سایت خبری پیام ما آنلاین | مایه‌کوبی 5 هزار رأس دام علیه بیماری آنتروتوکسمی در بم

مایه‌کوبی 5 هزار رأس دام علیه بیماری آنتروتوکسمی در بم





۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۴۷

مدیر شبکه دامپزشکی بم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 5 هزار رأس دام سبک در شهرستان بم علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شدند. مسعود اسدی‌پور اظهار داشت: آنتروتوکسمی بیماری پرخوری یا قلوه نرمی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام سبک و عامل ایجاد آن باکتری به نام کلستریدیوم پرفرژنس است که در صورت بروز بیماری در گله موجب تلفات و خسارات اقتصادی زیادی به دامدار می‌شود. وی تصریح کرد: از عوامل مستعدکننده بیماری آنتروتوکسمی یا بیماری پرخوری، تغییر نوع مرتع، ایجاد آلودگی‌های انگلی و تغییرات ناگهانی در جیره غذایی است و با آزادسازی توکسین توسط عامل این بیماری سبب نوعی مسمومیت حاد خونی در نشخوارکنندگان می‌شود و بیماری با اسهال شدید، درد شدید ناحیه شکم و مرگ ناگهانی همراه است. وی به برخی از علائم این بیماری از جمله اسهال موکوئیدی، از دست دادن اشتها، زمین‌گیری و ترشح زیاد بزاق، درد ناحیه شکمی اشاره کرد که به واسطه لگد زدن به شکم و قوس کردن ناحیه کمر مشخص می‌شود. اسدی‌پور بیان کرد: مصرف بیش از حد شیر یا غذای دانه‌ای «غلات» توسط بره‌ها و بزغاله‌ها، تغذیه با جیره غذایی سرشار از غلات و ماده خشک «یونجه یا علف سبز» زمینه‌ساز بروز بیماری آنتروتوکسمی است. رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم عنوان کرد: مهم‌ترین راه‌کار در کنترل و پیشگیری از این بیماری رعایت اصول مدیریت در تغییرات جیره غذایی، ممانعت از پرخوری دام‌ها و واکسیناسیون اقدامی تکمیلی برای پیشگیری از وقوع بیماری آنتروتوکسمی است. وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 5 هزار رأس دام سبک در شهرستان بم علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شدند. این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه این واکسن به صورت بهادار در مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی موجود است از دامداران تقاضا می‌شود برای خرید واکسن و انجام عملیات مایه‌کوبی به این مراکز مراجعه کنند.

نصب صندوق‌های فروش در فروشگاه‌ها ضرورت دارد
مدیر امور مالیاتی شهرستان جیرفت گفت: نصب صندوق‌های فروش در فروشگاه‌ها ضرورت دارد. به گزارش فارس مهدی سعید در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در زمینه ثبت‌نام کد اقتصادی در جیرفت بسیار مشکل داریم، اظهار کرد: جلسات مستمر با روسای اصناف و واحدهای فروش در حال برگزاری است. وی با بیان اینکه شرط اصلی اظهارنامه مالیاتی ثبت‌نام کد اقتصادی است، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام کد اقتصادی شامل 45 مرحله است که باید تمام مراحل آن را افراد انجام دهند تا به مرحله پایانی برسند. سعید تصریح کرد: 85 درصد ارباب‌رجوع‌ها در کشور کد اقتصادی دارند اما به مرحله 45 ثبت‌نام خود نرسیدند.

اعطای 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به کشاورزان متضرر جنوب
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به کشاورزان متضرر شده از افت قیمت برخی از محصولات منطقه اعطا می‎شود. سید‌یعقوب موسوی در همایش «فرهنگ و مدیریت جهادی» با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: مدیریت جهادی به معنای انجام عجولانه کارها نیست، بلکه باید بر مبنای مجاهدت و کوشش همراه با تفکر انجام گیرد. وی بیان داشت: مدیریت جهادی تلفیق عوامل اقیلمی و غیر‌اقلیمی در راستای حداکثر بهره‎وری پایدار از منابع است به گونه‎ای که با هدف تأمین مایحتاج مردم، حفظ امنیت غذایی و دید تجاری و اقتصادی به این بخش حیاتی نگاه می‎شود. موسوی با اشاره به اینکه بحث امنیت غذایی پیش از آن که بحثی بهداشتی و غذایی باشد به عنوان یک حربه سیاسی به کار گرفته می‎شود، تصریح کرد: سیاستمداران ما کوشیده‎اند که با خودکفایی به ویژه در بخش محصولات استراتژیک به مقابله با این حربه برآیند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *