پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک تئاتر ایرانی در جشنواره جهانی شکسپیر

یک تئاتر ایرانی در جشنواره جهانی شکسپیر





یک تئاتر ایرانی در جشنواره جهانی شکسپیر

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶

سی‌‌‌‌‌‌وچهارمین دوره جشنواره جهانی شکسپیر که در آلمان پذیرای خلاقانه‌‌ترین اقتباس‌ های شکسپیری بود، در حالی به پایان رسید که اثری از یک کارگردان ایرانی نیز در این نمایش حضور داشت.

به گزارش پیام ما به نقل از ایلنا، «مکبث زار»، نمایش گروه نمایشی «تی‌تووک» به‌ سرپرستی «ابراهیم پشت‌کوهی» که پیش از این در فستیوا‌‌‌‌‌ل‌‌‌های معتبر جهانی چون؛ آوینیون فرانسه، مونیخ، مسکو، سنت پیترزبورگ، باکو، ایروان، بوداپست، بغداد و… روی صحنه رفته و صاحب عناوین مختلف شده بود، در فستیوال جهانی شکسپیر آلمان به‌عنوان تنها نماینده ایران و قاره آسیا روی صحنه رفت.
«ماجا دلینیچ»، کارگردان تئاتر که از سال ۲۰۲۲ مدیر هنری و دبیر جشنواره جهانی شکسپیر «Neuss» است، گفت: نمایش عجیب و استثنایی از ایران شاهد بودیم. نگاه، دخل و تصرف کارگردان نمایش مکبث‌زار با آیین‌های شرقی، وجه دیگری از مکبث برایمان آشکار ساخت.
دبیر جشنواره شکسپیر در ادامه افزود: طی سال‌هایی که مدیر هنری و دبیر این جشنواره بودم، نمایش «مکبث ‌زار» را می‌توانم بهترین اجرا و اقتباس از شاهکار ویلیام شکسپیر یعنی مکبث تلقی کنم.
ماجا دلینیچ با تقدیر از بهرنگ عباسپور آهنگساز نمایش مکبث‌زار تاکید کرد: موسیقی جادویی بود و سرشار از اتمسفر شگفت‌انگیز شرقی، نقش‌آفرینی بازیگران نمایش مکبث‌ژار به‌ویژه لیدی مکبث و مکبث با آنچه تاکنون دیده بودیم متفاوت بودند.
این رویداد نمایشی هرساله خلاقانه‌ترین اقتباس‌ها از آثار شکسپیر را برای اجرا انتخاب می‌کند و یکی از مهمترین فستیوال‌های نمایشی اروپاست که به‌شکل غیررقابتی برگزار می‌شود.
در این دوره، ۲۴ گروه منتخب تئاتری از سرتاسر جهان در شهر «نویس» آلمان در برابر بزرگترین شکسپیرشناسان آلمان و اروپا روی صحنه رفتند که استقبال و تشویق تماشاگران از نمایش مکبث‌زار سبب بلندترین رورانس جشنواره شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر