پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادعای نادرست وزیر آموزش‌وپرورش

آلودگی هوا مدارس کشورهای دیگر را هم تعطیل می‌کند

ادعای نادرست وزیر آموزش‌وپرورش





ادعای نادرست وزیر آموزش‌وپرورش

۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۱

بررسی‌های پیام ما نشان می‌دهد ادعای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تعطیل نشدن مدارس در هیچ جای دنیا زمان آلودگی هوا درست نیست.

«هیچ جای دنیا زمان آلودگی مدارس را تعطیل نمی‌کنند» این جمله وزیر  آموزش‌وپرورش با اشاره به آلودگی در این روز‌های پایتخت است. رضا مراد صحرایی چهارشنبه ۲۹ آذر در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «سیاست دولت به طور عام آموزش و پرورش به طور خاص اصلا تعطیلی مدارس نیست؛ ما باید راهنمای فعالیت در زمان آلودگی هوا داشته باشیم نه اینکه مدارس را تعطیل کنیم.» او در ادامه تصریح کرد: «تقریبا در هیچ کجای دنیا این کاری را که ما می‌کنیم نمی‌کنند.»

هیچ جای دنیا زمان آلودگی مدارس را تعطیل نمی‌کنند

این در حالی است که بررسی‌های پیام ما ادعای وزیر  آموزش‌وپرورش را رد می‌کند. هند، پاکستان و تایلند از جمله کشورهایی هستند که تعطیلی مدارس به افت دلیل کیفیت هوا در آن‎ها دیده می‌شود. برخلاف ادعای وزیر آموزش و پرورش به گزارش سایت خبری (ABP) در ماه نوامبر ۲۰۲۳ ، مدارس دهلی پایتخت هند به دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل شدند.

همچنین به گزارش سایت استریتس تایمز در ماه فوریه ۲۰۲۳ آلودگی هوا در تایلند باعث تعطیلی چندین مدرسه در بانکوک شد. الجزیره نیز گزارش داده که در پاکستان، آلودگی هوا مقامات را مجبور کرد که مدارس و بازارهای پنجاب را یک هفته تعطیل کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای مکزیک و چین هم در مقاطعی مدارس خود را به دلیل آلودگی هوا تعطیل کرده‌اند.

 

آلودگی هوا و افت عملکرد تحصیلی

مطالعه‌ای که در اکتبر 2021 منتشر شده نشان می‌دهد که آلودگی هوا و افت عملکرد تحصیلی رابطه مستقیم دارند. طبق این مطالعه که در هند انجام شده است، سطوح بالای آلودگی هوا به طور قابل‌توجهی یادگیری را کاهش می‌دهد.

طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده و مراکز کنترل بیماری یا همان CDC، تعطیلی مدارس و مکان‌های عمومی در جهان بر اساس شاخص‌های آلودگی چارچوب‌های خاصی دارد. شاخص‌های آلودگی هوا به پنج دسته تقسیم می‌شوند که اگر عدد این شاخص بر اساس کیفیت هوا بین 0 تا 50 باشد، هوا به عنوان هوای پاک و سالم برای همه افراد به حساب می‌آید. اگر در فاصله 51 تا 100 باشد، قابل قبول است اما اگر افرادی خیلی حساس هستند باید در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.

همچنین در عدد 101 تا 150، هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است و افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را به حداقل برسانند. شاخص بالای 151 تا 200، ناسالم است و همه گروه‌های حساس باید از فعالیت خارج از خانه خودداری کنند و سایرین هم باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. در هوای بسیار ناسالم، شاخص کیفیت هوا در بین بیش از 200 تا 300 قرار می‌گیرد و همه افراد باید تا حد امکان در خانه بمانند. در نهایت وقتی شاخص کیفیت هوا به بیش 300 تا 500 می‌رسد یعنی وضعیت خطرناک و هیچ کس نباید از خانه خارج شود.

استانداردهای جهانی می‌گویند فقط در مواردی که هوا پاک است، کودکان بدون نظارت می‌توانند از خانه بیرون بروند. اما حتی در هوای قابل قبول هم توصیه شده که کودکان به دلیل شدت حساسیت آنها و آثار زیان‎بار آلودگی هوا، ترجیحا در منزل بمانند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر