پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورود «تغییراقلیم » به ادبیات طالبان

«کنفرانس بین‌المللی تغییراقلیم» در دانشگاه ننگرهار افغانستان برگزار شد

ورود «تغییراقلیم » به ادبیات طالبان

مقام وزارت تحصیلات عالی طالبان: افغانستان در سال‌های اخیر از تغییراقلیم، خشکسالی و سیل‌های شدید آسیب دیده است





ورود «تغییراقلیم » به ادبیات طالبان

۲۷ بهمن ۱۴۰۲، ۲۲:۴۰

|پیام ما| نزدیک به دو سال از استقرار طالبان به‌عنوان زمامداران افغانستان می‌گذرد و طی این مدت، برنامه‌های آبی حاکمان جدید افغانستان، کشورهای همسایه به‌ویژه ایران را به‌شدت متأثر کرده است. اثراتی که حتی از تبعات منفی تغییراقلیم هم پیشی گرفته است و شرق کشور را در بحران شدید آبی و گردوغبار و محیط زیستی قرار داده است. بهانهٔ طالبان در مورد همهٔ پروژه‌های آبی و عدم تأمین حقابهٔ ایران به‌ویژه در سدسازی بر رودخانهٔ مرزی هیرمند، هریرود و رودخانه فراه، همواره خشکسالی و کاهش بارندگی بود. حالا به‌نظر می‌رسد طالبان پا را از مرز همسایگان هم فراتر گذاشته است و به‌دنبال دریافت کمک جهانی برای آن چیزی است که تغییراقلیم عنوان می‌کند.

رسانه‌های افغانستان از برگزاری نشستی با عنوان «کنفرانس بین‌المللی تغییراقلیم» از سوی طالبان در ولایت «ننگرهار» افغانستان خبر داده‌اند. در این نشست مقام‌های طالبان گفته‌اند که افغانستان یکی از متضرران تغییراقلیم است و برای رفع سوءاثرات آن نیاز به همکاری جهان دارد.

طالبان مدعی است که سهم اندکی از تولید کربن در جهان دارد، اما اثرات تغییراقلیم بیش از هرجای جهان دامنش را گرفته است

«مولوی عبدالکبیر»، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، گفته است جهان و به‌ویژه کشورهای صنعتی برای جلوگیری از خسارات ناشی از تغییراقلیم در افغانستان مسئولیت دارند. او در این کنفرانس از کشورها خواسته است که حق افغانستان را بدهد و با این کشور کمک و همکاری کند. این مقام طالبان از سازمان ملل متحد نیز خواسته است که برای اجرای پروتکل‌هایی که در زمینه‌ٔ تغییراقلیم وجود دارد، اقدامات عملی انجام دهد.

«ندامحمد ندیم»، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، نیز گفته است که جامعه‌ٔ جهانی برای کاهش تأثیرات منفی تغییراقلیم، بدون توجه به ملاحظات سیاسی و حکومتی برای افغانستان بودجه اختصاص دهد.

 

«لطف‌الله خیرخواه»، معین علمی وزارت تحصیلات عالی طالبان، نیز در این نشست گفت که اقلیم کشورهای کمترتوسعه‌یافته مانند افغانستان، همیشه از سوی کشورهای توسعه‌یافته متضرر شده است. او از کشورهای توسعه‌یافته خواسته است که خسارات ناشی از تغییراقلیم را جبران کنند: «پیش‌ازاین، سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده بود که افغانستان از جمله ده کشوری است که بیشترین آسیب را از تغییراقلیم دیده است و کمترین مسئولیت را در قبال بروز آن دارد. براساس آمار سازمان ملل متحد، افغانستان تنها ۰.۰۸ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را که در گرمایش زمین و تغییراقلیم نقش دارد، تولید می‌کند. در سال‌های اخیر افغانستان هم از خشکسالی متضرر شده است و هم از سیلاب‌های شدید.»

 

پیش‌ازاین، «لطف‌الله خیرخواه» در مورد برگزاری این نشست گفته بود علاوه‌بر ارائهٔ ۱۴۰ مقاله و تحقیق علمی در این کنفرانس، تلاش می‌شود تا نتایج علمی تغییراقلیم و آسیب‌های موجود در افغانستان با جامعهٔ جهانی به اشتراک گذاشته شود.

همچنین، «مولوی عبدالسلام حقانی»، معاون ادارهٔ ملی حفاظت از محیط زیست طالبان، گفت در این کنفرانس این پیام را به جامعهٔ جهانی خواهیم رساند که تغییراقلیم یک موضوع بشردوستانه است و نباید از منظر سیاسی به این موضوع نگاه کرد.

 

این برنامه درحالی از سوی حاکمان فعلی افغانستان برگزار شده است که منطقه در حال حاضر افغانستان را به‌دلیل برنامه‌های گسترده عمرانیِ آبی از جمله احداث چندین سد و کانال‌های آبی بر آب‌های مشترک فرامرزی، به‌عنوان یکی از برهم‌زنندگان نظم آبی و تشدیدکنندگان تنش آبی در منطقه می‌شناسد. طی دو سال گذشته و از زمان زمامداری دوبارهٔ طالبان بر افغانستان ایران، تاجیکستان و حتی ترکمنستان از برنامه‌های آبی این کشور به‌شدت متأثر شده‌اند. این کشور همواره موضوع اثرات تغییراقلیم را به‌عنوان یکی از بهانه‌های پرداخت نکردن حقابه در رودخانه‌های مرزی عنوان کرده است.

طالبان درحالی این نشست بین‌المللی را در حوزهٔ تغییراقلیم برگزار کرده است که مسئولان ایران از حضور در کاپ ۲۸، نشست بین‌المللی تغییراقلیم در امارات متحد عربی امتناع و در نخستین روز برگزاری آن را ترک کردند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *