پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سفر اینفلوئنسرها به نمایشگاه گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی تایید کرد:

سفر اینفلوئنسرها به نمایشگاه گردشگری

دومین همایش گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز یکی از برنامه‌های جنبی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری است





سفر اینفلوئنسرها به نمایشگاه گردشگری

۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۵۴

|پیام ما| نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابستۀ تهران روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن، با حضور «علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد. این نمایشگاه قرار است ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود. پیش‌ازاین مطرح شده بود که گردشگری ورزشی، ادبی، نجوم، هوایی، کودک، دسترس‌پذیر، خوراک، ادیان، نهضت مقاومت، گردشگری مذهبی، معنوی، گردشگری سلامت، دریایی، طبیعت‌گردی، روستایی، عشایری، کشاورزی، پارک‌های موضوعی، شهری و ژئوتوریسم در قالب میزهای تخصصی آخرین دستاوردهای خود را در غرفۀ موردنظر گردشگری موضوعی نمایشگاه پیش رو ارائه خواهند کرد.

فقط شش روز تا زمان برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و‌ صنایع وابستۀ تهران باقی مانده است؛ نمایشگاهی که هر سال پیش از نوروز برگزار می‌شود و امسال شعار گردشگری سبز و  سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن معیارهای محیط‌ زیستی را برای خود برگزیده است. نشست خبری این رویداد سه‌شنبه، ۱۷ بهمن، در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد و «علی‌اصغر شالبافیان»، معاون گردشگری وزارتخانه دربارۀ این رویداد توضیحاتی‌ ارائه کرد.

 

 برگزاری نمایشگاه در ۲۰ سالن  

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابستۀ تهران از بزرگترین نمایشگاه‌های گردشگری محسوب می‌شود، گفت: «این نمایشگاه ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، در ۲۰ سالن، ۶۰ هزار مترمربع، با ۹۸۷ غرفه برگزار می‌شود. از سالن‌های این نمایشگاه ۹ سالن به استان‌ها، ۹ سالن شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان، یک سالن به مشارکت‌کنندگان خارجی و یک سالن به فعالان حوزۀ گردشگری سلامت اختصاص دارد.»

به‌گفتۀ «علی‌اصغر شالبافیان»، در بخش‌های ‌استانی برای حضور هدفمند موضوعات مشخص در نظر گرفته شده است و یکی از جلوه‌های ویژۀ این بخش را می‌توان موضوع سرمایه‌گذاری دانست که به‌ویژه در استان‌ها نمود دارد، به‌طوری‌که در چند روز نمایشگاه ۶۰۰ بستۀ سرمایه‌گذاری در کنار یک‌هزار و  ۵۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری با مشارکت معاونان استانداری‌ها ارائه می‌شود.

او همچنین حضور گروه‌های آیینی و اختصاص سه سالن به گردشگری خوراک را از دیگر بخش‌های این رویداد دانست که استان‌ها حضور پررنگی در آنها دارند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: در بخش‌های ‌استانی برای حضور هدفمند نمایندگان هر استان موضوعات مشخص در نظر گرفته شده است. هر استان با تم موضوعی در نمایشگاه حاضر خواهد بود

آن‌طورکه در این نشست مطرح شد، استان‌ها در ۹ سالن با ۴۶۳ شرکت‌کننده با تم‌های موضوعی در نمایشگاه گردشگری تهران حضور می‌یابند که از جمله آنها می‌توان به اردبیل: «سلامت و تندرستی»، ایلام: «طبیعت‌گردی ماجراجویانه»، البرز: «گردشگری کشاورزی»، اصفهان: «گردشگری دیجیتال و هنری»، بوشهر‌: «گردشگری ساحلی و دریایی»، تهران: «گردشگری سبز و شهر فرهنگ»، چهارمحال‌وبختیاری: «گردشگری ماجراجویانه»، خوزستان: «گردشگری کودک»، خراسان‌جنوبی: «فناوری نوین و فضای مجازی»، خراسان‌رضوی: «گردشگری زیارت»، خراسان‌شمالی: «گردشگری اقوام»، زنجان: «گردشگری معدن»، سیستان‌وبلوچستان: «گردشگری مزرعه تا سفر»، فارس: «شاهچراغ و بافت تاریخی»، قزوین: «سعدالسلطنه»، قم‌: «گردشگری سبز»،‌ آذربایجان‌شرقی: «کندوان و ثبت جهانی آن»، آذربایجان‌غربی: «طبیعت و تاریخ»، کردستان: «موسیقی» و سمنان‌: «گردشگری راه ابریشم» اشاره کرد.

 

حضور کشورهای خارجی

آن‌طورکه معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کرد، ۱۱ کشور خارجی از جمله روسیه، مالزی، ترکیه، اندونزی، تایلند، ویتنام، ونزوئلا، ازبکستان، زیمبابوه، تانزانیا، سریلانکا و تاجیکستان در هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابستهٔ تهران حضور دارند و همچنین به‌غیر از نمایندگان خارجی که در نمایشگاه غرفه دارند، ۶۹ حضور دفتر خدمات مسافرتی و آژانس‌ از کشورهای خارجی نیز حضور خواهد داشت.

شالبافیان توضیح داد که این دفاتر بیشتر از شهرهای کازان و سن‌پترزبورگ روسیه و همچنین بازدیدکنندگانی از مالزی، اندونزی، عراق و تونس هم در نمایشگاه حاضر خواهند بود.

او گفت «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد (UN TOURISM) و هیئت همراه، دبیرکل سازمان اکو و سازمان همکاری‌های اسلامی و رئیس کمیتهٔ گردشگری ازبکستان نیز در نمایشگاه گردشگری حضور می‌یابند.

هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابستهٔ تهران ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی، در ۲۰ سالن، ۶۰ هزار مترمربع، با ۹۸۷ غرفه برگزار می‌شود

گردشگری خوراک، حضور دانشجویان بیش از ۲۰ دانشگاه که رشتهٔ گردشگری در آنها تدریس می‌شود، نشست با معاونت‌های عمرانی و رؤسای شوراهای شهرها، همایش دو روزهٔ گردشگری سلامت، نشست شهرداران، نشست سفرای مجمع کشورهای آسیایی با میزبانی استانداری یزد، میزهای گردشگری موضوعی، میزگردها و دوره‌های آموزشی از دیگر بخش‌های این رویداد بود که شالبافیان به آن اشاره کرد.

شالبافیان در بخش دیگری از این نشست به برنامه‌های انجام‌شده برای جذب گردشگر هم اشاره کرد و افزود: «لغو روادید یکی از این راهکارهاست. همچنین، حضور ۲۰ اینفلوئنسر خارجی را در نمایشگاه گردشگری تهران داریم که به این کار کمک می‌کنند. تولید محتوای خوبی نیز در حوزهٔ گردشگری به زبان‌های مختلف انجام شده است که در نمایشگاه رونمایی خواهد شد.»

او همچنین خبر داد که در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدود پنج میلیون و ۴۰۹ هزار نفر وارد کشور شدند که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشت.

 

سمپوزیوم گردشگری سبز

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران نیز در این نشست توضیحاتی دربارهٔ حضور دانشگاه‌ها در نمایشگاه گردشگری تهران داد و گفت: «سمپوزیوم گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز یکی از برنامه‌های ویژهٔ این رویداد است که اولین دورهٔ آن در هفتهٔ گردشگری برگزار شد و دومین دورهٔ آن در نمایشگاه گردشگری تهران برگزار می‌شود. همچنین، در کنار آن برنامه‌هایی در حوزهٔ بازاریابی و صادرات، کارآفرینی در گردشگری خوراک، توسعهٔ گردشگری روستایی و میز آشناسازی با فعالان گردشگری سلامت را خواهیم داشت.» «سیدسعید هاشمی» با بیان اینکه اقامتگاه‌های بومگردی نیز در این رویداد حاضر خواهند بود، افزود:‌ «هدف ما این است که گردشگری را با استانداردهای محیط‌ زیستی منطبق کنیم.»

 

ارائهٔ مقاله‌ در همایش گردشگری سلامت

یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه گردشگری تهران، همایش گردشگری سلامت است که دبیر همایش گردشگری سلامت دربارهٔ آن گفت: «همایش گردشگری سلامت ۲۵ تا ۲۷ بهمن برگزار می‌شود.»

«مهنا نیک‌بین» با بیان اینکه اولین‌بار است که همایش گردشگری سلامت در نمایشگاه بین‌المللی در سطح ملی و دانشگاهی برگزار می‌شود، افزود: «مهمترین دستاورد این رویداد را می‌توان مقاله‌های آن دانست. ۸۵ مقاله در سطح کارشناسی ارشد و دکتری به دبیرخانهٔ این همایش ارسال شد که ۵۱ مورد تاکنون مورد پذیرش قرار گرفته است.»

 

دستاورد حضور آژانس‌داران

«مسلم شجاعی»، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعهٔ گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست و در پاسخ به خبرنگاران دربارهٔ دستاورد حضور آژانس‌داران خارجی در نمایشگاه گردشگری تهران صحبت کرد و گفت: «نمایشگاه گردشگری حاصل تبادل فعالان گردشگری است و ورودی و خروجی گردشگران توأمان است. البته که فقط به‌دنبال ورودی نیستیم و ممکن است جذب گردشگران خروجی برای سایر شرکت‌های خارجی اتفاق بیفتد.»

 

نمایشگاه ویژهٔ خوراک

مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز دربارهٔ ساماندهی فعالیت‌های بخش خوراک و سرمایه‌گذاری و موسیقی گفت در سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش فعالیت بخش خوراک در بخش باز نمایشگاه بودیم که مورد انتقاد قرار گرفت و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که بخش خوراک را جداگانه در نظر بگیریم.

البته آن‌طورکه «مصطفی فاطمی» توضیح داد و در نشست هم مطرح شد، دومین نمایشگاه صنعت رستوران، فست‌فود، کترینگ و صنایع و تجهیزات وابسته نیز به‌عنوان یکی از رویدادهای جانبی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و صنایع‌ وابسته برگزار خواهد شد.

به‌گفتهٔ او، رویکرد نمایشگاه هفدهم «گردشگری سبز» و «رویدادهای گردشگری» با توجه به طبیعت‌گردی، روستاگردی، جامعهٔ محلی و حفظ محیط زیست است.

 

اقامتگاه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بومگردی، واکاوی ظرفیت‌های بازارهای نوظهور و لغو روادید شده ایران، نقش و جایگاه آرامستان تخت‌فولاد در حوزهٔ گردشگری معنوی و تعالی‌بخش، هم‌اندیشی و انتقال تجربهٔ فعالان دانشگاهی و انجمن‌های علمی دانشجویی، تبیین و تشریح احکام بخش گردشگری برنامهٔ پنج‌سالهٔ هفتم توسعه، چالش‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های گردشگری و آشنایی با کسب‌وکارهای تعاونی در حوزهٔ گردشگری عنوان برخی از پنل‌های تخصصی است که در حاشیهٔ هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابستهٔ تهران برگزار می‌شود. همچنین، کارگاه‌های آموزشی نیز در کنار این برنامه‌ها برگزار خواهد شد و علاوه‌بر آن شاهد اجرای گروه‌های موسیقی، آیینی و سنتی استان‌ها نیز خواهیم بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *