پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آب کپرهای «زرآباد» را برد

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده ادامه دارد، اما مردم می‌گویند کافی نیست

آب کپرهای «زرآباد» را برد

اهالی روستاهای زرآباد می‌گویند در تأمین آب سالم مشکل زیادی وجود دارد، چاه‌های آب از بین رفته است





آب کپرهای «زرآباد» را برد

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۵۲

رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر کشور روز گذشته اعلام کرده است سیل اخیر بیشترین آسیب را به سیستان‌وبلوچستان و مناطق جنوبی آن وارد کرده است و امدادگران این سازمان تا حل مشکلات مناطق سیل‌زده در کنار مردم حاضر خواهد بود و کمک‌رسانی را ادامه می‌دهند. بااین‌حال، اهالی مناطق سیل‌زده به‌ویژه در روستاهای جنوب سیستان‌وبلوچستان، می‌گویند خودشان در حال پاکسازی خانه و زندگی از گل‌ولای هستند؛ آن‌هم درحالی‌که بارش باران هنوز ادامه دارد. کمبود ادوات و آب بهداشتی از مهمترین مشکلاتی است که مردم از آن گلایه دارند. بسیاری از چاه‌های آب و فاضلاب تخریب یا پر شده‌اند و همین موضوع چالش جدی‌ای ایجاد کرده است. اهالی روستاهای زرآباد که در محرومیت زیادی به‌سر می‌بردند هم می‌گویند اصلی‌ترین مشکلشان علاوه‌بر از بین رفتن خانه‌های کوچک و کپرها، تأمین آب سالم است.

اهل «تنگ میشان» است. روستایی از بخش «کهیر». تند تند صحبت می‌کند. نامش «امرالله» است. پدر هفت فرزند. «هیچی نمانده. هیچی نمانده. سه دام داشتم. حالا نمی‌دانم لاشه‌شان کجاست. تا کمر در خانه‌ام گل است. قبل سیل هم خانه نبود. یک چهار دیواری بود که شب سرت را بگذاری تویش. حالا همین هم نیست. می‌پرسی زندگی چگونه می‌گذرد؟ وقتی سیل به روستا آمد، جز مردم هیچ‌کس نیامد آدم‌های گرفتار را نجات دهد. هیچ‌کس نیامد. می‌گویند آنقدر همه‌جا را آب گرفته بود که دست کسی به ما نمی‌رسید. از همان راهی که مردم عادی آمدند، مدیران هم می‌توانستند بیایند.»

 

من حرف‌های سریع او را منقطع می‌شنوم. «محمد بلوچی» فعال محلی که از سیلاب اسفند ۱۴۰۲ در مناطق جنوب سیستان‌وبلوچستان حاضر می‌شود تا کمک‌های مردمی را به مصیبت‌زدگان برساند، ما را به روستاهای دوری که کمتر دسترسی به خطوط ارتباطی دارند می‌رساند. آخرین جمله‌هایی که از امرالله می‌شنوم این است: «می‌گویند خدا را شکر کنید خسارت سیل زیاد نبوده. راست می‌گویند ما چه داشتیم که بخواهد خسارتش زیاد شود.»

 

پاکسازی با دستِ خالی

تنگ میشان روستایی از مناطق محروم در جنوب سیستان‌وبلوچستان است که مشکل تأمین آب شرب و سرانهٔ بهداشتی پایین، فقر و تنگدستی اهالی همیشه همراه نامش بوده است، دو سیلاب اخیر هم بر محرومیت‌های این روستا و روستاهای اطرافش اضافه می‌کند.

بلوچی توضیح می‌دهد که امکان گفت‌وگو با اهالی چندان میسر نیست؛ چرا‌که هنوز اهالی، تلاش می‌کنند تا آنچه می‌شود را از گل‌ولای بیرون بیاورند. اما تداوم بارش‌ها در ۱۰ روز اخیر این کار را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است: «تقریباً بیشتر دام‌ها و زمین‌های زیر کشت از بین رفته‌اند. البته نباید گله‌های بزرگ رمه یا زمین‌های وسیع کشاورزی را تصور کنید. اما همان معدود دارایی مردم هم از بین رفته است. وقتی از دارایی صحبت می‌کنیم، منظورمان حتی جزئی‌ترین وسیله‌های خانه نیز هست. در بیشتر روستاهای این منطقه مردم خودشان با ادوات ساده مانند بیل و سطل و دیگ و مانند این، مشغول پاکسازی خانه‌هایشان هستند و ماشین‌های امداد وجود ندارد. آبگرفتگی در شهرها معمولاً با ماشین‌های شهرداری تخلیه می‌شود که البته همین امکانات برای شهرهای ما هم حدود است، اما در روستاها همین هم وجود ندارد.»

 

داستانِ زرآباد

داستان «زرآباد» شاید با بسیاری دیگر از مناطق سیل‌زده فرق می‌کند. به‌رغم اینکه طی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ دولت‌های وقت تلاش کردند رسانه‌ها را متقاعد کنند و عموم مردم را به این باور برسانند که کپرنشینی دیگر در ایران وجود ندارد، اما بسیاری از روستاهای زرآباد هنوز ساکنان کپرنشین داشته است. در آخرین خبر رسمی دولت در سال ۱۳۹۹ و بعد از سیلابی که روستاهای این منطقه را دچار خسارت قابل‌توجه کرده بود، فرماندار وقت زرآباد اعلام کرد تمام کپرها را تخریب کرده‌اند تا با کمک دولت خانه‌هایی مستحکم احداث شود. حالا اما، سیلاب یک‌بار دیگر توجه‌ها را به زرآباد جلب کرد، جایی که فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی انبوهی از کپرهای درهم‌ریخته و البته حالا گِل‌اندود را نشان می‌داد. 

مشکل در توزیع اقلام موردنیاز و دیر رسیدن نیروهای امدادی از جمله مشکلاتی بود که در سیل اسفند ۱۴۰۲ از سوی سیل‌زدگان مطرح شده بود

تعدادی از خانه‌های «بگی هنس» روستایی که موفق شدم با برخی از اهالی آن گفت‌وگو کنم، بعد از سیلاب ۹۹ از سوی بنیاد مسکن استان ساخته شدند. خانه‌هایی که به‌گفتهٔ «محمد دوست» فقط یک چهاردیواری ساده هستند. اما به‌گفتهٔ او بقیهٔ اهالی ساکن «لوگ»هایی (کپر در زبان بلوچ) بودند که از چوب و برگ « داز» (درخت خرمای وحشی) درست شده است: «آب نداریم. آب سالم نداریم. بچه‌ و زن و مرد ندارد. گفتند موتورهای برق را روشن نکنیم، یخچال‌ها سوخته است؛ اما برق روشنایی هم نداریم. کمک‌ می‌رسد اما از طرف مردم است. مانده‌ایم زیر باران. چادر به تعداد همهٔ خانواده‌ها نیست. چندسال قبل که سیل آمد هم یک تعدادی خانه ساخته شد. یعنی دولت ساخت. بخشی را دولت پول داد بخشی هم وام بود. آنهایی که می‌توانستند قسط بدهند یا اسناد و مدارکی برای وام داشتند، گرفتند و چهاردیواری‌شان را ساختند. بقیهٔ مردم دوباره لوگ‌ها را راه انداختند.»

 

مشکل سرویس بهداشتی

او تعریف می‌کند که قبل از این دو سیلاب اخیر هم جاده‌های بین روستاها چندان تعریفی نداشت. البته ما چندسالی بود که آن‌طور باران نداشتیم. بیشتر زندگی ما را خاک می‌گیرد. این چندبار اما آب آمد. هرچی مصیبت است مال ماست. یکی از مشکلات خیلی بزرگ ما مستراح رفتن است. چاه‌ها یا ریخته‌اند یا انگار بسته شده‌اند. حالا بچه‌ها را آدم یکجوری رفع و رجوع می‌کند که البته خیلی سخت است. همهٔ روستاها هم الان این مشکل را دارند، فقط ما نیستیم. برای آدم بزرگ‌ها خیلی دشوار است. خیلی زیاد.

 

در چراغ‌‌آباد هم شرایط بهتر از این نیست. قطع شدن مکرر تماس تلفنی باعث می‌شود نتوانیم گفت‌وگویی با اهالی داشته باشیم. فقط «گل آقا» یکی از زنان روستا در گفت‌وگویی کوتاه می‌گوید: «آب، وسایل بهداشتی، قرص سردرد، پتو و ملافه نیاز ضروری ماست. این چیزها باید به دست مردم برسد. مدیران مسئولان کمک می‌فرستند، اما آنقدر نیست که کفاف دهد. شاید مردم از کمک کردن خسته شده باشند بگویند همیشه آنجا (گویی منظورش استان سیستان‌وبلوچستان است) دردسر دارند؛ ما از خشکسالی می‌افتیم در سیل. این مصیبت‌ها حق مردم ما نیست. اینجا محروم است. فقیر است اما واقعاً کمک لازم داریم.»

گویی ابر و باد و مه و خورشید و فلک حالا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا تراژدی سیل در این مناطق پایان نداشته باشد.

 

آخرین اخبار رسمی

مشکل در توزیع اقلام موردنیاز و دیر رسیدن نیروهای امدادی از جمله مشکلاتی بود که در سیل اسفند ۱۴۰۲ از سوی سیل‌زدگان مطرح شده بود. مشکلی که به‌نظر می‌رسد حالا هم به‌شکل وسیعی وجود دارد. آمار تجمیع‌شده‌ای از اینکه دقیقاً چند شهر و روستا در جنوب کشور دچار سیلاب شدند و همین‌طور خسارت کلی اعلام نشده است، اما رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر  روز گذشته از توزیع بیش از ۱۱ هزار بسته موادغذایی در میان سیل‌زدگان خبر داد.

۸۹۷ دستگاه چادر، هشت هزار و ۳۹۹ تخته پتو، چهار هزار و ۴۲۹ تخته موکت، ۱۰ هزار کیلوگرم نایلون پوششی، ۴۲۶ ست شست‌وشو، ۳۹۵ ست بهداشتی، ۱۱ هزار و ۲۷۶ بستهٔ غذایی، ۱۱ هزار و ۳۸۶ بطری آب معدنی و ۱۱ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم برنج توزیع شد

وب‌سایت خبری این نهاد به‌نقل از «بابک محمودی» دربارهٔ آخرین وضعیت اقدامات امدادی جمعیت هلال‌احمر برای سیل‌زدگان در سه استان سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان نوشت:‌ «عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان مناطق جنوب‌شرقی کشور همچنان ادامه دارد. این مأموریت از ۲۷ فروردین‌ماه و همزمان با موج جدید بارش‌های شدید در جنوب‌شرق کشور آغاز شده است و نیروهای جمعیت هلال‌احمر در همان لحظات اولیه در محل حاضر شدند و اقدامات خود را آغاز کردند. مجموعاً تا صبح امروز به ۶۵ هزار و ۵۲۳ نفر در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان امدادرسانی شده‌ است. بیشترین مأموریت مربوط به استان سیستان‌و‌بلوچستان بوده است. در این مأموریت در گام نخست سه اردوگاه اضطراری در مناطق سیل‌زده ایجاد و در مجموع نیز برای چهار هزار و ۵۰۹ نفر شرایط اسکان اضطراری فراهم شد. با بهره‌گیری از توان بالگردها، یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از متأثرین حوادث جوی به مناطق امن و ۹ نفر از مصدومین سیل نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. در مجموع یک‌هزار و ۴۰۰ نیروی هلال‌احمر در مأموریت امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب‌شرق کشور مشارکت داشتند که علاوه‌بر امدادرسانی، از ۳۵۰ واحد مسکونی آب را تخلیه کردند.»

 

به‌گفتهٔ او از تاریخ ۲۷ فروردین‌ماه لغایت سوم اردیبهشت‌ماه ۴۶ سورتی پرواز برای کمک‌رسانی به متأثرین از حوادث جوی در جنوب‌شرقی کشور انجام و ۳۴ تن اقلام امدادی و زیستی برای آنها ارسال شد. برهمین اساس ۸۹۷ دستگاه چادر، هشت هزار و ۳۹۹ تخته پتو، چهار هزار و ۴۲۹ تخته موکت، ۱۰ هزار کیلوگرم نایلون پوششی، ۴۲۶ ست شست‌وشو، ۳۹۵ ست بهداشتی، ۱۱ هزار و ۲۷۶ بستهٔ غذایی، ۱۱ هزار و ۳۸۶ بطری آب معدنی و ۱۱ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم برنج در میان سیل‌زدگان توزیع شده است. سیل اخیر بیشترین آسیب را به سیستان‌وبلوچستان و مناطق جنوبی آن وارد کرده است و به همین علت امدادگران جمعیت هلال‌احمر تا حل مشکلات مناطق سیل‌زده در کنار مردم حاضر خواهند بود و کمک‌رسانی را ادامه می‌دهند.»

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *