پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پولی‌سازی به نام «هیئت امنایی»

رئیس سازمان مدارس غیردولتی از برنامهٔ توسعهٔ مدارس هیئت امنایی در مناطق کم‌برخوردار خبر داد

پولی‌سازی به نام «هیئت امنایی»

سازمان مدارس غیردولتی مدعی بازگرداندن ۶۰ درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است





پولی‌سازی به نام «هیئت امنایی»

۲۳ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۳۱

|پیام ما| رئیس سازمان مدارس غیردولتی روز چهارشنبهٔ گذشته در نشستی خبری ادعا کرد که در دو سال اخیر ۶۰ درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، به مدارس بازگشتند. «احمد محمودزاده»، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، ضمن مطرح کردن این ادعا از برنامه‌هایی برای توسعهٔ مدارس هیئت امنایی خبر داده است. این در‌حالی‌است که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افزایش مدارس پولی و غیردولتی و کاهش حمایت‎های دولتی منجر به افزایش طرد و بازماندگی کودکان از تحصیل می‌شود. همچنین، پیش‌ازاین آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دربارهٔ روند ترک و بازماندگی از تحصیل کودکان طی هشت سال و تا پایان سال ۱۴۰۱ روایت دیگری از دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و نرخ جذب آنها به چرخهٔ آموزش داشت. طبق این گزارش و خلاف سخنان رئیس سازمان مدارس غیردولتی، تا پایان سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با وجود تلاش برای کاهش آمار بازماندگی و ترک تحصیل دانش‌آموزان بیش از ۹۱۱ هزار دانش‌آموز به مدرسه نرسیدند. همچنین، کل نرخ جذب ناچیز دانش‌آموزان به چرخهٔ تحصیل در کنار تعداد بالای ترک تحصیل سالیانه بین ۲۷۰ تا ۳۴۷ هزار نفر باعث شده است روند بازماندگی از تحصیل تا پایان سال ۱۴۰۰ روبه‌رشد باشد. این گزارش تأکید کرده بود که ازآنجاکه اهداف سیاستگذاری در این حوزه واقعی نیست و در حد توصیه‌هایی کاغذی باقی مانده‌ است، سیاستگذار به قاعده‌گذاری عملیاتی و اجرایی رو نیاورده است. بنابراین، وضع موجود برای جذب افراد بازمانده از تحصیل از سیاست‌های نظام آموزش‌وپرورش تأثیر نمی‌گیرد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی درحالی از جذب ۶۰ درصدی بازماندگان از تحصیل طی دو سال اخیر به مدارس گفته که در نشستی خبری بر برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای توسعهٔ مدارس هیئت امنایی و مردمی در مناطق مرزی و مناطق کمتربرخوردار تأکید کرده است. 

احمد محمودزاده به نقل از مهر همچنین با اشاره به اهمیت توجه به تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم و کمتربرخوردار، توضیح داده است: «به‌صورت تقریبی ۲۳۰ هزار دانش‌آموز در هفت منطقهٔ آزاد تجاری و مناطق مرزی داریم که ۱۱ منطقهٔ آموزشی ما را شامل می‌شوند. در ابتدای دولت سیزدهم در این ۱۱ منطقه ۳۲ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که در حال حاضر تعداد بازماندگان از تحصیل در این مناطق به حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز رسیده است‌.»

 

این سخنان درحالی به میان آمده است که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس دربارهٔ نرخ کل جذب دانش‌آموزان به چرخهٔ تحصیل گفته بود طی پنج سال از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۹ فقط ۴.۳ درصد از دانش‌آموزان به مدارس بازگشتند و بیش از ۹۵ درصد آنها به نظام آموزشی جذب نشدند. همین وضعیت، به‌تنهایی، نشان از عملکرد و وضعیت نامناسب سیاستگذاران حوزهٔ آموزش دارد. همچنین، آمار تارکان تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه اول از سال ۹۸-۹۹ روبه‌رشد بوده است و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با رشد سه درصدی به بیش از ۲۷۹ هزار نفر رسیده بود. به‌علاوه این گزارش تأکید کرده بود که ازآنجاکه اهداف سیاستگذاری در این حوزه واقعی نیست و در حد توصیه‌هایی کاغذی باقی مانده‌ است، سیاستگذار به قاعده‌گذاری عملیاتی و اجرایی رو نیاورده است. بنابراین، وضع موجود برای جذب افراد بازمانده از تحصیل از سیاست‌های نظام آموزش‌وپرورش تأثیر نمی‌گیرد.

با این حساب، هرچند در دولت سیزدهم طرح‌هایی برای شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل از سوی آموزش‌وپرورش تدوین شده است، اما اینکه فقط در مدت زمان دو سال، آموزش‌وپرورش موفق به جذب ۶۰ مجموع دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شده باشد، دور از ذهن است. 

 

افزایش مدارس غیردولتی و تشدید بازماندگی از تحصیل

در این وضعیت و با وجود هشدار اقتصاددانان دربارهٔ افزایش نرخ فقر و ماندگاری فقرا در شرایط فقر تا پایان سال ۱۴۰۰، محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی از برنامه‌هایی برای «توسعهٔ مدارس هیئت امنایی و مردمی در مناطق مرزی و مناطق کمتربرخوردار» خبر داده و گفته است: «مراکز غیردولتی و توسعهٔ مشارکت‌های مردمی دارای سه‌ هزار و ۵۰۰ ظرفیت هیئت امنایی در کشور هستند و حدود یک میلیون و صد هزار دانش‌آموز در این مدارس هیئت امنایی تحصیل می‌کنند.»

این درحالی‌است که براساس مقاله‌ای که در کتاب وضعیت اجتماعی کودکان در ایران از سوی مؤسسهٔ «رحمان» فعال در زمینهٔ توسعهٔ پایدار منتشر شده است، یکی از مهمترین عوامل ترک تحصیل و بازماندگی دانش‌آموزان ساختار اقتصادی و فقر شناخته‌ شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند شرایط محیطی خانه‌ها و بافت اقتصادی اجتماعی مناطق حاشیه‌ای باعث شده است مقولهٔ «تحصیل» از اولویت‌ خانواده‌های بسیاری  حذف شود. به‌علاوه استان‌های مرزی به‌دلایل خاصی چون دوزبانگی این استان‌ها و نبود سازوکاری مناسب برای کمک به کودکان کار و خانواده‌های محروم و فقیر با مشکل ترک تحصیل ابتدایی مواجهند. در این بین، همانطور که «پیام ما» در گزارش دیگری دربارهٔ علل بازماندگی از تحصیل نوشته بود، دسترسی نداشتن به امکانات آموزشی باکیفیت و رایگان و رعایت نشدن استانداردهای آموزشی در مناطق محروم و حاشیه‌ای یکی دیگر از عوامل مؤثر بر ترک تحصیل کودکان و نابرابری آموزشی است. 

 

بر این اساس، رویکرد متناقض خصوصی‌سازی آموزش در برابر ادعای رفع مشکل بازماندگی از تحصیل، جدی‌ترین مشکلات حوزه‌ٔ سیاستگذاری آموزشی است که اگرچه دولت مدعی بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه است، همچنان شاهد افزایش تعداد مدارس پولی و برنامه‌ریزی برای توسعهٔ آنها هستیم. این‌دست از اقدامات دولت در قالب سیاست‌های خصوصی‌سازی آموزش عمومی به‌نام گسترش مشارکت‌های مردمی در چندسال گذشته عملاً نه‌تنها هزینهٔ تحصیل را بالا برده بلکه بیش از توسعهٔ عدالت، اقدامی برای کاهش مسئولیت دولت بوده است. با ادامهٔ روند خصوصی‌سازی آموزش نتیجه‌ای جز افزایش طرد شدن و بازماندن کودکان از مدارس به‌دلیل فقر مالی نخواهد داشت. بنابراین، اگر دولت واقعاً به‌دنبال جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است، باید ضمن به رسمیت شناختن وضع موجود با ارائهٔ شفاف آماری جامع و یکپارچه برای سیاستگذاری مبتنی‌بر واقعیت، مسئولیت اجتماعی خود در آموزش عمومی رایگان را بپذیرد و برنامه‌های کنونی برای خصوصی‌سازی خدمات آموزشی را که با هدف کاهش تعداد کودکان بازمانده از تحصیل و اسناد و قوانین بالادستی تضاد آشکار دارد، کنار بگذارد.  به‌این‌ترتیب، شاید برنامه‌ها و سیاست‌هایی که به‌دنبال رفع این مشکل هستند، بتوانند توفیقی در این زمینه کسب کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

سال گذشته میلادی زمین حدود ۰.۲ درجهٔ سانتیگراد بیش از پیش‌بینی دانشمندان گرم شد

قلمروی ناشناخته تغییر اقلیم

دو‌سوم آب «گلستان» را  «گرگان» مصرف می‌کند

بررسی پیامدهای نظام نرخ‌گذاری و بازار آب در بخش کشاورزی

دو‌سوم آب «گلستان» را «گرگان» مصرف می‌کند

سوژه زبان ندارد

بررسی اصول اخلاق حرفه‌ای عکاسی از حیوانات در گفت‌وگو با «پوریا سرداری»، کارشناس حیات وحش

سوژه زبان ندارد

ضرورت تدوین مالیات‌های محیط‌زیستی

ضرورت تدوین مالیات‌های محیط‌زیستی

تجارت بدون حقابه

در همایش مشترک تجاری ایران و طالبان چه گذشت؟

تجارت بدون حقابه

شالیزارهای ویران «بابل»

تغییر کاربری زمین‌های اطراف آببندان‌ها جامعۀ محلی‌ را نگران کرده است

شالیزارهای ویران «بابل»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

آیا هزینه کردن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌صرفه است؟

توزیع ناعادلانهٔ گرمایش

بازگشت غبار به آسمان ایران

گردوغبار در خوزستان بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

بازگشت غبار به آسمان ایران

بازسازی پس از سیل کافی نیست

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از سیلاب فروردین در سیستان‌وبلوچستان منتشر کرد

بازسازی پس از سیل کافی نیست

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *