پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتقال خبرساز توله ببرها

پلیس در مشهد چهار ببر را از پشت یک وانت کشف کرد

انتقال خبرساز توله ببرها

مدیرباغ‌وحش مشهد: برای انتقال این ببرها همه مجوزهای لازم اخذ شده بود





انتقال خبرساز توله ببرها

۱۹ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۱۱

|پیام ما| چهار ببری که فرمانده انتظامی مشهد خبر از کشف آنها در قسمت بار یک وانت داده بود، متعلق به باغ‌وحش مشهد و در حال انتقال به یک سافاری پارک در شهرستان نور در استان مازندران بودند. مدیر باغ‌وحش مشهد می‌گوید تمام مجوزها برای این انتقال دریافت شده بود اما یک اتفاق غیرمنتظره برای راننده و در پی آن تغییر وانت برای بازگرداندن ببرها به باغ‌وحش باعث شده تا پلیس وارد عمل شود. ببرها هم‌اکنون در باغ‌وحش مشهد هستند.

سرهنگ «احمد نگهبان»، فرمانده انتظامی مشهد روز پنج‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «محموله غیرایمن چهار ببر از یک خودروی وانت نیسان واقع در یکی از مناطق مسکونی مشهد کشف شد.» او همچنین گفته بود که ببرها در قفس غیر ایمن و در شرایط غیر استاندارد بدون داشتن هیچ مجوزی محبوس شده بودند.
فرمانده انتظامی مشهد گفته بود که محموله به‌صورت «غیرایمن» بین دو باغ‌وحش در حال انتقال بود و پس از کشف این محموله، «موضوع با سازمان محیط زیست هماهنگی شد.»
با پرس‌وجوی خبرنگار «پیام ما» مشخص شد که ببرهای مورد اشاره در این خبر، همگی از توله‌های متولدشده در سال جاری و متعلق به باغ‌وحش مشهد هستند. این توله ببرها هفت‌ماهه هستند و در حال انتقال به سافاری‌پارک الیمالات در شهرستان نور استان مازندران بودند.

همه مجوزها اخذ شده بود
«جواد رستمی»، مدیر باغ‌وحش مشهد درباره این موضوع به خبرنگار «پیام ما» گفت: «هیچ کار غیرقانونی انجام نشده است. ما توله ببرها را به سافاری پارک الیمالات فروخته بودیم و تمام مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی هم دریافت کرده‌ بودیم. اما به دلیل اتفاقی که برای راننده وانت رخ داد، مجبور به بازگرداندن ببرها به باغ‌وحش شدیم و ظاهرا گشت پلیس به موضوع مشکوک شده ولی به سرعت موضوع حل شده است.»
او ادامه داد: «کد رهگیری برای انتقال حیوانات به نام راننده و شماره خودرو صادر می‌شود و در مدارک ما هم چنین بود. اما همان ابتدای کار و بعد از ترک باغ‌وحش به راننده خبر می‌دهند که پدرش به رحمت خدا رفته و ایشان نیز نمی‌توانند این انتقال را انجام دهند. ما هم ناگزیر بودیم ببرها را به باغ‌وحش برگردانیم تا مدارک جدید انتقال را به نام راننده و خودرویی دیگر بگیریم. همان موقع وانتی دیگر را خبر کردیم تا ببرها را به باغ‌وحش بازگرداند و پلیس این وانت را متوقف کرد.»
مدیر باغ‌وحش مشهد همچنین گفت که توله ببرها دارای میکروچیپ بوده‌اند: «همان اول کار هم خودمان با مسئولان محیط زیست تماس گرفتیم تا بیایند میکروچیپ‌ها را کنترل کنند تا مبادا شائبهٔ تعویض توله ببرها به‌وجود بیاید. آنها هم آمدند و تأیید کردند. همین حالا هم ببرها در باغ‌وحش پیش ما هستند و روز شنبه برای مدارک جدید اقدام می‌کنیم و آنها را به مازندران می‌فرستیم.»
رستمی اضافه کرد: «در خبر آمده که قفس استاندارد نبوده و شرایط حیوانات بد بوده. ابدا چنین نبود. ما اولین بار نیست که حیوان منتقل می‌کنیم. قفس ما کاملاً استاندارد بود.»

محیط زیست درباره میزان موالید باغ وحش‌ها مقرراتی ندارد
موضوع نقل و انتقالات حیوانات از باغ‌وحش‌ها در برخی موارد مربوط به تبادل حیوانات نادر برای نمایش در باغ وحش‌هاست اما در اکثر موارد، این انتقالات به‌دلیل خرید و فروش حیوانات مازاد در باغ‌وحش‌ها رخ می‌دهد که البته می‌تواند قانونی یا غیرقانونی باشد. موضوعی که اعتراض و نگرانی فعالان حوزه حفاظت حیات‌وحش را به‌دنبال دارد چرا که آنها می‌گویند که تعدد این نقل و انتقالات می‌تواند به تجارت حیات‌وحش رونق دهد و البته بازار قاچاق حیوانات را نیز داغ کند.
یک منبع آگاه که علاقه‌ای به افشای نام خود نداشت در این‌باره به «پیام ما» گفت: «با بررسی اخبار و اطلاعات باغ‌وحش‌های چند شهر به‌راحتی می‌توان دریافت که امسال فقط در سه باغ‌وحش مشهد، بابلسر و صفادشت، تعداد زیادی توله ببر متولد شده‌اند که ۲۰ فرد آنها زنده مانده‌اند. همین چهار توله هم امسال متولد شده‌اند و شش توله دیگر هم هنوز در باغ‌وحش مشهد وجود دارد که یکی از آنها ببر سفید است. حتی خبر دارم که یکی از ببرهای ماده در این باغ‌وحش امسال دوبار زایمان کرد. باغ‌وحش‌ها کار غیرقانونی انجام نداده‌اند چون در هیچ دستورالعملی درباره کنترل موالید حیوانات موجود در باغ‌وحش‌ها چیزی ذکر نشده است.»

او اضافه کرد: «باغ‌وحش‌ها به راحتی می‌توانند حیوانات خاص مانند شیر و ببر که مشتری هم دارند را تکثیر کنند و از آنجایی که محوطه‌های مورد نیاز گربه‌سانان بسیار بزرگ است و باغ‌وحش‌ها امکانات کافی برای نگهداری این توله‌های جدید را ندارند، آنها را مازاد اعلام می‌کنند و با مجوزهای قانونی آنها را می‌فروشند.»
به گفتهٔ این منبع آگاه، گاهی مشتریان باغ‌وحش‌ها افرادی خارج از کشور هستند و گاهی افراد یا مجموعه‌های داخلی که موارد مندرج در دستورالعمل محل‌های نگهداری حیوانات را فراهم کرده‌اند این حیوانات را خریداری می‌کنند: «این تبدیل به یک چرخه اقتصادی شده است و وقتی تعداد دارندگان حیوانات وحشی زیاد شود، موضوع قاچاق هم بیشتر می‌شود. در دستورالعمل محیط زیست فقط موضوع درون‌آمیزی حیوانات آمده و هیچ محدودیتی برای زاد و ولد حیوانات در اسارت بیان نشده است. این موضوع باید اصلاح شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *