پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایلام در سیل

احتمال وقوع سیلاب در ۲۳ استان کشور همچنان وجود دارد

ایلام در سیل

امدادرسانی به ۲۰ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های ایلام و دره‌شهر انجام شده است. همچنین، احتمال وقوع سیلاب در شرق مازندران و استان لرستان بالاست





ایلام در سیل

۲۷ بهمن ۱۴۰۲، ۲۲:۲۸

|پیام ما| در پی وقوع بارش‌های روزهای آخر هفتهٔ گذشته، شهرها و روستاهای استان ایلام به‌ویژه در شهرستان‌های ایلام و دره‌شهر، متأثر از سیلاب شدند و براساس آخرین اعلام رسمی استانداری این استان علاوه‌بر خسارت به برخی منازل مسکونی، گندمزارها و اراضی کشاورزی ایلام خسارت دیدند. همچنین، سازمان هواشناسی برای دو روز نخست هفته نیز هشدار‌ وقوع سیلاب در ۲۳ استان صادر کرده است که شرق مازندران و استان لرستان با احتمال بالای سیلاب مواجه هستند.

بارندگی از دو شب گذشته تاکنون در استان اوج گرفته و در مناطق جنوبی استان ایلام منجر به جاری شدن سیلاب، خسارت به روستاها و اراضی کشاورزی مردم شده است.
به‌گزارش سازمان جمعیت هلال‌احمر استان لرستان، با شدت گرفتن بارش‌ها حجم سیلاب در مسیل‌های استان ایلام بالا رفته است. روستاهای «شیخ‌مکان» و «کله‌جوب» در شهرستان دره‌شهر دچار آبگرفتگی شده‌اند. بخشی از زمین‌های کشاورزی در مناطق مختلف استان از جمله در دهلران، آبدانان و دره‌شهر خسارت دیده‌اند. حجم آب ورودی به شهرها و روستاها باعث طغیان رودخانه‌های فصلی شده است. همچنین، مسیرهای مواصلاتی شهرستان‌های جنوبی استان ایلام به‌شدت لغزنده است و لازم است همشهریان از تردد غیرضروری خودداری کنند. به‌گفتهٔ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، ریزش‌برداری در ۵۹ مقطع از محورهای ایلام انجام شده است. «سیدزاهدین چشمه‌خاور» همچنین اعلام کرده است با وجود ادامهٔ بارش‌ها، همهٔ راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان باز است و تردد در آن‌ها جریان دارد.

امدادرسانی به ۲۰ نفر
طبق گزارش هواشناسی طی دو روز گذشته در مناطقی مثل «دشت چمران» و «آبدانان» بیش از صد میلی‌متر بارندگی و در مناطقی مثل «دره‌شهر» بیش از ۹۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.
طبق اعلام استانداری این استان، در پی بارش‌های شدید باران و طغیان رودخانه‌ها در منطقهٔ شیخ‌مکان دره‌شهر به برخی از مزارع گندم این منطقه خسارت وارد شده است. همچنین، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان ایلام امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر استان ایلام به ۲۰ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی و تخلیهٔ آب چهار منزل مسکونی در شهرستان‌های ایلام و دره‌شهر انجام شده است.

بیشترین خسارت سیلاب در استان ایلام مربوط به اراضی کشاورزی است، اما سازمان جمعیت هلال‌احمر ناچار به توزیع محدود برخی از اقلام مانند پتو و چادر نیز شده است

به‌گفتهٔ «ایلام حمزه محمدی‌مقدم» با توجه به ورود سامانهٔ بارشی از روز گذشته به استان و بارش شدید باران، برخی از منازل مسکونی در شهرستان‌های ایلام و دره‌شهر دچار آبگرفتگی شدند که بلافاصله تیم‌های عملیاتی سیلاب اعزام شدند: «تاکنون امدادرسانی به ۲۰ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی و تخلیهٔ آب چهار منزل مسکونی در شهرستان‌های ایلام و دره‌شهر انجام شده و نجاتگران هلال‌احمر عشایر منطقهٔ «کره پو» شهرستان چوار را ارزیابی کردند، همچنین شش تخته پتو، چهار تخته موکت و یک شعله والر در بین سیل زدگان توزیع شده است.»

به‌گفتهٔ او در پی اعلام هشدار سطح قرمز هواشناسی و مدیریت بحران استانداری از شعبه و پایگاه‌های امدادی شهرستان‌های بدره، دره‌شهر، آبدانان، ایوان، مهران و دهلران بازدید کردند. بارندگی از روز چهارشنبه در استان ایلام آغاز شده است و طبق اعلام هواشناسی تا روز شنبه در استان ادامه دارد.

مازندران منتظر سیلاب
به‌نظر می‌رسد در شمال کشور هم بارندگی‌ها دردسرآفرین شده است. مدیریت بحران استانداری مازندران نیز با اشاره به هشدارهای هواشناسی مبنی‌بر وقوع سیلاب محلی از آماده‌باش شهرستان‌های مازندران برای مقابله با سیلاب احتمالی خبر داد.
به‌گفتهٔ «حسینعلی محمدی» براساس پیش‌بینی هواشناسی استان، با عبور سامانهٔ سرد بارشی از روز جمعه ۲۷ بهمن تا اواخر وقت یکشنبه ۲۹ بهمن شاهد بارش متناوب باران، کاهش محسوس دما، وزش باد به نسبت شدید و در بلندی‌ها و مسیرهای کوهستانی مه‌گرفتگی با بارش برف و کولاک در نیمهٔ غربی و مرکزی و همهٔ مناطق استان خواهیم بود: «در این مدت آبگرفتگی در مناطق ساحلی و جلگه‌ای، بالا آمدن رودخانه‌ها، اختلال در تردد و لغزندگی در بلندی‌ها و مسیرهای کوهستانی به‌دلیل کاهش دما، بارش و کولاک برف و یخبندان، افزایش مصرف حامل‌های انرژی به‌سبب کاهش محسوس دما از پیامدهای این سامانهٔ بارشی است.»

شهرها و روستاهای دو استان کرمانشاه و کهگیلویه‌وبویراحمد نیز دچار آبگرفتگی سنگین در معابر شدند

براساس آنچه وب‌سایت خبری استانداری مازندران به‌نقل از محمدی نوشت، رانندگان هنگام تردد در جاده‌های استان به‌ویژه در راه‌های کوهستانی و هنگام شب، ضمن رعایت نکات ایمنی و به‌همراه داشتن زنجیرچرخ، پوشاک گرم، و وسایل زمستانی با کسب اطلاعات از مسیر و بااحتیاط کامل رانندگی کنند: «در این مدت کوهنوردان و طبیعت‌گردان به‌جد از صعود به بلندی‌ها و مناطق کوهستانی و تردد و برپایی چادر و اقامت در فضاهای باز خودداری کنند.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: «دامداران، دام‌های خود را به دور از حاشیهٔ رودخانه‌ها، دهانهٔ مسیل‌ها، نقاط مرتفع، فضای باز و در مناطق امن نگهداری کنند. صاحبان سالن‌های پرورش گل و گیاه و پرورش دام و پرنده نسبت به آماده‌سازی سامانه‌های گرمایشی و تنظیم دما و استحکام سالن‌ها تدابیر و اقدام احتیاطی لازم را انجام دهند. با توجه به پیش‌بینی مواج شدن دریای خزر از قایقرانی ماهیگیری و انجام ورزش‌های آبی در این مدت به‌طور جدی خودداری کنند. شهرداران در این مدت نسبت به پاکسازی جوی‌ها و کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و نیز بازدید و مقاوم‌سازی داربست‌ها، سازه‌های موقت، تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها اقدام کنند. نیروهای خدماتی و امدادی استان با تمام قوا و تجهیزات آمادهٔ خدمات‌رسانی درصورت وقوع سیلاب احتمالی هستند.»

هشدار به لرستان
هشدارهای هواشناسی برای غرب کشور نیز صادر شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز هشدار داده است که با توجه به شدت بارندگی، هشدار قرمز هواشناسی تا پایان روز شنبه در استان صادر شده است.
خبرگزاری مهر به‌نقل از «مهدی پازوکی» نوشت: بارش باران از چهارشنبه‌شب لرستان را فراگرفته و تاکنون بارندگی خوبی ثبت شده است و اکنون هستهٔ اصلی بارندگی‌ها در این استان فعال شده است. شدت بارش باران تا فردا در لرستان ادامه‌ خواهد داشت و آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها دور از انتظار نیست. همچنین، با توجه به تودهٔ هوای سرد احتمال بارش برف در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی استان وجود دارد. تاکنون میزان بارش باران ۵۰ میلی‌متر گزارش شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امروز ۳۰ میلی‌متر دیگر به آن افزوده شود.»
به‌گفتهٔ پازوکی، اکنون راه دو روستای «سرانبار» بخش «سرنجه زیودار» و «سرفراش» شهرستان «معمولان» بسته است و گردنهٔ «پای آستانه» شهرستان کوهدشت به‌دلیل ایمنی بیشتر بسته شده و تردد از مسیر جایگزین انجام خواهد شد. با توجه‌ به اینکه امشب هم بارش در لرستان ادامه خواهد داشت، در گردنه‌ها و جاده‌ها بارش برف و در پی آن لغزنده بودن مسیرها پیش‌بینی‌ شده است. مردم از تردد غیرضرور خودداری کنند و درصورت ناگزیر بودن تردد، همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات گرمایشی ضروری است.»

همچنین، براساس تصاویر منتشرشده در خبرگزاری‌های کشور، شهرهای استان‌های کرمانشاه و کهگیلویه‌وبویراحمد نیز دچار اّبگرفتگی در معابر و جاده‌های دسترسی شدند.
طی دو روز گذشته، هشدارهای هواشناسی مبنی‌بر احتمال وقوع سیلاب در استان‌های غربی کشور صادر شده بود. همچنین رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از آماده‌باش عوامل امدادی هلال‌احمر در ۲۳ استان در پی اعلام هشدار هواشناسی خبر داده و گفته بود: «مردم این استان‌ها مراقب باشند و توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند. براساس اعلام هشدار هواشناسی پیش‌بینی شده است طی امروز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه با بارش رگباری باران، بارش برف، وزش شدید باد در ۲۳ استان کشور مواجه شویم.»

به‌گفتهٔ «بابک محمودی»، در استان‌های کردستان، همدان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، نیمهٔ شمالی خوزستان، نیمهٔ جنوبی استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و غرب اصفهان پدیدهٔ غالب بارش رگباری باران، بارش برف، وزش شدید باد خواهد بود: «جمعه در استان‌های گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، قزوین، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خوزستان، جنوب استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی، شمال فارس، نیمهٔ غربی اصفهان و شمال بوشهر نیز شاهد وزش شدید باد و بارش برف و باران خواهیم بود.»
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه امدادگران این سازمان در تمامی این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، گفت: تجهیزات و امکانات لازم برای پیشگیری یا مقابله با حوادث احتمالی در نظر گرفته شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *