پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکرار سیلاب‌های خسارت‌بار

وقوع سیل ۱۰ استان کشور را تحت تأثیر قرار داد

تکرار سیلاب‌های خسارت‌بار

سیلاب در هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین خسارت را داشت





تکرار سیلاب‌های خسارت‌بار

۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۵۹

سامانهٔ جدید بارشی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان، با بارش‌های رگباری سنگین، منجر به طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، انسداد جاده‌ها و متأسفانه موجب جان باختن سه نفر از هموطنان در استان سیستان‌وبلوچستان شد. براساس گزارش‌های منتشرشده، این سامانه تا روز جمعه فعالیت خواهد کرد و دو استان فارس و یزد نیز به دامنهٔ اثر آن اضافه ‌می‌شوند. هنوز جزئیاتی از خسارات جانی و مالی این آبگرفتگی وسیع منتشر نشده اما در مجموع 10 استان کشور تحت تأثیر سیلاب هستند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، مرگ سه نفر به‌علت سیلاب را تأیید و اعلام کرد فوت این سه نفر مربوط به سیلاب‌هایی بود که دیروز در سیستان‌وبلوچستان اتفاق افتاد.

 

انسداد راه‌های هرمزگان

 ورود موج بارشی جدید به استان‌های جنوبی کشور از بامداد روز گذشته استان هرمزگان با طغیان برخی از رودخانه‌ها، توقف رفت‌وآمد در بندر مسافربری شهید حقانی و قطع برق برخی از مناطق شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان در مورد آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی این استان به «پیام ما» توضیح داد: «درپی هشدار قرمز سازمان هواشناسی و وقوع سیلاب، ۷۲ اکیپ راهداری با ۲۵۰ نیروی راهداری و پشتیبانی در سطح محورهای مواصلاتی استان فعالیت دارند. با توجه به اعلام شدت بارندگی در شهرستان‌های بندرلنگه، پارسیان، میناب، رودان، حاجی‌آباد و بندرعباس هماهنگی‌های لازم اندیشیده و راهدارخانه‌های این شهرستان‌ها به‌منظور کمک به مسافران تجهیز شده است.»

همزمان با بارش باران و تندباد، برق برخی از مناطق شهرستان‌های بندرعباس، قشم و بستک در استان هرمزگان قطع شده است

همچنین بررسی‌های «پیام ما» نشان می‌دهد همزمان با بارش باران و تندباد، برق برخی از مناطق شهرستان‌های بندرعباس، قشم و بستک قطع شده است. به‌گفتهٔ منابع محلی برق مناطقی از بندرعباس از جمله گلشهر، اتوبوسرانی، خیابان مصطفی خمینی، بلوار دانشگاه، داماهی و بخشی از اسکلهٔ باهنر قطع شده است.

همچنین ایسنا به‌نقل از بخشدار کهورستان نوشت: «بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی در بارندگی صبح امروز، سطح آب از روی آبنمای در مسیر ارتباطی به دو روستا بالا آمده و در حال حاضر امکان تردد از این مسیر فراهم نیست.»

اسماعیل جیبا ‌گفت: «پس از فروکش کردن آب و ایمن شدن مسیر، تردد از این جاده از سر گرفته می‌شود.»

 

«مهرداد حسن‌‌زاده»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، نیز در این خصوص به «پیام ما» توضیح داد: «اکنون محور جکدان به جاسک در محدودهٔ رودخانهٔ شریفی و محور گوهران به قلعه گنج در محدودهٔ آبنمای گوهران مسدود است و تلاش برای بازگشایی این دو محور ادامه دارد. به‌علت بارندگی، برق لاورمیستان بستک و غرب قشم نیز قطع شده است. مأموران اتفاقات برق درحال رفع مشکل برق این مناطق هستند. همچنین، به‌علت شرایط نامساعد جوی و دریایی، رفت‌وآمد از بندر مسافربری شهید حقانی در مسیرهای قشم، هرمز و بالعکس از دقایقی پیش متوقف شده است. مسافران برای رفت‌و‌آمد به جزیرهٔ قشم می‌توانند از اسکلهٔ بندر پُهل به بندرلافت استفاده کنند.» 

 

به‌گفتهٔ او، دریا فعلاً با وزش بادهای شدید شمال‌شرقی تا جنوب‌شرقی مواج خواهد بود: «براساس اعلام سازمان هواشناسی، بیشینهٔ سرعت باد به بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۲.۵ متر خواهد رسید. همین‌طور به‌علت طغیان رودخانهٔ شه بابک و دیگر رودخانه‌های فصلی در بخش مرکزی شهرستان بشاگرد اکنون تردد به شهرستان‌های جاسک و میناب مسدود است. این جاده‌ها به‌علت آبگرفتگی در محدودهٔ آبنماهای مسیر، بسته شده و تا فرو نشستن جریان آب بسته است.» 

اهالی محلی می‌گویند آبگرفتگی معابر در بندرعباس و بندرلنگه بسیار زیاد است و به‌ طبقهٔ همکف ساختمان‌ها راه پیدا کرده است.

 

آماده‌باش کامل در سیستان‌وبلوچستان

در پی بارش‌های رگباری که بنابه اعلام سازمان هواشناسی کشور، فوق سنگین گزارش شده‌اند استان‌های جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر سیلاب و آبگرفتگی گسترده شدند. در استان سیستان‌وبلوچستان که پیش از پایان سال نیز متحمل خسارت‌ هنگفت از سیلاب شده بود، جلسهٔ فوری مدیریت بحران تشکیل شد. 

در پی هشدارهای اداره‌کل هواشناسی و ستاد مدیریت بحران استان، بیش از ۱۲۰ نیروی عملیاتی و تخصصی امداد‌ونجات در جنوب کرمان مستقر شدند

«محمد کرمی»، استاندار سیستان‌وبلوچستان، در این جلسه با توجه هشدار وضعیت قرمز هواشناسی از آمادگی تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان برای کاهش میزان خسارات احتمالی خبر داد: «استان برای هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی در آماده‌باش صد درصد قرار دارد و هریک از فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان آمادهٔ خدمات‌رسانی هستند. از روزهای گذشته با هماهنگی انجام‌شده تمام تدابیر برای مقابله با مشکلات احتمالی اندیشیده شد، به‌طوری‌که علاوه‌بر آماده‌باش تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مدارس، سدهای جنوب استان به‌اندازهٔ کافی تخلیه شده است تا ظرفیت پذیرش بارندگی جدید را طی این مدت داشته باشند.»

 

تردد کنار رودخانه‌ها ممنوع

پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری این استان به‌نقل از کرمی نوشت: «با توجه به حجم بارندگی های ۱۲۰ میلی‌متری به‌ویژه در سواحل استان و متفاوت بودن آن و عدم امکان جابه‌جایی افراد از روز سه‌شنبه تا چهارشنبه به فرمانداران و کادر بهداشت و درمان تأکید شده است اقدامات لازم را برای بیماران بدحال و زنانی که نزدیک زایمان آن است، انجام دهند تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود. مردم به اطلاعیه‌ها، هشدارها و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی توجه و از تردد در مسیر رودخانه‌های محلی به‌شدت خودداری کنند.»

 

«شهرام مبارکی»، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب سیستان‌و‌بلوچستان، نیز با اشاره به صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی، از آمادگی کامل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان برای مقابله با حوادث احتمالی خبر داد. او نیز اعلام کرد با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسی و احتمال وقوع سیل در برخی مسیرهای ارتباطی جنوب سیستان‌وبلوچستان، تمام تیم‌های راهداری در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و تجهیزات راهداری به‌طور کامل آمادهٔ به‌کارگیری شده است: «جلسات هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است تا درصورت بروز هرگونه حادثه، عملیات امدادرسانی به‌نحو مطلوب انجام شود.»

در زمان تنظیم این گزارش، بارش‌های سیستان‌وبلوچستان زیاد شده است و تصاویر منتشرشده از رسانه‌های محلی این استان آبگرفتگی معابر و تردد بسیار دشوار در جاده‌های استان را نشان می‌دهند. 

 

باران‌های سیل‌آسا در کرمان

استان کرمان یکی دیگر از استان‌های کشور است که تحت‌تأثیر این سامانهٔ بارشی قرار گرفت. ایسنا به‌نقل از مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمان نوشت: «در پی هشدارهای اداره‌کل هواشناسی و ستاد مدیریت بحران استان، بیش از ۱۲۰ نیروی عملیاتی و تخصصی امداد‌ونجات در جنوب کرمان مستقر شدند.»

 

به‌گفتهٔ «رضا فلاح» در پی هشدارهای اداره‌کل هواشناسی و ستاد مدیریت بحران استان، بیش از ۱۲۰ نیروی عملیاتی و تخصصی امدادونجات در جنوب کرمان مستقر شدند. همچنین، تیم‌های تخصصی ارتباطات، واکنش سریع، آنست (سگ‌های زنده‌یاب)، تیم‌های ارزیاب و پشتیبان از مرکز استان به جنوب اعزام شدند. ۴۰۰ نیروی امدادی در سراسر استان در آماده‌باش هستند. همچنین، انبارهای جنوب استان نیز تقویت و به‌روزرسانی شدند: «تاکنون قریب به ۲۰ جلسهٔ هماهنگی و برنامه‌ریزی جمعیت هلال‌احمر با فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها برگزار شده است.» 

 

وقوع سیل محتمل است

این خبرگزاری همچنین به‌نقل از کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان نوشت: «بیشینهٔ بارش‌ها امروز و فردا در نیمهٔ جنوبی استان و مناطق مرکزی خواهد بود و با توجه به نوع و شدت بارش‌ها، جاری شدن رواناب، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیل در مناطق مذکور محتمل است.»

«فهیمه راستی» گفت: «سه‌شنبه تا پنجشنبه با فعالیت سامانهٔ بارشی شاهد ناپایداری‌های جوی در سطح استان به‌صورت رگبار باران، رعدوبرق و بارش تگرگ در مناطق مستعد و وزش تندبادهای لحظه‌ای خواهیم بود. روز جمعه از شدت ناپایداری‌ها کاسته خواهد شد و فقط در برخی مناطق مرکزی و غربی احتمال رگبار پراکنده وجود دارد.» 

گزارش‌های هواشناسی حاکی از این است که تا زمان کم‌اثر شدن این سامانه تا روز جمعه، این سامانه در استان‌های فارس و یزد نیز فعالیت خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *