پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روزگاری که گذشت

روزگاری که گذشت





۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۲۱:۴۴

روزگاری که گذشت
عبدالحسین صنعتی زاده
بخش سی و یک
نامه های تند و آتشینی که مرحوم میرزا آقاخان سابقاً از اسلامبول به دوستان و آشنایان خود نوشته بود، هر یک کار خرمنی از باروت را می کرد. به عقیده اینجانب در طرز فارسی نویسی و اسلوب جدیدی که بعداً مرسوم شد هیچ کدام از ارباب قلم و معاصرین به مقام او نمی رسند و از هر جهت نوشته‌جاتش مؤثر و جذاب است و همین بس که هر چه کتب و یا نامه هایش به دست اشخاصی می رسید، خود را مکلف می دید که از آنها استنساخ کند و با قرائت چند صفحه از مکاتیب آن مرحوم طرز و سنخ فکرش تغییر می یافت و مثل این بود که در کلاس مخصوص درس وطن پرستی را تعلیم گرفته باشد. میرزا آقاخان سر خود را برای همین تحریرات و نامه های آتشینی که بر ضد دولت استبدادی قاجاریه نوشته تقدیم ملت ایران کرد. طنین کلام و صدای پر مهابت او را خواننده چنان از خلال جملات نوشته هایش درک می کند که گوئی در میدان جنگی سرداری به سربازانش فرمان های نظامی و حمله می دهد و آن طور از خود بی خود می شود که می خواهد بی محابا جان خود را برای نجات وطن فدا کند. و چون تا به حال نوشته های او به چاپ نرسیده مقام شامخ و شایسته او برای همه مجهول است. البته روزی می رسد که از طرف ملت ایران از آن فدایی و شهید راه حریت و آزادی قدردانی به عمل آید.
به طور اتفاق رساله کوچکی از آن مرحوم به نام «انشاءالله ماشاالله » به دست اینجانب رسید که برای نمونه به طور پاورقی با اشعاری مهیج در ذیل صفحات این کتاب به چاپ می رسد. اگر چه این رساله فقط ردیه است و فاقد آن جوش و خروشی که در نوشته جات دیگر آن مرحوم وجود دارد می باشد، ولی تا اندازه ای به طرز فکر و انشاء آن مبدع و پیشرو که در هفتاد سال قبل نگارش یافته آشنایی حاصل می گردد.
نه تنها نویسندگی میرزا آقا خان و تاثیر نوشته جاتش در برانداختن حکومت استبدادی برای هموطنانش سرمشق بود. بلکه آخرین لحظات زندگی را با دو نفر از همقدمان و یاران وطن پرست خویش با شجاعت و از خود گذشتگی به آخر رسانده به نوعی که موجب افتخار و شرف عموم ایرانیان می باشد، سرمشق می باشد. محمدعلی میرزا در عصر روز ششم ماه صفر 1314 با چند نفر میر غضب به سر وقت میرزا آقا خان و شیخ احمد روحی و حاج میرزاحسن خان خبیر الملک می رود و در صدد می افتد که شخصاً حضرات را استنطاق نماید. مشارالیه این طور تصور کرده بود که آنان در جلوی پای او به خاک افتاده و با عجز و الحاح او را می ستایند و به گناهان خویش اعتراف می کنند. اما بر خلاف خود را در مقابل آنان بس کوچک می بیند. زیرا آن ها بدون آنکه به مقام او اهمیتی داده و بخشایش بطلبند هر سئوالی را پاسخی دندان شکن و صحیح می دهند. این طرز بی اعتنایی چنان او را برآشفته می سازد که با رذالت مانند یک نفر قاطرچی سخنانی خالی از ادب و بی نزاکت بر زبان رانده و می گوید شما قاتل هستید. شیخ احمد روحی به او پاسخ می دهد:«قاتل ما نیستیم تو هستی!» و تمام سخنان زشت او را به خودش نسبت داده و به قسمی او را فحش باران می نماید که همراهانش از خجالت فرار می نمایند و به همان قسمی که گفته اند – از جان گذشته- هر چه در دل دارد بگوید. مرحوم روحی هم آنچه لایق آن مرد ظالم بود به او نثار می کند و در آخر سر میرغضب را مخاطب ساخته می گوید:«جلو بیا زود مرا آسوده کن! نمی خواهم بیشتر از این، این مرد منحوس و ستمگر را ببینم.» میرغضب به او نزدیک می گردد. میرزاآقاخان جلو دویده می گوید:«قبل از کشتن رفقای من، مرا بکش!» میرغضب به او نزدیک می گردد در این دفعه میرزا حسن خان دست او را گرفته و می گوید:«آنها را بگذار مرا بکش! این ها نمی دانند که از هر قطره خون ما هزاران آزادی خواه به وجود می آید.» آری این سه نفر رفیق و هم قدم به محمدعلی میرزا نشان می دهند که تا چه حد و پایه در راه نجات وطن و سرنگون ساختن بنیاد استبداد یکدل و یک جهت می باشند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

چند زن در فهرست وزیران و معاونان رئیس‌جمهور قرار خواهند داشت؟

میدان‌دادن به زنان، مطالبۀ عمومی است

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

پرسنل بیمارستان «تهران کلینیک» از نیمه‌فعال‌شدن این مرکز درمانی می‌گویند

تعدیل کادر درمان به بهانۀ بازسازی

نسل زد نیازمند امید اجتماعی است

انفعال در برابر شیوع خودکشی در بین نوجوانان

نسل زد نیازمند امید اجتماعی است

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

کمبود حقابه، کاج‌ها را دچار آفت سوسک پوست‌خوار کرد 

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر