سایت خبری پیام ما آنلاین | محمد جهانشاهی سرپرست معاونت گردشگری کرمان در گفتگو با پیام ما: یک میلیون و پانصد هزار گردشگر نوروز در کرمان 28 درصد در مدارس اقامت کردند

محمد جهانشاهی سرپرست معاونت گردشگری کرمان در گفتگو با پیام ما: یک میلیون و پانصد هزار گردشگر نوروز در کرمان 28 درصد در مدارس اقامت کردند





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶

محمد جهانشاهی سرپرست معاونت گردشگری کرمان در گفتگو با پیام ما:
یک میلیون و پانصد هزار گردشگر نوروز در کرمان/ 28 درصد در مدارس اقامت کردند
پس از صنعت نفت و خودروسازی، گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزا و اشتغال زا در جهان مطرح است. استان کرمان هم با داشتن آثار دیدنی همچون ارگ بم، باغ شاهزاده، کویر شهداد و مکان های باستانی و تاریخی دیگر که کم هم نیستند از مستعدترین منطقه ها برای جذب گردشگر است و با کمی برنامه ریزی می توان این صنعت را در کرمان رونق داد. تعداد مسافرانی که در تعطیلات نوروز به کرمان سفر می کنند و مقایسه آن با استان های همجوار می تواند دورنمایی از اوضاع صنعت گردشگری در کرمان را نشان دهد. برای اطلاع از اوضاع این صنعت مغفول در کشور ما به سراغ محمد جهانشاهی، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان رفتیم.
سال گذشته خبرهای جالبی از آثار باستانی کرمان به گوش نمی رسید. به هرحال اگر گردشگری به کرمان بیایید برای همین آثار است در حالی که سال پیش خانه غفاری تخریب شد، خاانه امینیان رو به تخریب است و ماجرای حمام باغ لـله را هم دیگر همه می دانند. اگر وضع به همین منوال پیش رود دیگر گردشگری به کرمان می آید؟
باید کمی جدی تر و کارشناسانه تر این قضایا را دنبال کنیم و از فضای احساسی دور شویم. پوشش دادن مسائل بسیار خوب است اما این خبرهایی که شما اشاره کردید فقط بخشی از رویدادهای سال گذشته است که به بحث ما ارتباط دارد. همین سال گذشته ما چند خانه تاریخی را مرمت کردیم و می خواستیم آن ها را حتی به خدمات برسانیم. پروژه باغ فتح آباد کرمان با کمک اوقاف انجام شد. در جاهایی مثل شفیع آباد کارهای خوبی انجام شد. مرمت گنبد جبلیه و یا بحث کف بازار کرمان که از آن حالت فاجعه آمیز درآمد.
• شما می گویید در کنار خبرهای بد، اتفاقات خوبی هم افتاده است. اما مشکل اینجاست که بافت تاریخی کرمان ضربه های بدی خورد.
بله البته واقعیت این است که هنوز کارهای زیادی مانده ولی مجموعه فعالیت ها به نفع گردشگری کرمان خواهد بود. نگاه ما به بافت تاریخی مانند مرواریدی است که روی آن گرد و خاک نشسته و باید این گرد را پاک کنیم تا نور این مروارید به کرمان بتابد. مطمئن باشید بخش تاریخی کرمان برای ما بسیار مهم است و از ارزش های شهر کرمان همین بافت تاریخی است.
• برای بافت تاریخی کرمان در سال پیش رو چه برنامه ای را دارید؟
امسال دو اقامتگاه سنتی را در کرمان راه اندازی می کنیم و در چرخه خدمات خواهیم انداخت. بخشی از نیازهای ما را در بخش اقامتی برطرف می کند و این فرصت را به علاقمندان می دهد که در این بخش سرمایه گذاری کنند. چرا که این کار هم ارزش افزوده دارد و هم بازگشت سرمایه سریع است. این اتفاق به نفع شهر و گردشگری شهر است. با این کار فرصتی تازه به بخش تاریخی داده می شود. در کرمان یک فضای کرمانی را برای غریبه ها ایجاد می کنیم. همانند کاری که در اصفهان، یزد و کاشان شده است.
• برای مقابله با مسائلی همچون مشکلات سال گذشته فکری کرده اید؟
در تلاشیم یک سری هماهنگی هایی با دیگر دستگاه ها داشته باشیم تا مسائلی را که حول و حوش بخش تاریخی پیش می آید رفع کنیم. مثلا ضوابط اماکن با بخشی از بافت تاریخی نمی خواند مخصوصا در بحث راه اندازی فضای خدمات عمومی. این ضوابط برای قسمت های مدرن شهر به کار می آید و قابل اجراست اما بافت تاریخی از آنجاییکه هسته متمرکزی دارد و دستمان بسته است لذا از دوستان خواستیم انعطاف لازم را به خرج دهند تا مجوزها صادر شود. بافت تاریخی در نظر مردم ارزشمند است اما باید کاری کنیم این ارزش بیشتر به چشم آید. وقتی برای مردم ارزش بافت تاریخی محسوس شود در حفظ و نگهداری آن همراه دولت می شوند و با مشارکت آن ها می توان مشکلات را رفع کرد.
• یعنی مردم حافظ آثار تاریخی باشند؟ پس نقش دولت چه؟
در هیچ کجای دنیا دولت به تنهایی نمی تواند از میراث فرهنگی محافظت کند. در اکثر کشورهای توسعه یافته در دنیا هم مشارکت مردم در حفاظت از بناهای تاریخی دیده شده و تجربه شده. مشارکت مردم هم با حرف نیست. مردم باید بیایند و البته درآمد هم داشته باشند و تاثیر این آثار را در زندگی شان حس کنند. آن وقت است که مردم بهترین محافظان بناهای تاریخی می شوند. چشم انداز گردشگری استان ما روشن است. به هرحال الان شرایطی هم وجود دارد که گردشگری یکی از راه های توسعه است. همین کم کردن وابستگی به درآمد های نفتی باعث می شود توجه بیشتری به گردشگری شود. خوشبختانه در کرمان هم ظرفیت زیادی وجود دارد که باید این ظرفیت ها را با حفظ هویت و اصالت به کالا تبدیل کنیم و از آن بهره برداری کنیم. اگر هزاران هزار اثر تاریخی هم داشته باشیم اما از آن بهره برداری نکنیم هیچ اتفاقی نمی افتد.
• از بحث کلان گردشگری فاصله بگیریم و برسیم به نوروز امسال. کرمان نوروز امسال را از نظر جذب مسافر چگونه گذراند؟
آماری که در کشور ما این چند سال باب شده است آمار ورودی به شهر است اما این نوع آمار را در گردشگری دنیا نداریم. شاخص اصلی بحث اقامت است. آماری که مهم است همین آمار اقامت است. گردشگر کسی است که حداقل 24 ساعت در یک منطقه اقامت کند. ما به اقامت ها توجه می کنیم. به میزان بازدید از جاذبه های گردشگری توجه می کنیم. برخی مکان ها بلیط داشته اند که برای ما بسیار مهم است. امسال در مجموع از نظر جذب گردشگر کشور با کاهش روبرو بود. برخی استان ها کاهش بیشتری داشتند و برخی کاهش کمتر. ما جزو دسته دوم بودیم. در بحث اقامت ما با کاهشی 10 درصدی مواجه شدیم اما در عوض در بحث تورهای گردشگری رشد 180 درصدی داشتیم. مکان هایی که بلیط فروشی انجام می شد مثل باغ شاهزاده تقریبا میزان بازدید مشابه سال گذشته بود.
• آمار نفری ورود گردشگران به کرمان چقدر بوده است؟
امسال نزدیک به 1 میلیون و 500 هزار نفر ورودی داشته ایم و حول و حوش 32 درصد این تعداد در استان کرمان حداقل یک شب اقامت داشتند. کمتر از 7.6 درصد از فضاهای اسکان رسمی استفاده کردند و حدود 28 درصد هم در فضاهای اسکان آموزش و پرورش اقامت داشتند.
• این میزان راضی کننده است؟
با توجه به شرایط کشور در گردشگری چندان هم اوضاع بد نبود البته این را هم در نظر بگیرید که با افت نسبی گردشگری در کشور روبرو بودیم. این میزان جذب مسافر راضی کننده نیست و باید خیلی بیشتر کار کنیم. اگر اسکان ما به 600 هزارتا برسد راضی کننده است.
• از نظر جذب گردشگر اوضاع کرمان چگونه است؟
به جز شهرهای ساحلی در جنوب و شمال کشور و دو شهر مذهبی مشهد و قم، ما تقریبا باید خودمان را با شهرهایی مثل اصفهان، یزد، شیراز و خوزستان مقایسه کنیم. این شهرهایی که گفتم مسافر را نه برای آب و هوا و نه برای دریا جذب می کند بلکه مسافر فقط به داشته های شهر نگاه می کند. ما در جذب گردشگرتقریبا در کنار همین استان ها هستیم. این را هم در نظر بگیرید با مرکز جمعیتی هم فاصله ما زیاد است.
• اصفهان و شیراز در بحث جذب مسافر از قدیم جزو استان های پیشتاز بوده اند. یزد در مقایسه با ما چگونه است؟
یزد در این چند سال خیلی کار کرده است. کاهش مسافران نوروزی اش بین 15 تا 20 درصد بود اما اقامت یزد در مجموع بالای 500 هزارتا بود در حالی که ما زیر این تعداد مسافر اقامتی داشتیم.
• در گردشگر خارجی اوضاع چگونه است؟
الان یزد از ما وضعیت بهتری دارد. زمانی بود که ما 40 هزار گردشگر خارجی داشتیم و یزد زیر 20 هزار تا اما الان اوضاع برعکس شده است.
• دلیل این اتفاق چیست؟ به هر حال آثار باستانی ما از قبل از تاریخ بوده تا به امروز اما یزد آثارش بیشتر به دوران قاجار و پهلوی بر می گردد و یا اصفهان به صفویه و شیراز به هخامنشیان و زندیه. چرا کرمان از استان های همجوار خود عقب مانده است؟
درست است. ما بیش از 5 هزار اثر تاریخی شناسایی شده داریم در 11 درصد کشور. ما 2 اثر ثبت جهانی داریم که فقط اصفهان و خوزستان 2 اثر دارند و بیشتر استان ها فقط 1 اثر ثبت شده دارند. اگر میمند هم سال بعد ثبت جهانی شود کاملا اوضاع ما خاص می شود که 3 اثر ثبت جهانی داریم. اما چند مشکل داریم. یکی از بزرگترین مشکلات ما سال ها پیش در اثر زلزله بم بوجود آمد. چراکه ارگ بم مقصد بسیاری از گردشگران بود. با زلزله بم گردشگری کرمان با مشکلات زیادی مواجه شد. هرچند تغییر و تحولات دولت ها هم سبب شد که چند سال قبل کرمان با رکود در صنعت گردشگری روبرو شود. من زیاد به گذشته نگاه نمی کنم اما یک سری سیاست هایی هم که قبلا وجود داشت باعث شد صنعت گردشگری با مشکل مواجه شود. با تغییر دولت دیدیم که تورهای ورودی به کشور نزدیک به 200 درصد رشد را تجربه کردند که به کرمان هم حتی رسید.
• راه بهبود اوضاع گردشگری استان چیست؟
در حال حاضر با حرکت هایی که آغاز شده می توان نواقص را رفع کرد اما نیاز به کمک همه دستگاه ها و مردم داریم. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیاست های کلی را طرح ریزی می کند اما در بحث اجرایی تنها نمی تواند. در همین ستاد سفر استان 9 کمیته حضور دارند. حدود 70 دستگاه در گردشگری باید حضور داشته باشند تا اوضاع بهتر شود. حالا برخی بیشتر و برخی دیگر کمتر. در شهرهای اطراف هم اگر در صنعت گردشگری موفق بوده اند نتیجه همکاری بین دستگاه های مختلف بوده است. علاوه بر این مشارکت مردم هم می تواند باعث رونق این صنعت شود. خوشبختانه علاوه بر جاذبه های گردشگری کرمان، مردم کرمان هم پتانسیل جذب گردشگر را دارند. در اکثر نظرسنجی هایی که از مسافران داشته ایم از نجابت کرمانی ها تعریف شده. گرچه انتقاداتی هم بوده. ما باید این حس را در مردم بوجود بیاوریم که قدر شهرمان را بیشتر بدانیم.
• صحبت پایانی؟
الان گردشگری به مبارزه با جنگ، فقر و نابرابری رفته و باعث نزدیک شدن فرهنگ هاست. گردشگری در خدمت فرهنگ، اقتصاد و مردم یک جامعه است. نگاه ما هم به آن گردشگری ست که از دل توسعه پایدار بوجود آید. حاکمیت هم یک نگاه واقع بینانه ای به گردشگری داشته است. برخی ها مخالف گردشگری در کشور هستند اما فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 76 در شیراز باید راهگشای ما باشد و جا دارد توجه بیشتری به فرمایشات ایشان بکنیم. چرا که گردشگری می تواند یکی از محورهای اصلی توسعه باشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *