسته کنیم تا بتوانیم اقدامات بعدی را انجام دهیم و فکر می کنم در این زمینه موفق عمل کردیم. وی بیان کرد: آزمایشگاه ها محل در آمد مراکز بهداشتی هستند و تنها منابع درآمدی بهداشتی، آزمایشگاه است. مسئول امور آزمایشگاه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در ابتدای شروع به کار با همکاری معاونت فنی معاون بهداشتی دانشگاه تمام آزمایشگاه های بهداشتی بازدید و بر اساس چک لیست تهیه و کمبودها ظرف دو سه ماه مشخص شد. به گفته وی عمده کمبودهای آزمایشگاه های معاونت بهداشتی در سه بخش، فضا، تجهیزات و توانمند سازی پرسنل تقسیم شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *