پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تأکید بر بازرسی سیستم‌های ایمنی ساختمان ها

شورای شهر تهران طرح یک فوریتی حضور نمایندهٔ آتش‌نشانی در «کمیتهٔ نما» را تهیه کرد

تأکید بر بازرسی سیستم‌های ایمنی ساختمان ها

تأکید بر بازرسی سیستم‌های ایمنی ساختمان ها





تأکید بر بازرسی سیستم‌های ایمنی ساختمان ها

۹ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۴۳

پس از آتش‌سوزی بیمارستان گاندی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران روز گذشته از طرح یک فوریتی حضور نمایندهٔ آتش‌نشانی در کمیتهٔ نما برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌ها خبر داد. به گفتهٔ «مهدی عباسی» اگر این طرح تصویب شود، حضور نمایندهٔ آتش‌نشانی می‌تواند ضریب ایمنی را افزایش دهد. از طرفی رئیس کمیتهٔ ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران از کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن و بحرانی شهر تهران از ۱۲۹ ساختمان به ۷۵ ساختمان خبر داده و ادعا کرده که ساختمان بیمارستان گاندی در زمان دریافت پایان کار، سیستم اعلام اطفای حریق داشته اما در زمان حادثه این سیستم‌ها فعال نبوده‌اند. او در حالی این ادعا را طرح کرده که رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه ۶ شهرداری تهران پیش از این به «پیام ما» گفته بود این بیمارستان دربارهٔ نصب‌نشدن سیستم اطفای حریق هوشمند و وجود ضایعات بیمارستانی در مسیر تردد و سایر مسائل ایمنی، براساس دستورالعمل‌های آتش‌نشانی اخطاریه گرفته بود. با این وجود رئیس سازمان نظام مهندسی، همراستا با عضو شورای شهر تهران معتقد است فارغ از علت اصلی آتش‌سوزی بیمارستان، فقدان نظارت‌های دوره‌ای بر تجهیزات ایمنی می‌تواند یکی از علل ناایمن‌شدن ساختمان‌ها باشد.

با وجود اینکه رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه ۶ شهرداری تهران پس از حادثهٔ آتش‌سوزی بیمارستان گاندی دربارهٔ مفاد اخطاریه‌های این بیمارستان به «پیام ما» گفت که این بیمارستان سیستم اطفای حریق هوشمند نداشت و دو روز پیش از حادثه متعهد به ایجاد آن و ایمن‌سازی ساختمان شده بود، «مهدی بابایی» رئیس کمیتهٔ ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در یک برنامهٔ تلویزیونی با موضوع وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر تهران ادعا کرد که سیستم اعلام اطفای حریق ساختمان بیمارستان گاندی در زمان حادثه این سیستم‌ها فعال نبود. بابایی دربارهٔ آتش‌سوزی بیمارستان گاندی تهران گفت: «ساختمان بیمارستان گاندی، سال ۸۸ مجوز تخریب و نوسازی دریافت کرده و سال ۹۲ نیز عملیات ساختمانی پایان یافت. ساختمان در زمان دریافت پایان کار، سیستم اعلام اطفای حریق داشت. اما در زمان حادثه این سیستم‌ها فعال نبود.» او همچنین معتقد است که دستورالعمل‌ها و شیوه‌های آیین‌نامهٔ ایمنی مقررات ملی ساختمان دغدغهٔ نگهداشت تجهیزات ایمنی ندارند: «از سال ۹۲ تاکنون مقررات ملی ساختمان عملیاتی شده اما به‌دلیل اینکه دستورالعمل‌ها و شیوه‌های این آیین‌نامه توسط وزارتخانه‌ ابلاغ نشده است دغدغه نگهداشت همچنان وجود دارد.»

  

آتش‌نشانی در «کمیته نما» صاحب رأی می‌شود

از همان شب آتش‌سوزی، سخنگوی آتش‌نشانی به رسانه‌ها از پنج اخطاری که این سازمان بابت ناامن بودن ساختمان بیمارستان گاندی داده بود، گفت. «مهدی خسروانی»، رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه ۶ شهرداری تهران هم پس از آن دربارهٔ این اخطارها به «پیام‌ ما» گفت که آخرین اخطار دو روز پیش از حادثه در جلسه‌ای به رئیس بیمارستان گاندی داده شده بود: «ما هشدار دادیم که اگر دستور‌العمل ایمنی را اجرا نکنند، ستاد مدیریت بحران از مراجع قضایی برای اجرایی شدن آن پیگیری می‌کند. به آنها گفته بودیم که با نصب بنر و قطع انشعابات به‌صورت حقوقی وارد ماجرا می‌شویم که پس از این اخطار بود که بیمارستان متعهد شد دستور‌العمل را اجرایی کند.» با این وجود اما باز هم اقدامی برای ایمن‌سازی از سوی بیمارستان انجام نشد.

 «مهدی عباسی»، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در همین رابطه به ایسنا گفته است که لازم است شهرداری به مسئلهٔ بی‌توجهی ساختمان‌های پرخطر به اخطارهای سازمان آتش‌نشانی ورود قضایی داشته باشد. 

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران: شهرداری باید در ارتباط با مقام قضایی اقدام مضاعفی داشته باشد و در کمیتهٔ ایمنی مناطق پیگیر وضعیت ایمنی ساختمان‌هایی که آتش نشانی برای آنها اخطاریه صادر کرده، شود

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به طرح یک فوریتی حضور نمایندهٔ آتش نشانی در «کمیتهٔ نما» گفت: «حضور کارشناسان آتش نشانی در کمیتهٔ نما برای بررسی وضعیت ایمنی و رویکرد ملاحظات ایمنی نمای ساختمان‌ها، می‌تواند در کاهش بروز حوادث در ساختمان‌ها موثر باشد و حضور این کارشناسان می‌تواند موجب آسودگی خاطر در رعایت اصول ایمنی باشد که مطمئن شویم با حضور این نمایندگان، نماهای ساختمان بر اساس اصول ایمنی طراحی، انتخاب و اجرا شود.»

 

او با بیان اینکه در صورت تصویب طرح پیشنهادی، نمایندهٔ آتش نشانی در کمیتهٔ نما عضو و حق رأی خواهد داشت، گفت: «تاکنون یکی از رویکردهای اعضای کمیتهٔ نما ملاحظات مربوط به حوادث نیز بوده و بر اساس استانداردها و شرایط، نماهایی را تأیید می‌کردند که به ایمنی شهر خدشه‌ای وارد نکند. اما قطعاً حضور نماینده آتش‌نشانی می‌تواند ضریب ایمنی را افزایش دهد.»

عباسی در مورد لزوم افزایش اختیارات سازمان آتش نشانی و اقدام بالاتر از صدور اخطاریه به ساختمان‌های ناایمن، تصریح کرد: «مأموریت سازمان آتش نشانی شناسایی و صدور اخطاریه است. اما بعد از آن مأموریت شهرداری تهران آغاز می‌شود، یعنی شهرداری باید در ارتباط با مقام قضایی اقدام مضاعفی داشته باشد و در کمیتهٔ ایمنی مناطق که ریاست آن با شهردار منطقه است، وضعیت ایمنی ساختمان‌هایی که آتش نشانی آنها را شناسایی و اخطاریه صادر کرده، پیگیری شود و اقدامات بعدی که برای رعایت ایمنی الزام‌آور باشد را انجام دهند و حتی اقدام قضایی داشته باشند.»

 

استفاده از نمای تمام کامپوزیت در ساختمان‌ها ممنوع نیست

از طرف دیگر رئیس کمیتهٔ ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در تلویزیون گفته است: «وزارتخانه باید مصالح ساختمانی استاندارد را اعلام و الزام استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را در دستور کار قرار دهد. چراکه می‌توان گفت که هر نمای کامپوزیتی غیر استاندارد است. باید متخصصان آزمایش‌های لازم را انجام دهند و مصالح استاندارد را مشخص کنند.» او اضافه کرد: « شورای اسلامی شهر تهران از سال ۹۵ طی مصوبه‌ای استفاده از نمای کامپوزیت را ممنوع اعلام کرد؛ اما وزارت صمت، طی تماس‌هایی با مهندس چمران رئیس وقت شورای شهر،  اعلام کرد که چرا صنعت ساخت کامپوزیت را ممنوع کردید. بر اساس قانون، تدوین مقررات حوزهٔ شهرسازی بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است و آنها باید قانون را تدوین کنند؛ بر اساس قانون این وزارتخانه می‌تواند مقررات ملی ساختمان را تدوین و با امضای وزیر ابلاغ کند.»

رئیس سازمان نظام مهندسی: در ساختمان‎های بالای پنج طبقه حتماً باید ضوابط آتش‌نشانی در اعلام و اطفاء حریق رعایت شود. در زمان پایان کار این ضوابط و نظارت‌ها انجام می‌شود اما معمولا بعد از آن نظارت‌های ادواری صورت نمی‌گیرد

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در این باره با اشاره به حریق بیمارستان گاندی گفت: «استفاده از نمای تمام کامپوزیت در ساختمان‌ها ممنوع نیست، اما  جنس کامپوزیتی که می‌خواهند در ساختمان‌ها استفاده شود، باید تأییدیه‌های لازم و استاندارد مورد نظر را داشته باشد.» عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: «مرکز تحقیقات مسکن وزارت مسکن باید نظارت داشته باشد و در مورد وضعیت تأییدیهٔ کامپوزیت نمای بیمارستان گاندی، پرونده را دقیق تر بررسی کند؛ البته شهرداری تهران در به‌کارگیری نوع مصالح در نما، مأموریتی ندارد و کارخانه‌های تولیدکننده این مصالح باید استانداردهای صادر شده از سوی وزارت مسکن را رعایت کنند.» این در حالی است که پیش از این «حسین نظری»، معاون خدمات شهری شهرداری تهران دربارهٔ علت بزرگ شدن آتش بیمارستان گاندی گفته بود:«نمای کامپوزیتی ساختمان بیمارستان گاندی باعث شد که آتش‌سوزی بزرگ جلوه کند.»

 

جای خالی نظارت‌های دوره‌ای بر تجهیزات ایمنی

در همین رابطه «حمزه شکیب»، رئیس سازمان نظام مهندسی در کنگرهٔ ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان به آتش‌سوزی اخیر بیمارستان گاندی تهران واکنش نشان داده گفته است: «بر اساس مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، در ساختمان‎های بالای پنج طبقه حتماً باید ضوابط آتش‌نشانی در اعلام و اطفاء حریق رعایت شود. در زمان پایان کار این ضوابط و نظارت‌ها انجام می‌شود اما معمولاً بعد از آن نظارت‌های ادواری صورت نمی‌گیرد.» به گزارش ایسنا، او همچنین افزود: «کشور ما در مقررات ملی ساختمان فاصلهٔ چندانی با کشورهای توسعه‌یافته ندارد ولی این مقررات چندان اجرایی نمی‌شود. به‌خصوص مبحث ۲۲ که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسیده در هیچ جای کشور عملیاتی نشده است.» 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *