پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سه سال فقدان پاسخگویی

سه سال فقدان پاسخگویی





سه سال فقدان پاسخگویی

۲ تیر ۱۴۰۳، ۰:۰۷

سه سال گذشت‌؛ امروز دوم تیر، سه سال از حادثۀ اتوبوس خبرنگاران می‌گذرد. سه سال قبل حوالی ساعت پنج صبح، جمع بزرگی از خبرنگاران محیط‌زیست سوار هواپیما شدند تا به ارومیه بروند. در پرواز برگشت دو نفر از آن‌ها جان عزیزشان را از دست داده بودند؛ دو خبرنگار جوان با آتیه‌ای روشن؛ یکی از آن‌ها شب قبل تا حوالی ساعت یک نیمه‌شب بیدار مانده و کارت‌های عروسی‌اش را نوشته بود؛‌ «مهشاد کریمی!» لوازم خانه را چیده و لباس عروس را دیده بودند و همه‌چیز آماده برای آغاز یک زندگی مشترک؛ این زندگی هرگز آغاز نشد. «ریحانه یاسینی» هم تازه‌عروس بود و سرشار از شور زندگی؛ بااین‌حال واژگونی اتوبوس، زندگی بعد از او را هم برای پدر و مادر، همسر و سایرین پریشان کرد.

در این سه سال بارها و بارها به حادثۀ اتوبوس خبرنگاران پرداخته و دربارۀ آن نوشته شده است و در نهایت امروز به قصور راننده رسیده‌ایم و پرداخت دیه! سه سال زمان کمی نیست که یک مسئول، لااقل یکی، بابت ازدست‌رفتن دو خبرنگار و به همراه آن خانواده‌های‌شان، عذرخواهی کند.

ممکن است بخشی از جامعه زیر فشار انواع و اقسام خبرهای تلخ، مشابه مرگ و کشته‌شدن سایر اقشار و گروه‌ها، این خبر را از یاد ببرد یا برایش کم‌رنگ شود‌، اما واقعیت آن را نمی‌توان انکار کرد؛‌ اینکه مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌های نادرست باعث این فاجعه شد. حتی اگر دادگاهی مسببان اصلی آن را هم شایستۀ مجازات نداند،‌ اما آن‌ها خود می‌دانند که این دو جوان می‌توانستند زنده بمانند و امروز از محیط‌زیست ایران بنویسند؛ از اتفاقات تلخی که هر روزه در این حوزه اتفاق می‌افتد و آسیب‌هایی که بر این سرزمین رفته است. آن‌ها امروز در «بهشت‌ زهرا» آرمیده‌اند، هرچند نام و یادشان با ما خواهد بود. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر