پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | «گل هیاهو» در کرمان پژمرد

«گل هیاهو» در کرمان پژمرد





۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۰۰

«گل هیاهو» در کرمان پژمرد

فریدون آسرایی برای اولین بار به کرمان آمد. طرفداران خواننده ترانه معروف «آهای خوشگل عاشق» در کرمان برای اجرای زنده این ترانه از سوی فریدون آسرایی مشتاق بودند. این نکته از همان اول در کنسرت فریدون مشخص بود و حاضران در تالار پالیز بارها و بارها «گل هیاهو» را فریاد زدند و فریدون در انتها این ترانه را با همخوانی طرفدارانش اجرا کرد اما «گل هیاهو» موضوع این نوشته نیست. موضوعی که باعث شد بخواهم درباره کنسرت فریدون آسرایی در کرمان بنویسم عدم احترام به مردم بود. این اتفاق نه از طرف فریدون که از طرف برگزار کنندگان بود.
صدا برداری نامناسب
صدابرداری در هر کنسرت و اجرای زنده حرف اول را می زند. اگر صدا برداری یک کنسرت خوب باشد می توان از نقاط ضعف دیگر چشم پوشی کرد اما کنسرت یکشنبه شب فریدون از اصلی ترین و پایه ای ترین الزام یک کنسرت محروم بود. به جز ترانه های معروف فریدون مثل «سلام» و «گل هیاهو» و «عشق یعنی» که بیشتر حاضران آن ها را از حفظ می خواندند و کافی بود فقط ریتم آهنگ به گوششان برسد تا ببا فریدون همخوانی کنند، شعر بقیه آهنگ های فریدون را باید حدس می زدند. کیفیت صدا آنقدر ضعیف بود که گاهی اوقات اصلا مشخص نمی شد فریدون چه می خواند. این موضوع بخصوص در آهنگ های ملایم فریدون بیشتر به چشم می آمد. چرا که صدای فریدون پایین می آمد اما صدای سازها نه. کیفیت بد صدابرداری یاعث شده بود برخی از حاضران در قسمت هایی از کنسرت و زمانی که نمی توانستند بفهمند فریدون چه می خواند و قادر به برقراری ارتباط با خواننده نبودند با کناردستی شان حرف می زدند و گاهی همهمه ای در سالن ایجاد می شد.
نورپردازی عجیب
متاسفانه این کنسرت از نورپردازی مناسبی هم برخوردار نبود و از ابتدا و تا پایان کنسرت تقریبا نورپردازی یک روند تکراری را دنبال کرد. نورپردازی در کیفیت بیشتر یک کنسرت تاثیر می گذارد. نیازی نیست راه دوری برویم. در همین کرمان خودمان بوده اند کنسرت هایی که کیفیت نورپردازی شان خوب بوده و از کنسرت های تهران هم چیزی کم نداشته است. نمونه اش کنسرت امید حاجیلی، رضا یزدانی و مازیار فلاحی. برای نورپردازی خوب قطعا باید هزینه کرد. البته شاید در اولویت حاضران در یک سالن کنسرت، نورپردازی نباشد اما توجه برگزارکنندگان به نورپردازی نشان می دهد که چقدر برای کسانی که بلیط تهیه کرده اند احترما قائلند. هزینه برای نورپردازی یک کنسرت نشان دهنده اهمیت احترام لذت بردن مردم برای برگزارکنندگان است. موضوعی که متاسفانه در کنسرت فریدون به چشم می خورد.
بهتر است نباشد
اگر قرار به برگزاری چنین کنسرت هایی باشد که ذره ای احترام به مخاطب در آن دیده نمی شود، همان بهتر که کنسرتی برگزار نشود. چرا که کسانی که برای رفتن به کنسرت هزینه می کنند وقتی با شرایط نامناسب روبرو شوند قید کنسرت های بعدی را می زنند. از طرف دیگر امروز مردم تفاوت بین یک کنسرت خوب و بد را به راحتی متوجه می شوند، پس بهتر است با برگزاری کنسرت های بی کیفیت موجب قهر مردم با سالن های کنسرت نشویم.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *