پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روزی روزگاری دریاچه

روزی روزگاری دریاچه





روزی روزگاری دریاچه

۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۲۳:۱۰

چرا ارومیه دیگر دریاچه نیست؟ فرض کنیم صدها سال بعد دانش‌­آموزی در حال ورق زدن کتبِ جغرافیا، تاریخ و یا انسان و محیط ­زیست است که در میان صفحات درنگی می‌­کند و با افسوس به دوستش می­‌گوید: «ببین، ما هم روزگاری دریاچه داشتیم! از دورهٔ باستان در کشور ما بوده و حتی فردوسی نیز از آن یاد کرده است. اینجا روزگاری چندمین دریاچهٔ بزرگ زمین بوده و در آسیا نیز منحصربه‌فرد بوده است.» این افعال ریشه در گذشته دارند و باید برای آنچه که بر اقلیم رفته، جوابی پیدا کرد؛ زیرا می‌­خواهد برای درسِ خود یک تصویر بسازد که چرا ایران، اینگونه شده است؟
آلبوم‌­ها را ورق می‌­زند؛ تصاویر از هجومی خبر می‌­دهند که اکثر منابع، غارت شده و از مساحتی نزدیک به دو میلیون کیلومتر مربع، وسعت اندکی برای زندگی باقی مانده است. با خود می‌­گوید مگر چه می‌­خواستند که اینگونه بر ایران تاختند؟ آنچه در تصویر آمده، یک شوره‌زار بزرگ و سراسر سفید است. دریاچه در بستری بزرگ از نمک خوابیده و شمار زیادی از اهالی منطقه مجبور به کوچِ اجباری شده‌­اند. این دریاچه­ روزگاری ذخیرگاه زیست‌کُره بوده و در نگهداشت شرایط آب‌وهوایی نقش بسیار بزرگی داشته و به‌مرور زمان از دست رفته است.

هیچ‌کس از فردا خبر ندارد، شاید صدها سال بعد تاریخ به‌درستی نوشته شده باشد و توهمات سرزمینی وارد ذهن بچه­‌ها نشود. اما به‌راستی اگر فرزندان آینده این زیست‌­بوم بخواهند بیشتر از کتاب­‌ها بدانند، باید سراغ چه کسی یا چه منبع معتبری بروند که بداند واقعاً بر سر دریاچه‌­ای همچون ارومیه چه آمده است؟ و اگر بخواهند تصویر درستی از دریاچه را بینند، آیا فیلم، عکس و یا مستندی باقی مانده است؟ اینها درصورتی است که تاریخ با آیندگان صادق باشد، وگرنه تغییراقلیم و تمام شدن عمر دریاچه را علت می‌­کنند تا کسی به‌دنبال معلول نگردد. با این‌همه تنها می‌­توان به آثار سینمایی امیدوار بود که مستقل و آزادانه رنج‌های دریاچه را تصویر کرده باشند. بی‌­گمان نسل آتی به‌دنبال این پرسش می‌­رود که بر سر یکی از بزرگترین میراث طبیعی ایران چه رفته است. در میان عکس‌ها و مستندهای باقیمانده، رسیدن به فیلم سینمایی «کشتزارهای سپید» بسیار محتمل است؛ اثری که در دریاچه ارومیه فیلم­برداری شده و سازندگان آن در پی ساختن فیلمی بوده‌­اند که جامعه را با نمادهای مختلف نقد کرده و بگویند که باید راهی برای گریز از رخدادهای منفی پیدا کرد. درواقع، یک تصویر درست از ایران، ترکیبی از جهل و خرافات و مردی که در پی جمع کردن اشک‌­های مردم است. اثر، آن نسل آتی را برای رسیدن به پرسش‌­هایی نظیر مردمان گذشته مگر چگونه بوده‌­اند که ارومیه خالی از منابع شده و آن هنگام که اسیر جهل شدند، چرا برای رهایی کاری نکردند، راهنمایی می‌­کند. آن لحظه دیگر ما نیستیم تا از خودمان دفاع کنیم. اگر هم بودیم، چه داشتیم برای دفاع؟ ردپای اکولوژیک­مان بر تنِ طبیعت باقی مانده و همه‌چیز گویاست. تصویری از نوجوانی که در آبِ شور در حال غرق شدن است، هم در نمایشگر مشخص است و هم در چشمان آن نسل آتی.

دانش‌­آموزی که کشتزاری سپید را می‌نگرد و مردمانی را می‌بیند که منطق را پس زده و با جهل زیست می‌­کنند و این یک تاریخ‌­نگاری اجتماعی است. همچنین، می‌­تواند سری هم به گفته‌های «اسکندر فیروز» بزند و ببیند که چگونه از دریاچه یاد می‌­کند؛ شاید بغض او آبروی ما را نجات دهد! و دیگر خبری از فلامینگوها نیست؛ زیرا دیگر آرتمیایی باقی نمانده. آنچه باقی مانده، تصویر یک فیلم سینمایی و چند مستند و عکس است که خبر از نوعی زندگی می‌­دهند که در گذشته تمام شده و نمایی از سدهای بی‌­شمار و زمین‌­های سوخته‌­ای است که روزگاری وسعتی برای کشاورزی ناپایدار بودند و نسل آتی ما را مقصر خواهد دانست و از عمقِ بی‌­عرضگی ما افسرده خواهد شد. اینک دانش‌­آموز مانده و تیتری برای درس فردایش. شاید بنویسد؛ روزی روزگاری…، ایران!

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

اعزام تیم‌های ارزیاب به «قلعه تل»

معاون هلال احمر خوزستان در پی وقوع زلزله در سه شهر استان خبر داد

اعزام تیم‌های ارزیاب به «قلعه تل»

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

پاییز سال ۲۰۲۳ محققان دانشگاه تگزاس با یک الگوریتم هوش مصنوعی، ۷۰ درصد زمین‌لرزه‌ها را یک هفته پیش از وقوع آنها به‌درستی پیش‌بینی کردند

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید هیچ منطقه‌ای در کشور مقاوم‌ نیست

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

ریسک‌های زلزله در تهران

ریسک‌های زلزله در تهران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر