پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی

برای سومین بار برگزار شد

تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی

آیین تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی برگزار شد و در حاشیۀ آن، تصویر این چهره‌ها بر برج آزادی نقش بست





تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی

۱ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۰۲

سومین آیین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی، پنجشنبه شب (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد و طی آن هشت نفر از مفاخر حوزۀ میراث‌فرهنگی تجلیل شدند. زنده‌یاد «صادق ملک شهمیرزادی» باستان‌شناس، «عبدالمجید ارفعی» پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی، «احمد جلالی» سفیر پیشین ایران در یونسکو و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، «فخری دانشپور‌پرور» باستان‌شناس، «مهدی رهبر» باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی، «محمدمنصور فلامکی» پیشکسوت مرمت و آموزش معماری، «احمد منتظر» مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی و «بهروز وجدانی» پژوهشگر موسیقی و پیشکسوت میراث‌فرهنگی، افراد تجلیل‌شده در این همایش بودند.

سومین آیین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی پنجشنبه‌شب (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد و طی آن هشت نفر از مفاخر حوزۀ میراث‌فرهنگی تجلیل شدند. به مناسبت برگزاری این آیین، پنجشنبه‌شب برج آزادی تهران به تصاویری از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران مزین شد. تیرماه سال ۱۴۰۱ اولین دورۀ چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی کشور برگزار و طی آن از دوازده استاد و پیشکسوت این حوزه: «محمدرضا اولیا»، «عبدالله جبل‌ عاملی»، «حمیده چوبک»، «علی‌اکبر سعیدی»، «محمدحسن سمسار»، «محمدرحیم صراف»، «باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی»، «فائق توحیدی»، «رجبعلی لباف خانیکی»، «مهدی مجابی»، «محمدحسن محب‌علی» و «محمد میرشکرایی» تجلیل شد. خردادماه سال ۱۴۰۲ هم در دومین دورۀ این رویداد، دَه چهرۀ برجستۀ میراث‌فرهنگی: «زهره بزرگ ‌مهری»، زنده‌یاد «یعقوب دانش‌دوست»، «سیدمنصور سیدسجادی»، «اسکندر مختاری طالقانی»، «جلیل گلشن بافقی»، «هایده لاله»، «سیـدمحمود طالقانی»، «رسـول وطـن‌دوسـت»، «عـبدالحـسین وکیـلی‌فرد» و «عبدالرحـمان وهاب‌زاده»، به‌عنوان چهرۀ ماندگار این دوره معرفی شدند.

 

کم‌ترین کار برای حفظ هویت

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون میراث‌فرهنگی کشـور در این آیین بابیان‌اینکه برگزاری مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی در حقیقت تجلیل و تکریم از مقام انسانیت است، گفت که انسان تنها موجودی است که تاج «خلیفه‌الله» را بر سر دارد؛ انسان را نسخۀ کامل می‌دانند که مظهر اسماء و صفات باری‌تعالی است.

 

«علی دارابی» با اشاره به صحبت‌های متفکر و فیلسوف بزرگ «علامه مطهری» و نیز بزرگانی چون «حافظ»، «فردوسی» و «سعدی» دربارۀ انسان و مقام انسانیت، اظهار کرد: «اگر ایران بزرگ را دوست داریم برای این است که فرهنگ و تاریخ و تمدن دارد و در جای‌جای این سرزمین، میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس به چشم می‌آید و ازاین‌رو است که ایران حرفی برای گفتن دارد. «ابن خلدون» نیز می‌گوید که همۀ فقها ایرانی بودند. همین «شاهنامه» از تداوم تاریخی ایـران با صـدای بلـند سـخن می‌گوید؛ بـنابرایـن قـدرشـناسی از چـهـره‌های پیشکسوت و ماندگار، کم‌ترین کاری است که باید برای حفـظ هویت تاریخی و فرهنگ، هنر و تمدن این سرزمین انجام داد.»

 

معاون میـراث‌فرهنگی کشور افزود: «معرفی الگوها و اسوه‌ها، تکمیل زنجیرۀ استادی‌ و شاگردی و … از دیـگر اهداف برگتزاری چنـین همایش‌هایی است. جامـعه‌ای که قدردان سرمایه‌های بزرگ خود بـاشد، نشـان‌دهـندۀ این است که قدردان هویت تاریخی خود است.»

دارابی سپس به مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزۀ میراث‌فرهنگی هم اشاره کرد و ارتقاء جایگاه ایران از هفتم به پنجم، برگزاری دو دوره جشنوارۀ ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، سامان‌دهی و تهیۀ جایگاه شغلی هزار نفر از هنرمنـدان، بـرپایی نمایـشگاه‌های موزه‌ای در راستای دیپلماسی فرهنگی، ایجاد ۶۵ موزۀ جدید و جذب نخبگان در کـارگـروه‌هـای مـخـتـلـف مـعــاونـت میـراث‌فـرهنگی را از ایـن دستـاوردها برشمرد.

 

ادای احترام به تمدن

وزیـر میـراث‌فرهنگی، گـردشـگری و صنایع‌دستی نیز در این آیین، تجلیل از بزرگان در حوزۀ میراث‌فرهنگی را تجلیل و ادای احترام نسبت به تمدن، فرهنگ و ریشه‌ها دانست و گفت: «به همۀ نخبگان و سرآمدان و پیشکسوتان حوزۀ میراث ‌فرهنگی ادای احترام می‌کنم. حضور من در سومین دورۀ این همایش، باعث خرسندی و افتخار است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی: در خانۀ چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی باید بدون درنظرگرفتن خط‌‌بندی‌های سیاسی، پیشکسوتان دورهم جمع شوند و باهم گفت‌وگو کنند

«سید عز‌ت‌الله ضرغامی» افزود: «ریشه اصل است و اگر رویش جدیدی شکل می‌گیرد، این رویش‌ها اتصال به ریشه دارد. اگر ریشه قطع شود، رویش جدیدی نخواهیم داشت. ما ریشه‌ها را باید حفظ کنیم. این اقدام و این مراسم در حقیقت افزایش سواد میراثی جامعه، توجه‌دادن نسل جوان، تکریم از شخصیت‌های ارزشمند و در اصل پاسداشت ریشه‌هاست.»

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تشکیل «خانۀ چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی» افزود: «این اقدام بسیار خوبی است. در این خانه باید بدون درنظرگرفتن خط‌‌بندی‌های سیاسی، پیشکسوتان دورهم جمع شوند و باهم گفت‌وگو کنند.»

 

ضرغامی ادامه داد: «آثار تاریخی برای این است که بازدیدکنندگان از ظاهر به باطن دست پیدا کنند؛ برای همین است که «قرآن کریم» می‌گوید ما این آثار را سر راه قرار دادیم. واقعاً آثار تاریخی ایران بی‌نظیر است. گاهی اوقات وقتی نظام اداری دوران هخامنشی را می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که یک نظام اداری بسیار پیشرفته است. بر نیمی از دنیا حکومت داشتند اما واقعاً نظام اداری خوبی داشتند. باید نهضت روایت را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم؛ چراکه حوزۀ میراث ‌فرهنگی جدی‌ترین حوزه برای وحدت است. بارها رهبر معظم انقلاب بر روی معرفی آثار تاریخی تأکید کردند. برخی‌ها این‌ها را متوجه نیستند و دوقطبی‌هایی بین ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام ایجاد می‌کنند. اما مقام معظم رهبری جلوی دوقطبی‌ها را می‌گیرند.»

 

رونمایی از تارنمای «خانۀ چهره‌های ماندگار»، بیش‌از سی جـلد از تألیفات حـوزۀ مـعـرفـی و آمـوزش معـاونـت میراث‌فرهنگی تحت‌عنوان «ارتقاء سواد میراثی»، نسخۀ مصور و مکتوب «تاریخ شفاهی»، تمبر یادبود «شهید رئیسی» و قطعۀ «سپاس فرزندم» «حسام الدین سراج» از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر