سایت خبری پیام ما آنلاین | همزمان با سراسر کشور آغاز شد؛ طرح سوئیچ واکسن فلج اطفال در کرمان

همزمان با سراسر کشور آغاز شد؛ طرح سوئیچ واکسن فلج اطفال در کرمان





۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۱:۲۵

همزمان با سراسر کشور آغاز شد؛
طرح سوئیچ واکسن فلج اطفال در کرمان
پیام ما- طرح سوئیچ واکسن پولیو (فلج اطفال) همزمان با سراسر کشور در مرکز بهداشت شهرستان کرمان آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اجرای این طرح دیروز در مرکز بهداشتی درمانی روستایی شهید سعیدی در روستای سعیدی شهرستان کرمان با حضور فرماندار، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، رئیس شورا و امام جماعت روستای سعیدی، معاونت فنی مرکز بهداشت استان، رئیس مرکز بهداشت شهر ستان کرمان و سایر مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان در این رابطه گفت: بعد از ریشه کن شدن بیما ری آبله در سال 1988 در دنیا، سازمان جهانی بهداشت طرح ریشه کنی فلج اطفال تا سال 2 هزار را تصویب کرد. دکتر سید جعفر ترابی ادامه داد: اقدامات به عمل آمده باعث شد تعداد مبتلایان قریب به 400 هزار نفر در سال به 416 نفر در سال 2013 و 75 نفر در سال 2015 برسد.
وی اضافه کرد: تعداد کشورهای بومی بیماری فلج اطفال هم از 125 کشور در سال 1988 به دو کشور در سال 2015 رسید و به این معنی بود که تعداد مبتلایان به بیماری فلج اطفال در دنیا کاهش یافته اما ریشه کن نشده است.
وی گفت: به همین دلیل برنامه عملیاتی را دیگری را از سال 2013 تا 2018 نوشتند که بر اساس این برنامه باید تمام انواع قطره های خوراکی فلج اطفال طبق برنامه زمان بندی قطع شود که در اواین مرحله واکسن سه ظرفیتی فلج اطفال تبدیل به واکسن دو ظرفیتی می شود.
وی بیان کرد: تبدیل شدن واکسن سه ظرفیتی به دو ظرفیتی را سوئیج می گو.یند که قرار است در کل دنیا به طور هماهنگ و همزمان از 17 آوریل تا اوایل ماه مه سال 2016 انجام شود.
دکتر ترابی ادامه داد: در جلسه کمیته کشوری ایمن سازی مطرح و تصویب شد و شنبه چهارم اردیبهشت ماه سال 95 روز ملی سوئیچ انتخاب شد.
شایان ذکر است فلج اطفال در اثر آلوده شدن با پلیوویروس رخ می دهد. این ویروس یا از طریق تماس مستقیم فرد به فرد و یا از طریق تماس با خلط آلوده دهان یا بینی بیمار و یا از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود.
این ویروس از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شود و در حلق و مجرای گوارشی تکثیر می شود و از طریق خون و مایع لنف در تمام بدن پخش می گردد. از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری، 5 تا 35 روز و به طور میانگین 7 تا 14 روز طول می کشد.
اما بیشتر افراد علائمی ندارند. در موارد نادر، عفونت ویروسی پولیو باعث فلج می شود. این نوع فلج ممکن است نخاع و یا مغز و یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد. علائم اولیه این نوع فلج نیز همانند علائم غیرفلج شامل: تب و سردرد می باشد.
در عرض یک هفته، علائم خاص فلج اطفال ظاهر می شود، این علائم عبارتند از: نداشتن عکس العمل، دردهای عضلانی شدید و یا گرفتگی های شدید عضلات، شل شدن اندام و اغلب در یک طرف بدن بدتر می باشد، فلج ممکن است ناگهانی باشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *