پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

قیمتی که دولت برای خرید تضمینی گندم اعلام کرد با انتقاد روبه‌رو شد

شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

براساس مصوبهٔ دولت در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است؛ عددی با اختلاف قابل‌توجه نسبت به نرخ پیشنهادی کشاورزان





شکوۀ گندمکاران از قیمت تضمینی

۹ بهمن ۱۴۰۲، ۲۱:۴۰

|پیام ما| وزیر جهادکشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را ابلاغ کرد. بر این اساس، قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ برای گندم معمولی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای گندم «دوروم» ۱۸هزار تومان تعیین شد. این موضوع در‌حالی‌است که گندمکاران برای سال زراعی گذشته نیز، نسبت به قیمت خرید تضمینی گندم اعتراض داشتند و عدد واقعی را بالای ۲۲ هزار تومان برآورد می‌کردند. در زمان بررسی شورای قیمت‌گذاری بر نرخ گندم، دولت عدد ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را نیز به گندمکاران وعده داده بودند. حالا گندمکاران می‌گویند این مصوبه علیه تولید گندم در کشور و سیاست‌های خوداتکایی کالاهای اساسی است. کاهش کشت اقلام اساسی کشاورزی پیشتر و در پاییز امسال در گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز هشدار داده شده بود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به استناد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان‌ماه ۱۳۹۹ به شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ مورخ ۱۲ آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی و ماده ۳۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت ۲ مصوب ۱۳۹۳ در جلسهٔ مورخ ۲۳ دی ۱۴۰۲ با حضور اکثریت اعضای شورا تشکیل و موارد به شرح زیر تصویب شد. بر این اساس، نرخ خرید تضمینی برای گندم معمولی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای گندم «دوروم» ۱۸هزار تومان مصوب شده است. این عدد درحالی اعلام شده است که قیمت نرخ خرید تضمینی گندم سال گذشته نیز از سوی زارعان این محصول با انتقادات زیادی روبه‌رو بوده است.

 

کاهش رغبت کشت

«سجاد سعیدی‌پور» رئیس اتحادیهٔ گندمکاران خوزستان به «پیام ما» می‌گوید قیمت مصوب هیچ سنخیتی با قیمت تمام‌شدهٔ گندم ندارد: «اساساً سیاستی که دولت در پیش گرفته است، علیه سیاست خوداتکایی گندم است. این موضوع را فارغ از نقد سیاست خوداتکایی می‌گویم که ممکن است مورد انتقاد بسیاری باشد. به‌ویژه با افزایش واردات گندم، کاری که دولت می‌کند این است که رغبت به کشت گندم را کاهش دهد.»

رئیس اتحادیهٔ گندمکاران خوزستان: سیاستی که دولت در پیش گرفته، علیه سیاست خوداتکایی گندم است. به‌ویژه با افزایش واردات گندم دولت کاری می‌کند که رغبت به کشت گندم را کاهش دهد

آنچه سعیدی‌پور می‌گوید پیشتر در گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داده شده بود. آذر امسال مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش کشاورزی گزارشی که دربارهٔ امنیت غذایی کشور منتشر کرده بود، اعلام کرد که کاهش کشت محصولات اساسی کشاورزی مانند گندم می‌تواند امنیت غذایی را به خطر بیندازد. دلیل که «محسن مولایی» یکی از گندمکاران گلستان دلیل آن را در مقرون‌به‌صرفه نبودن کشت گندم به‌ویژه با سیاست خرید تضمینی عنوان می‌کند: «نرخ خرید تضمینی گندم در زمان تعیین نیز هیچ تناسبی با قیمت تمام‌نشده ندارد. علاوه‌براین، زمان خرید تا زمان پرداخت معوقات به حدی فاصله دارد که درحقیقت باید وارد قیمت‌گذاری جدیدی شویم. دقت بفرمایید که زمانی که دولت می‌گوید مبلغ خرید تضمینی گندمکاران به آنان پرداخت شد، به این معنا نیست که پول دست کشاورز آمده است بلکه فقط به این معناست که چکی مدت‌دار به کشاورز داده شده است. یعنی کشاورز همیشه بدهکار کارگر و… است.»

موضوع تأمین سم و کود هم از موضوعاتی است که گندمکاران از آن گلایه دارند و مولایی می‌گوید کیفیت نازل و سهمیهٔ ناکافی همیشه کشاورز را در همهٔ محصولات به‌سمت خرید بازار آزاد یا حتی غیررسمی سوق می‌دهد.

 

روش منسوخ خرید تضمینی

«فاطمه پاسبانی» اقتصاددان بخش کشاورزی است. او معتقد است که اساساً عمل به روش خرید تضمینی به‌ویژه در شرایط اقتصادی فعلی کشور ما اشتباهی است که دولت هر سال آن را تکرار می‌کند: «خرید تضمینی به‌عنوان یک روش تشویقی دیگر از سوی دولت مؤثر نیست. چون دولت اساساً امکان پرداخت به‌موقع مطالبات را ندارد. نتیجهٔ این خرید بدون تضمین این می‌شود که رغبت و اعتماد کشاورز کم می‌شود. طبیعی است که این سیستم خرید تضمینی گندم علاوه‌بر اینکه برای زارع زیان به بار می‌آورد، عواقب جانبی دیگری نیز ایجاد می‌کند. ماند آنچه که در مورد تغییر کاربری اراضی می‌گوییم. یا اثرات بسیار سویی که می‌تواند بر امنیت غذایی کشور داشته باشد.»

 

براساس تبصره ۲ قانون خرید تضمینی گندم، دولت موظف است تا ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم مبلغ آن را پرداخت کند. همچنین براساس تبصره ۳ این قانون در صورت تأخیر در پرداخت، دولت باید براساس نرخ سود میان‌مدت اعلام‌شده از سوی بانک جریمهٔ دیرکرد به گندمکاران بپردازد. طی سال‌های اخیر اما معوقات گندمکاران کشور زودتر از سه ماه پس از خرید پرداخت نشده است. سال زراعی گذشته نیز بدهی هنگفت دولت به گندمکاران عاقبت با ورود مجلس شورای اسلامی حل و فصل شد و البته پس از شروع کشت جدید پرداخت شد.

وضعیت آشفتهٔ گندمکاران کشور در شرایطی است که با وجود حجم قابل‌توجه چالش‌ها، دولت هرساله اقدام به واردات گندم می‌کند. براساس اخبار منتشر‌شده، ۱۴۰ هزار تن گندم از روسیه وارد ایران شده است. همچنین، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در دو نوبت انجام و ۱۵ هزار تومان تعیین شد.

 

دولتِ راضی

قرار بود مطالبات گندمکاران تا آخر شهریور امسال پرداخت شود، اما چنین نشد. سپس دولت اعلام کرد تا پایان مهر مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود. ۳۰ مهرماه وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: «با واریز ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر و جمع کل ۱۵۶هزار میلیارد تومان، همهٔ مبلغ گندم خریداری‌شده از کشاورزان از سوی دولت در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ پرداخت شد.» اما این پایان ماجرا نبود. همهٔ این‌ها در شرایطی بود که پول گندمکاران حداقل در مدت دو هفته بعد از خرید تضمینی از سوی دولت باید پرداخت شود.

فاطمه پاسبانی: خرید تضمینی به‌عنوان یک روش تشویقی دیگر از سوی دولت مؤثر نیست. چون دولت اساساً امکان پرداخت به‌موقع مطالبات را ندارد

 اما به‌نظر می‌رسد «سهراب سهرابی»، مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح گندم کشور، از شرایط کشت گندم کشور راضی است. به‌گفتهٔ او، کشت محصول گندم در پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی کشور اتفاق می‌افتد: «در سال زراعی جاری کشت گندم در شش میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور هدف‌گذاری شده است که دو میلیون و ۴۵ هزار هکتار آن به‌صورت آبی و چهار میلیون و ۶۶ هزار هکتار آن نیز به‌صورت دیم و آبی خواهد بود. برنامهٔ کشور در توسعهٔ کشت غلات، تولید ۱۴ میلیون تن تولید گندم برای سال زراعی جاری پیش‌بینی شده و برای رسیدن به این هدف، کشت قراردادی و طرح جهش تولید در دیم‌زارها در رأس برنامه‌های جهادکشاورزی قرار گرفته است. امسال، هم بارش‌ها کاهش پیدا کرده و هم میانگین دمای هوا افزایش داشته و میانگین میزان افزایش آن در کشور ۲.۵ درجهٔ سانتی‌گراد نسبت به بلندمدت بوده است. این وضعیت شرایط بحرانی خاصی برای مزارع ایجاد کرده و باعث بروز و طغیان برخی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز شده است. برای مدیریت این شرایط باید براساس نظر کارشناسان جهادکشاورزی کودهای مناسب استفاده شود. افزایش مصرف کودهای شیمیایی و کودهای پتاسه همراه با کود اوره برای مدیریت تنش خشکی لازم است. امیدوارم که با مدیریت مزارع، هدف تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری محقق شود. امید به افزایش تولید محصول دیم داریم و در کل کشور نیز مقدمات لازم برای خرید تضمینی محصول انجام شده است.»

 

آمارهای دولتی

دولت امسال هم آمار رسمی گندم را منتشر کرده است. آماری که وضعیت و مشکلات گندمکاران هرگز در آن جایی ندارد. براساس آنچه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، «در سال زراعی گذشته به‌رغم بروز تنش خشکسالی، سیل و برخی بیماری‌ها، بالغ بر ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به‌شکل تضمینی خریداری و همهٔ نیاز کشور به گندم تأمین شد و ایران در تولید این محصول مهم و راهبری به خودکفایی رسید. تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری در سطح کشور هدف‌گذاری شده و برای این منظور، طرح‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی متناسب با ظرفیت همهٔ استان‌ها تدوین شده و در همین قالب، ۲۰۰ کشاورز اصلی گندمکار و پنج هزار کشاورز تبعی اثرگذار در خودکفایی تولید در کشور برای حمایت جدی شناسایی شده است.» 

 

به‌گفتهٔ ایرنا، سالانه در سطح دنیا ۲۲۰ میلیون هکتار زمین زراعی زیر کشت گندم می‌رود و بین ۷۳۰ تا ۸۰۰ میلیون تن محصول از این میزان سطح زیر کشت برداشت‌شده و ۱۹۰ میلیون تن آن وارد چرخهٔ تجارت جهانی می‌شود. درحالی‌که ۲۰ درصد پروتئین و انرژی غذایی مردم جهان از گندم تأمین می‌شود، این رقم در ایران ۴۰ تا ۴۴ درصد و دو برابر متوسط جهانی است. دولت مدعی است که میزان تولید گندم در سطح جهان طی سال زراعی گذشته سه درصد کاهش داشته است، درحالی‌که میزان تولید این محصول در ایران ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است. اما مسئولان وزارت جهادکشاورزی اعلام نمی‌کنند که با وجود این مازاد تولید، چرا واردات گندم به میزان گذشته انجام شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *