پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | از شعار تا عمل «گفت‌وگوی آب»

از شعار تا عمل «گفت‌وگوی آب»





از شعار تا عمل «گفت‌وگوی آب»

۱۶ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۲۹

حدود هفتهٔ اول آذر ماه بود که اولین سری برنامه‌های گفت‌وگوی آب با موضوع انتقال آب از دریا با برنامه‌ریزی «شرکت مدیریت منابع آب» وزارت نیرو انجام شد. سپس دومین گفت‌وگو‌ در خصوص آب‌های زیرزمینی و چندین جلسهٔ دیگر هم دربارهٔ نقشهٔ راه آب با صاحب‌نظران مختلف و منتقدان اقدامات وزارت نیرو برگزار شد. این‌گونه که از نحوهٔ ادارهٔ جلسات و نقد موضوعات مختلف مشاهده می‌شود، ظاهراً  سیاست‌های وزارت نیرو اخیراً به شفاف‌نمودن طرح‌های مهم آبی این وزارتخانه در حضور کارشناسان مستقل معطوف شده تا دو هدف عمده دنبال شود.

 

هدف اول: طرح‌های سرنوشت‌ساز مانند انتقال آب از دریا یا طرح مدیریت توأمان آب و انرژی و طرح‌های بزرگ دیگر وزارت نیرو به جامعهٔ هدف معرفی شده و به روش خاصی اقدامات اخیر معاونت آب و آبفای وزارت نیرو برای همگان در فضای مجازی و رسانه‌ها تبلیغ شود. هدف دوم: رو در رو قرار گرفتن با کارشناسان مستقل، متخصصان و استادهای دانشگاه به‌نحوی که طی یک جلسهٔ عمومی در حضور تعدادی از کارشناسان بخش آب کشور؛ که البته همهٔ حاضران در جلسه حق اظهارنظر و طرح پیشنهاد هم داشته باشند. وزارت نیرو قصد آن را دارد که احیاناً اگر اشکالاتی در این طرح‌ها وجود دارد، نسبت به اصلاح آنها اقدام کند و علاوه‌بر این، پیشنهادهای مختلف را بشنود و به بهترین پیشنهادها را عمل کند. 

 

آنچه اهمیت بسزایی دارد، هدف دوم است که موضوع این یادداشت نیز هست. یعنی اینکه آیا وزارت نیرو پیشنهادهای راهبردی که از طرف کارشناسان مستقل در جلسات ارایه می‌شود را انجام خواهد داد یا فقط در حد چند گفت‌وگو‌ با آنها برخورد خواهد کرد و موضوعات مطرح‌شده در همانجا خاتمه می‌یابند؟ 

 

در اینجا به دو پیشنهاد که در دو گفت‌وگوی آب ارایه شد و از طرف حاضران در جلسه تأیید شد، اشاره می‌کنیم.

گفت‌وگوی آب اول: در این جلسه پیشنهاد شد که مدل مالی طرح انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی از طرف وزارت نیرو منتشر شود تا همگان متوجه شوند اولاً هزینهٔ این خطوط انتقال آب چقدر است و ثانیاً زمان برگشت این سرمایه‌گذاری عظیم چند سال خواهد بود.

گفت‌وگوی آب دوم: در این جلسه پیشنهاد شد قانون کف‌شکنی چاه‌ها که خسارت جبران‌ناپذیری به منابع آب زیرزمینی وارد کرده است، لغو شود. این قانون تحت‌عنوان مادهٔ ۱۳ آیین‌نامهٔ اجرایی قانون تعیین‌تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانهٔ بهره‌برداری بوده که در سال ۱۳۹۰ به تصویب هیئت وزیران رسیده است. انتظار کارشناسان بخش آب کشور از معاونت آب و آبفای وزارت نیرو آن است که پیشنهادهای مطرح‌شده در دو جلسهٔ گفت‌وگوی آب و خصوصاً دو پیشنهاد فوق‌الذکر را حداقل بررسی کرده و پاسخ دهند که آیا به انجام این پیشنهادها متعهد هستند یا خیر؛ و در غیر این‌صورت حاصل این گفت‌وگوهای آب چه خواهد بود؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *