پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیرکل میراث فرهنگی استان: اشیاء «مردم‌شناسی» بوده، نه تاریخی

پیگیری «پیام ما» درباره سرقت ۶۰۰ شیء تاریخی از موزه‌تکیه «بیگلربیگی» کرمانشاه:

مدیرکل میراث فرهنگی استان: اشیاء «مردم‌شناسی» بوده، نه تاریخی





مدیرکل میراث فرهنگی استان: اشیاء «مردم‌شناسی» بوده، نه تاریخی

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۹

|پیام ما| «سرقت ۶۰۰ قلم شیء تاریخی موزه‌تکیه بیگلربیگی کرمانشاه.» این خبری بود که امروز کانال «روزنامه باختر» منتشر کرد و به سرعت در کانال‌های میراث فرهنگی دست‌به‌دست شد. خبری که از سرقتی بزرگ از گنجینه مهم این استان اطلاع می‌داد و در آن گفته می‌شد که ۱۰۰ قلم از این اشیاء دارای شماره ثبت اموال تاریخی بوده است. همچنین گفته شده که سارق این مجموعه در حال حاضر دستگیر شده است. مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه پس از انتشار این خبر و در پاسخ به پیگیری‌های «پیام ما»، «تاریخی» بودن اشیاء را «تکذیب» کرده و می‌گوید: «این اشیاء، مردم‌شناسی بوده‌اند.»

عمارت تکیه بیگلربیگی یکی از مقاصد گردشگری شهر کرمانشاه، یادگار به جا مانده از دوران قاجار است. خادم‌الحسین عبدالله خان فراش‌باشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و بانفوذ کرمانشاه در دوره‌ قاجار ساخت آن را در سال ۱۳۰۹ هجری قمری م شروع شد. ۶ سال بعد هم یعنی در سال ۱۳۱۵ هجری قمری ساخت آن به پایان رسید و در سال ۱۳۲۶ هجری قمری آیینه‌کاری آن تکمیل شد. این تکیه که در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و موزه‌های مختلفی با اشیاء متعددی را در خود جای داده است.
حالا برخلاف آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده، «داریوش فرمانی»، مدیرکل میراث کرمانشاه به «پیام ما» می‌‌گوید که اشیاء به سرقت‌رفته «مردم‌شناسی» بوده‌اند و نه تاریخی: «این اشیاء توسط همکاران ما از مردم جمع‌آوری شده بود که مربوط به موزه مردم‌شناسی بوده‌اند.»
او درباره تعداد اشیاء توضیح می‌دهد: «اشیاء ۶۰۰ قلم نبوده و حدود ۵۰۰ و خرده‌ای تخمین زده می‌شود.»
به گفته او، در حال حاضر این اشیاء بازگردانده و سارق نیز دستگیر شده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر