![محسن تیزهوش](https://payamema.ir/pubfiles/2023/03/محسن-تیزهوش.jpg)
محسن تیزهوش
کارشناس و فعال محیط زیست
![«سهراب شهیدثالث» و سینمای طبیعتمحور](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/سهراب-شهیدثالث.jpg)
محسن تیزهوش
۳۰ تیر ۱۴۰۳
«سهراب شهیدثالث» و سینمای طبیعتمحور
![زاگرس؛ سرزمین رنجهای بیپایان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/باد-ما-را-با-خود-خواهد-برد.jpg)
محسن تیزهوش
۲۶ خرداد ۱۴۰۳
زاگرس؛ سرزمین رنجهای بیپایان
در جهان امروز تعداد زیادی از فیلمهای تولیدشده برای تکمیل جاذبههای تصویری خود به سراغ جلوههای خاص بصری با کمک کامپیوتر میروند و شاید بهزودی سینمای جهان با گسترش هوش مصنوعی از روند واقعی دنیای پیرامون فاصله بگیرد. در سینمای ایران نیز استفاده از ابزارهای فنی بهجهت تولید نماهایی با کمک Visual Effects بهشدت باب شده و بهگونهای سبب راحتی فیلمسازان از ساخت دکورهای عظیم شده است. در سینمای ملی ایران، فیلمهای بسیاری در طبیعت ساخته شده که با گذشت چندین دهه هنوز هم طراوت بصری خود را در میزانسنی مناسب حفظ کردهاند. منطقۀ کوهستانی زاگرس، زیباترین نماهای بصری را در خود جای داده و همین موضوع سبب شده تا در برخی از فیلمها چشمانداز روشنتر و واقعیتری از فرهنگ مردمان ببینیم و در برخی دیگر نیز زاگرس تنها یک لوکیشن برای سازندگان بوده و معنای زیستن، فرهنگ و زبان نادیده انگاشته شده است.
![اکولوژیستی که فیلمساز شد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/1898277.jpg)
محسن تیزهوش
۱۸ خرداد ۱۴۰۳
اکولوژیستی که فیلمساز شد
![رُزتا؛ یک طبیعتگرایی زنانه](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/رزتا.jpg)
محسن تیزهوش
۱۲ خرداد ۱۴۰۳
رُزتا؛ یک طبیعتگرایی زنانه
«رُزتا» نام یک دختر نوجوان است که در ذات خود یک طبیعتگرایی زنانه را پنهان کرده است. او در جامعهٔ بهشدت سرد و منزوی اروپایی زندگی میکند که برای زندهماندن باید از میان رنجهای بیشمار گذر کند تا شاید بتواند روزگار بسیار سخت خودش را مقداری قابلتحمل کند. او برای بقا میجنگد و در برابرش دیواری از جنس نابرابریها و ناعدالتیهای اجتماعی قرار گرفته که درد آن در یک اثر سینمایی هم میتواند تا مغز استخوان تماشاگر رسوخ کند. جامعه در حال حذف اوست و حالا باید وجود خودش را هرطور که شده ثابت کند.
![زاگرس؛ سینمای رنج و زندگی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/05/مستند-علفزار.jpg)
محسن تیزهوش
۴ خرداد ۱۴۰۳
زاگرس؛ سینمای رنج و زندگی
یکی از قدیمیترین نقاطی که سینمای ملی ایران به جهت ساخت انواع مستند و روایتهایی گوناگون تصویری به سراغ آن رفت، کوهستان زاگرس و اقوامی بود که همواره نوع برخوردشان با طبیعت، نوع کشمکشی که با مرزها داشتهاند و طرز نگاهشان به زندگی منحصربهفرد بوده. هنوز هم میتوان در میان درهها و قلههای سر به فلک کشیده قصههایی را یافت که در چیستی اکولوژیک سینما، گونهای آندمیک محسوب میشوند. این همان جادوی زاگرس است که از دیرباز بسیاری از هنرمندان خلاق خارجی و ایرانی را به سمت خود فراخوانده تا بخشی از اشکها و لبخندهایش را روایت کنند.
![تراژدی آب](https://payamema.ir/pubfiles/2024/04/download-1.jpg)
محسن تیزهوش
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تراژدی آب
![انسانِ خاکستری](https://payamema.ir/pubfiles/2024/02/IMAGE634703423064366244-jpg.webp)
محسن تیزهوش
۲۷ بهمن ۱۴۰۲
انسانِ خاکستری
![شکارچی دوستداشتنی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/02/default.png)
محسن تیزهوش
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
شکارچی دوستداشتنی