پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رسوایی شیخ‌نشین

اسناد درزکرده نشان می‌دهد امارات قصد داشته اجلاس اقلیمی (COP28) را به محل مذاکره برای فروش نفت و گاز تبدیل کند

رسوایی شیخ‌نشین

پیش‌از این انتخاب «سلطان الجابر»، مدیرعامل شرکت دولتی نفت و گاز امارات متحده عربی برای ریاست این اجلاس بحث برانگیز شده بود





رسوایی شیخ‌نشین

۸ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۰

اسناد جلسه‌ای که مرکز روزنامه‌نگاری اقلیمی (یک سازمان غیردولتی در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی) با همکاری بی‌بی‌سی در روز دوشنبه منتشر کرد نشان می‌دهد که سلطان الجابر برنامه‌هایی را برای بحث در مورد معاملات سوخت فسیلی با بیش از ۱۲ کشور داشته است. ظاهراً این اسناد یادداشت‌هایی توجیهی تهیه‌شده برای الجابر هستند که ملاقات‌های او با مقامات تقریباً ۳۰ کشور خارجی را در ژوئن (خرداد) و اکتبر (مهر) نشان می‌دهند. در میان موارد پیشنهادی گفت‌وگوها، برنامه‌هایی برای گفت‌وگو در مورد معاملات سوخت فسیلی با 15 کشور از جمله با چین است که دراین اسناد آمده: « ADNOC(شرکت ملی نفت و گاز امارات) مایل به ارزیابی مشترک فرصت‌های بین‌المللی منطقهٔ LNG (موزامبیک، کانادا و استرالیا) است.» علاوه بر این، یادداشت‌های توجیهی آماده‌شده برای جلسات با کلمبیا، آلمان و مصر نشان می‌دهند که  ADNOC برای «حمایت از توسعهٔ پروژه‌های سوخت فسیلی کشورها» اعلام آمادگی کرده است.

اسناد درز کرده به بیرون نشان می‌دهد امارات متحده عربی که میزبان بیست‌وهشتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییراقلیم (COP28) است برنامه‌ریزی کرده تا از فرصت برگزاری این اجلاس برای توسعه معاملات نفتی و گازی خود استفاده کند. پیش از این نیز انتخاب «سلطان الجابر»، مدیرعامل شرکت دولتی نفت و گاز امارات متحده عربی برای ریاست اجلاس بیست‌وهشتم بحث برانگیز شده بود. اسناد جلسه‌ای که مرکز روزنامه‌نگاری اقلیمی (یک سازمان غیردولتی در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی) با همکاری بی‌بی‌سی در روز دوشنبه منتشر کرد نشان می‌دهد که سلطان الجابر برنامه‌هایی را برای بحث در مورد معاملات سوخت فسیلی با بیش از ۱۲ کشور داشته است. ظاهراً این اسناد یادداشت‌هایی توجیهی تهیه‌شده برای الجابر هستند که ملاقات‌های او با مقامات تقریباً ۳۰ کشور خارجی را در ژوئن (خرداد) و اکتبر (مهر) نشان می‌دهند. در میان موارد پیشنهادی گفت‌وگوها، برنامه‌هایی برای گفت‌وگو در مورد معاملات سوخت فسیلی با 15 کشور از جمله با چین است که دراین اسناد آمده: « ADNOC(شرکت ملی نفت و گاز امارات) مایل به ارزیابی مشترک فرصت‌های بین‌المللی منطقهٔ LNG (موزامبیک، کانادا و استرالیا) است.» علاوه بر این، یادداشت‌های توجیهی آماده‌شده برای جلسات با کلمبیا، آلمان و مصر نشان می‌دهند که  ADNOC برای «حمایت از توسعهٔ پروژه‌های سوخت فسیلی کشورها» اعلام آمادگی کرده است.
 

پس از انتشار این اسناد، تیم اماراتی برگزارکنندهٔ اجلاس بیست‌وهشتم «هرگونه تضاد منافع» را رد کرده است و می‌گوید که الجابر به‌طور ویژه بر اجلاس و ارائهٔ نتایج بلندپروازانه و تحول اقلیمی متمرکز است. یک سخنگوی اجلاس به خبرگزاری فرانسه گفت: «اسنادی که بی‌بی‌سی منتشر کرده نادرست هستند و در جلسات، توسط اجلاس استفاده نشده‌اند. بسیار ناامید کننده است که بی‌بی‌سی از اسناد تأیید نشده در گزارش خود استفاده می‌کند.» 

مرکز روزنامه‌نگاری اقلیمی می‌گوید که با همکاری بی‌بی‌سی صحت اسناد ارائه شده را توسط یک افشاگر -که به‌شرط ناشناس ماندن از ترس تلافی‌جویی حاضر به همکاری شده- تأیید کرده است.
 

تا آغاز اجلاس اقلیمی ملل متحد تنها چند روز مانده است اما این اتهامات سایهٔ شک و تردید را بر این مذاکرات مهم انداخته است. 

«مری رابینسون»، رئیس جمهوری سابق ایرلند که قرار است در این اجلاس در دبی شرکت کند، نگرانی‌هایی در مورد آنچه «معاملات خصوصی در حاشیهٔ اجلاس» خوانده دارد. او به یورونیوز گفته است: «این بسیار نگران‌کننده است زیرا برداشت‌ها مهم است و حالا این تصور وجود دارد که ریاست این اجلاس نقش درستی ایفا نمی‌کند و این ممکن است وضعیت را حتی سخت‌تر کند. ما برای یک پلیس بد وقت نداریم. ما باید تا حد ممکن در این اجلاس پیشرفت داشته باشیم زیرا زمان ما در حال اتمام است.»
 

با انتشار این اسناد، «ال گور» معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا این اتهامات «کاملاً وحشتناک» خواند. او در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «شانس پیشرفت واقعی در اجلاس بیست‌وهشتم در اوایل سال جاری به‌شدت آسیب دیده بود، زمانی که یک مدیر عامل شرکت نفتی برای رهبری مذاکرات منصوب شد. حالا روزنامه‌نگاران تحقیقی برخی از بدترین ترس‌های کسانی را که این انتصاب پوچ را مورد انتقاد قرار داده‌اند با این خبر تکان‌دهنده تأیید کرده‌اند که رئیس منتخب، از جلساتی که با کشورهای سراسر جهان ترتیب داده، برای فروش بیشتر نفت و گاز استفاده می‌کند.» «انتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز که به تازگی از سفر قطب جنوب بازگشته است، به خبرنگاران گفته است: «نمی‌توانم باور کنم که چنین چیزی درست باشد.»
 

«کریستینا فیگوئرس»، دبیر اجرایی سابق کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییراقلیم گفت که ریاست اجلاس «هیچ گزینهٔ دیگری جز افزایش شفافیت» ندارد.  اسناد فاش شده همچنین خشم سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزهٔ اقلیم را برانگیخته است. «کایسا کوسونن»، هماهنگ‌کنندهٔ سیاست بین‌المللی «صلح سبز» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر اتهامات درست باشد، این کاملاً غیرقابل قبول و یک رسوایی واقعی است. رئیس اجلاس اقلیمی باید بر پیشبرد راه‌حل‌های اقلیمی بی‌طرفانه متمرکز شود، نه معاملات پشت پرده که بحران را تقویت می‌کنند.»  همچنین عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار کناره‌گیری الجابر از سمت خود در شرکت ملی نفت و گاز امارات برای اطمینان از موفقیت اجلاس بیست‌وهشتم شده است. «ان هریسون»، مشاور اقلیمی عفو بین‌الملل، گفته است: «سلطان الجابر ادعا می‌کند که دانش داخلی او از صنعت سوخت فسیلی، او را واجد شرایط برای رهبری یک نشست مهم اقلیمی می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد بیشتر شبیه یک روباه است که از لانهٔ مرغ محافظت می‌کند. انتصاب مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت‌های سوخت فسیلی جهان به رهبری اجلاس اقلیمی، همواره دارای یک تضاد منافع آشکار بود که توانایی جلسه را برای رسیدن به نتیجه‌ای که ما به‌شدت نیاز داریم، تضعیف می‌کند.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

جای خالی «گره‌چینی» چوب

از در و پنجره‌های چشم‌نواز در معماری ایرانی خبری نیست

جای خالی «گره‌چینی» چوب

جایزه جشنواره معلولان هند برای مستند «احمد»

جایزه جشنواره معلولان هند برای مستند «احمد»

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

عضو میز تخصصی صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد:

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

هدفگذاری برای رشد صادرات صنایع‌دستی

قانون حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی اصلاح شد

هدفگذاری برای رشد صادرات صنایع‌دستی

ملیله‌ دیگر نمی‌درخشد

هنر صنعتی از دوران سلجوقی که نفسش به‌شماره افتاده‌ است

ملیله‌ دیگر نمی‌درخشد

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

هنر کاشی‌کاری در ایران در تهدید کاشی‌های چاپی رنگ باخته‌ است

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

قتل بی‌صدایان

بررسی‌های «پیام ما» از اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد زمستان امسال هر ماه یک کودک دارای معلولیت کشته شده است

قتل بی‌صدایان

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

دستگاه‌های نساجی به تاروپود هنر ترمه‌بافی هم رسوخ کردند

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

دست‌بافتهٔ کویر در سراشیبی فراموشی

کرباس، پارچهٔ سفید پنبه‌ای، با همهٔ مزایایش این روزها خریدار ندارد

دست‌بافتهٔ کویر در سراشیبی فراموشی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *