پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیلاب امارات و مسئلهٔ تغییراقلیم

سیلاب امارات و مسئلهٔ تغییراقلیم





سیلاب امارات و مسئلهٔ تغییراقلیم

۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۲:۱۰

دوبی، شهری در صحرا که به درخشندگی مدرن خود افتخار می‌کند، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ با عملیات بزرگ پاکسازی جاده‌های گرفتار آب و خشک کردن خانه‌های سیل‌زده مواجه شد. روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ بیش از ۲۵۶ میلی‌متر باران در امارات متحدهٔ عربی بارید که بیشترین میزان بارندگی در امارات از زمان شروع ثبت رکورد در ۷۵ سال پیش است‌. شهر صحرایی دوبی شدیدترین بارندگی تاریخ خود غرق آب شد.

در فرودگاه بین‌المللی دوبی که یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های منطقه برای سفرهای بین‌المللی است، تعداد زیادی پرواز لغو شد و بعضی مسافران به فرودگاه مرکزی دوبی که به فرودگاه آل‌مکتوم نیز معروف است، هدایت شدند. فرودگاه در مدت ۲۴ ساعت تقریباً به‌طور کامل متوقف شد و اوایل روز پنجشنبه ۳۰ فروردین پروازها از ترمینال یک از سر گرفته شد. در اوایل هفته شدیدترین باران در عمان نیز موجب مرگ ۲۰ نفر شد. مدارس در دوبی تا هفتهٔ بعد تعطیل اعلام شد و تلاش‌ها بر پاکسازی شهر متمرکز شد. «شیخ محمد بن زاید»، رئیس امارات متحدهٔ عربی به مقامات دستور داد به‌سرعت برای وضعیت زیرساخت‌ها در سراسر امارات را مورد مطالعه قرار دهند و از میزان خسارات وارده بکاهند. او همچنین دستور انتقال خانواده‌های آسیب‌دیده به مکان‌های امن را صادر کرد. در جریان پاکسازی فرودگاه بین‌المللی دوبی، تعداد زیادی از پروازها با مشکل مواجه شدند. بسیاری از جاده‌ها در سه روز اول پس از سیلاب روز سه‌شنبه همچنان دچار آبگرفتگی بودند. سیل ساکنان را در خیابان‌ها، ادارات و منازل خود گیر انداخت. 

 

بسیاری از مردم از نشت آب در خانه‌های خود گزارش دادند و آب در مراکز خرید و  از پشت‌بام‌ها جاری شد. بسته شدن خیابان‌ها، انحرافات و جاده‌هایی که نیمی از آنها زیر آب بودند، باعث ازدحام شدید خودروها شد. بسیاری از وسایل نقلیه از جمله اتوبوس‌ها در خیابان‌ها رها شدند و برخی از آنها در آب غوطه‌ور بودند. در ابوظبی، برخی از سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها با کمبود محصولات مواجه شدند، زیرا قادر به دریافت کالا از دوبی نبودند. قرار بود فرودگاه بین‌المللی دوبی تا پایان روز پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ به ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت برسد و ظرف ۲۴ ساعت، تا پایان جمعه ۳۱ فروردین به ظرفیت کامل عملیاتی خود برسد. 

 

توفان که روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ عمان را درنوردید، در روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ در امارات موجب خسارت بسیار شد و  یک نفر را در امارات کشت. در استان‌های هرمزگان و سیستان‌و بلوچستان نیز سیلاب و بارندگی‌های ۲۶ تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌ها شد و ۲۱ روستای چابهار در محاصرهٔ سیل و گرگروها (فرسایش خندقی خاک) قرار گرفتند. همچنین، مسیر روستایی چابهار به بخش‌های پلان و پیرسهراب مشهور به محور دمبدف – صفرزهی و مسیر پارک پیرسهراب را بست. سد زیردان قبل از بارندگی ۴۰ درصد تخلیه شده است، اما به‌دلیل آورد آب و بارندگی بالادست فقط ۱۰ درصد خالی بود.

 

باران در امارات متحدهٔ عربی و سایر نقاط شبه‌جزیرهٔ عربستان که معمولاً به‌دلیل آب‌وهوای خشک بیابانی معروف است، نادر است. در این مناطق دمای هوا در تابستان معمولاً به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در منطقهٔ خلیج‌فارس با اقلیم گرم‌وخشک، باران‌های شدید که باعث سیلاب می‌شود نیز در سال‌های اخیر فراوان‌تر رخ داده است. با توجه به اقلیم خشک بیابانی و دمای بالا، بارورسازی ابرها در امارات متحدهٔ عربی به‌منظور مبارزه با کمبود آب مورد استفاده قرار گرفته است. برای تولید باران مصنوعی در امارات متحدهٔ عربی، به‌جای مواد شیمیایی مضر مانند یدید نقره، از نمک‌های طبیعی به‌عنوان عامل بذر استفاده می‌شود. پس از وقایع روز سه‌شنبه، این سؤال مطرح شد که آیا بارورسازی ابرها، می‌تواند باعث بارش شدید باران شده باشد؟ کارشناسان هواشناسی و اقلیم، گرمایش زمین را عامل چنین رویدادهای شدید اقلیمی می‌دانند. تغییراقلیم منجر به افزایش دما، افزایش رطوبت و خطر بیشتر سیلاب در بخش‌هایی از منطقهٔ خلیج‌فارس می‌شود. کشورهایی مانند قطر و امارات که در آنها زیرساخت‌های زهکشی برای مقابله با باران‌های شدید وجود ندارد، بیشترین آسیب را می‌بینند. 

 

بارورسازی ابرها فقط آثار ناچیز و حداقلی دارد. با توجه به اینکه الگوی آب‌وهوایی در مقیاس بزرگ از قبل پیش‌بینی شده بود، بیش‌ازآن بزرگ بود که بارور شدن ابرها بر آن اثر بگذارد. بنابراین، بارورسازی ابرها نمی‌تواند عامل بارندگی شدید در امارات باشد. اثرهای باروری ابرها معمولاً کوتاه‌مدت است و تنها چند ساعت طول می‌کشد. این فناوری به‌طور جزئی میزان بارندگی را افزایش می‌دهد و برنامهٔ بارورسازی ابرها در امارات متحدهٔ عربی در بخش شرقی کشور و به دور از مناطق شهری پرجمعیت محلی انجام شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *