پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سرنوشت نامشخص ۶۵ پرنده

هشت ماه بعد از کشف محموله قاچاق پرندگان از باندی در استان البرز، قاضی رای به استرداد آنها داده است

سرنوشت نامشخص ۶۵ پرنده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز: صلاحیت صدور رای با مقام قضایی است و ما هم تابع نظرشان هستیم





سرنوشت نامشخص ۶۵ پرنده

۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۹:۰۰

|پیام‌ما| بهمن‌ماه پارسال بود که خبر کشف و ضبط یک محموله قاچاق انواع پرندگان غیربومی و بومی در کامیونی در استان البرز منتشر شد. همان زمان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که متهمان این پرونده درصدد انتقال این محموله از یکی از استان‌های همجوار به یکی دیگر از استان‌ها از مسیر البرز بودند. دو نفر در این اتفاق دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده و پرندگان هم به مرکز تیمار البرز فرستاده شدند. در هشت ماه گذشته خبری از این پرونده در میان نبود تا چند روز قبل که قاضی دادگاه کیفری شعبه ۱۱۵ شهر کرج، حکم به استرداد این پرندگان به مالکشان داد. این حکم باعث تعجب بعضی فعالان حوزه حیات وحش و محیط زیست شده و تصاویر پرندگان استردادی در گروه‌های محیط زیست در حال دست به دست شدن است. اگرچه اداره کل محیط زیست استان می‌گوید تابع نظر دستگاه قضایی است، یکی از فعالان حوزه حیات وحش معتقد است چنین دستوری راه قاچاق، خرید و فروش و نگهداری غیرمجاز گونه‌های جانوری را هموار می‌کند.

۶۵ پرنده بومی و غیربومی در حالی زمستان پارسال در یک کامیون کشف شدند که آنها را در بدترین شکل ممکن در جعبه‌های میوه قرار داده بودند. طاووس، طوطی، اردک بومی و وحشی، انواع مرغابی، آنقوت، غاز مصری، تنجه، باقرقره و قوی فریادکش از جمله این پرندگان بودند. همان زمان در خبرها گفته شد که متهم «با صدور قرار میلیاردی» در بازداشت نیروی انتظامی استان البرز است و «مهرشاد احمدوندی»، فرمانده وقت یگان حفاظت محیط زیست استان البرز به ایرنا گفت: «این کامیون حامل پرندگان قاچاق هنگام عبور از راه‌های استان البرز و در محدوده شهرستان کرج مشاهده و از ادامه حرکت آن جلوگیری شد. در جریان این عملیات ۲ نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند و در بازرسی از منزل یکی از این متهمان سه پرنده دیگر از گونه مرغابی نیز کشف و ضبط شد.» حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز هم گفته بود ارزش این «پرندگان زینتی قاچاق» ۱۰۰ میلیارد ریال بوده و تاکید کرده بود که تحقیقات پلیس برای کشف زوایای پنهان این پرونده و شناسایی اعضای این «باند سازمان‌یافته» ادامه دارد.
در ماه‌های اخیر صحبتی از این پرونده، سرنوشت پرندگان و باند سازمان‌یافته مورد اشاره مقام انتظامی استان در میان نبود تا اینکه حکمی از سوی قاضی دادگاه کیفری شعبه ۱۱۵ خطاب به اداره کل محیط زیست استان البرز منتشر شد که در آن آمده: «… در خصوص تحویل گونه‌های توقیف شده از خودروی آقای…، مقرر است طی صورت جلسه‌ای گونه‌های توقیفی در تاریخ ۲۶\۰۷\۱۴۰۲ تا پایان وقت اداری همان روز، تحویل مالک یا وکیل وی گردد. در صورت استنکاف از اجرای دستور طبق مقررات اقدام خواهیم کرد.» این حکم که در روزهای گذشته صادر شده، به گفته «مجید درگی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، نظر قاضی پرونده و لازم‌الاجراست. او به «پیام‌ما» توضیح می‌دهد: «حق قضاوت درباره نظر مقام قضایی را نداریم. صلاحیت صدور رای با ایشان است و ما هم تابع نظراتشان هستیم.»

مجید درگی: این پرونده هنوز مختومه نشده و در جریان است. اگر حکم محکومیت صادر شود پرندگان پس گرفته می‌شوند و اگر حکم منع تعقیب داده شود، پرندگان پیش مالکشان خواهند ماند

محیط زیست، ارگان متولی و نگهدارنده پرندگان
تحویل ۶۵ پرنده که ​​یگان حفاظت محیط زیست استان البرز با همکاری پلیس امنیت اقتصادی (قاچاق کالا فراجا) آنها را کشف کرده به متهمی که پرندگان را قاچاق می کرده از نظر «فرشاد اربابی»، رییس هیات مدیره «سازمان مردمی حفاظت از حیوانات و محیط زیست البرز» می‌تواند خطرناک باشد. او به «پیام‌ما» می‌گوید: «چنین دستوری باعث می‌شود که متخلفان راه را برای قاچاق، خرید، فروش و نگهداری غیرمجاز هموار ببینند. پس از استرداد گونه‌ها، در صورت محکومیت هیچ ضمانتی برای عودت گونه‌ها وجود ندارد. ممکن است فرد متخلف مدعی دلایل مختلفی همچون فرار گونه‌ها و تلفات و تعویض گونه‌ها شود و اثبات و جبران این موضوع در قانون هم پیش‌بینی نشده است.»‌
به ادعای گفته او گونه‌های کشف و ضبط‌شده جزو گونه‌های تعریف‌شده سایتیس (CITES) یا «کنوانسیون بین‌المللی منع تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی در حال انقراض» است که خرید و فروش و نگهداری از آنها غیرقانونی و غیرمجاز است. اربابی ادامه می‌دهد: «فرد متخلف بدون هیچگونه مجوزی این گونه‌ها را نگهداری و بعد احتمالا با هدف فروش جابه‌جا کرده که البته با هوشیاری ماموران مبارزه با مفاسد اقتصادی و کالای قاچاق و حضور به موقعشان، گونه‌ها کشف و ضبط شده‌اند.» او تاکید می‌کند که مطابق دستورالعمل‌ها و دستور قضایی تا تعیین تکلیف نهایی، گونه‌ها باید نزد ارگان متولی یعنی سازمان حفاظت محیط زیست ضبط باشند و می‌گوید: «متاسفانه بعد از هشت ماه از توقیف گونه‌ها، در اتفاقی غیرقابل انتظار، در روند رسیدگی پرونده می‌بینیم که مقام محترم قضایی با وجود مراکز مجهز و امین محیط زیست در استان البرز دستور استرداد گونه‌های غیرمجاز ضبط‌شده به فرد متخلف را صادر کرده است. اکنون نمی‌دانیم چه سرنوشتی در انتظار پرندگان است.»
در حالی که طبق حکم تازه، پرندگان توقیف‌شده سه روز پیش استرداد شده است، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز می‌گوید: «این پرونده هنوز مختومه نشده و در جریان است. اگر حکم محکومیت صادر شود، پرندگان پس گرفته می‌شوند و اگر حکم منع تعقیب داده شود، پرندگان پیش مالکشان خواهند ماند.» با این روند باید تا پیگیری پرونده باند سازمان‌یافته قاچاق پرندگان و تعیین تکلیف پرندگان قاچاقی همچنان منتظر ماند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *