پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر مرگ ۳۵ میلیون کودک زیر پنج‌سال

تا سال ۲۰۳۰ دلایلی از جمله تغییر اقلیم، احتمال مرگ کودکان فقیرترین خانواده‌ها را دوبرابر می کند

خطر مرگ ۳۵ میلیون کودک زیر پنج‌سال

سازمان جهانی بهداشت: افزایش بی‌عدالتی و بی‌ثباتی اقتصادی، درگیری‌های جدید و طولانی‌مدت، تأثیر تشدید تغییر‌اقلیم و پیامدهای کووید-۱۹ می‌تواند منجر به تداوم تلفات کودکان شود





خطر مرگ ۳۵ میلیون کودک زیر پنج‌سال

۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۵۲

براساس آخرین برآوردهای سازمان ملل متحد از مرگ‌ومیر کودکان، در سال ۲۰۲۲ تعداد کودکانی که قبل از پنج‌سالگی، جانشان را از دست داده‌اند تا حدود پنج میلیون نفر کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود در طول تاریخ رسیده است. با‌وجوداین، اما این سازمان بین‌المللی می‌گوید اگر به پیامدهای افزایش بی‌عدالتی و بی‌ثباتی اقتصادی، درگیری‌های جدید و طولانی‌مدت، تأثیر تشدید تغییر‌اقلیم و پیامدهای کووید-۱۹ توجه نشود، این دستاورد می‌تواند به‌راحتی از بین برود و روند کاهشی مرگ‌ومیر کودکان معکوس شود. «کاترین راسل»، مدیر اجرایی یونیسف، در این باره می‌گوید هرچند افزایش دانش و امکانات در نظام‌های بهداشت و سلامت و همچنین واکسینه شدن کودکان در‌برابر بیماری‌های کشنده تأثیر زیادی بر زنده ماندن نوزادان داشته اما هنوز راه طولانی برای پایان دادن به همهٔ مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری کودکان و نوجوانان در پیش است. آن‌طورکه برآورد‌های گزارش تازهٔ سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد باوجود کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر کودکان، هنوز هم اکثر این مرگ‌و‌میرها در جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی رخ می‌دهد و عمر بیش از دو میلیون کودک، نوجوان و جوان بین سنین ۵ تا ۲۴ سالگی ساکن این مناطق، به‌دلیل در دسترس نبودن مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت کوتاه شده است.

این گزارش تازه نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۰ تا امروز، به‌دلیل افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه، میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال تا بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر منابع مراقبتی که به سلامت و رفاه کودکان اختصاص داده شده، باعث شده است مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال از سال ۲۰۰۰ تا امسال در کشورهایی مثل کامبوج، مالاوی، مغولستان و رواندا بیش از ۷۵ درصد کاهش پیدا کند. باوجوداین، اما هنوز راه طولانی برای پایان دادن به همهٔ مرگ‌و‌میرهای قابل پیشگیری کودکان و نوجوانان در پیش است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید نرخ فعلی مرگ‌ومیر کودکان نشان می‌دهد ۵۹ کشور به هدف کاهش مرگ‌و‌میر کودکان زیر پنج سال در سند توسعهٔ پایدار نرسیده‌اند و ۶۴ کشور هم نسبت به این هدف در قبال مرگ‌و‌میر نوزادان کوتاهی کرده‌اند. این بدین معنی است که احتمال می‌رود تا سال ۲۰۳۰، ۳۵ میلیون کودک پیش از رسیدن به پنج‌سالگی جان خود را از دست بدهند و عمدهٔ این مرگ‌ها بر دوش خانواده‌های جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا یا کشورهای با درآمد کم و متوسط پایین خواهد بود.

 

هر ۶ ثانیه، یک کودک در جهان می‌میرد

با اینکه مرگ‌ومیر کودکان کاهش چشمگیری داشته، اما برآوردهای گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد هنوز که هنوز است حدود پنج میلیون کودک تا قبل از رسیدن به سن پنج‌سالگی جانشان را از دست می‌دهند و تقریباً نیمی از جمعیت این مرگ‌ومیر‌ها را نوزادان تشکیل می‌دهند. به‌نقل از این گزارش، این یعنی هر ۶ ثانیه یک کودک در جایی از جهان، جانش را از دست می‌دهد. همچنین، این گزارش نشان می‌دهد در مناطقی مثل جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی زندگی بیش از دو میلیون کودک و جوان بین سنین پنج تا ۲۴ سالگی کوتاه شده است. این یعنی سالانه میلیون‌ها خانواده با از دست دادن فرزندانشان، سوگی ویرانگر را تجربه‌ می‌کنند که می‌تواند قابل پیشگیری یا قابل درمان باشد؛ چراکه اغلب این مرگ‌ها ناشی از عوارض زایمان‌های زودرس، ذات‌الریه، اسهال و مالاریا است و با بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیهٔ با‌کیفیت و مداخلات ضروری و کم‌هزینه مانند واکسیناسیون و اجرای طرح‌های حمایتی مثل حمایت از شیردهی زودهنگام و ادامه‌دار و تشخیص و درمان بیماری‌های دوران کودکی، می‌توان زندگی‌های بسیاری را نجات داد. 

تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۳۵ میلیون کودک پیش از رسیدن به پنج‌سالگی جان خود را از دست بدهند؛ مرگ‌ومیرهایی که عمدتاً بر دوش خانواده‌های جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا یا کشورهای با درآمد کم و متوسط پایین خواهد بود

«تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر‌کل سازمان جهانی بهداشت، در این باره می‌گوید: «درحالی‌که پیشرفت‌های خوبی در نظام بهداشت و درمان حاصل شده است، اما هرساله میلیون‌ها خانواده داغ دردناک از دست دادن فرزندانشان را اغلب در همان روزهای اول پس از تولد، تجربه می‌کنند. این درحالی‌است که جایی که یک کودک متولد می‌شود، نباید فاکتور تعیین‌کنندهٔ مرگ و زندگی او باشد. بنابراین، بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی با‌کیفیت برای هر زن و کودکی در مواقع اضطراری، خصوصاً در مناطق دورافتاده، بسیار مهم است.»

 

نجات جان کودکان از مرگ،‌ مستلزم سرمایه‌گذاری در نظام سلامت

بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی باکیفیت و نجات جان کودکان از مرگ‌های قابل پیشگیری مستلزم سرمایه‌گذاری در نظام سلامت از جمله بخش آموزش و ایجاد شرایط کاری مناسب برای کارکنان بهداشتی برای ارائهٔ مراقبت‌های اولیه است. پرسنل نظام سلامت و درمان باید مورد اعتماد جامعه باشند؛ چراکه آنها می‌توانند نقش مهمی در دسترسی کودکان و خانواده‌ها به خدمات نجات‌بخش بهداشتی مانند واکسیناسیون، آزمایش و دارو برای بیماری‌های کشنده و قابل درمان و حمایت از رژیم تغذیهٔ آنها ایفا کنند. آنها باید در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه ادغام شوند و دستمزدهای منصفانه‌ای داشته باشند. همچنین، باید به‌خوبی آموزش ببینند و مجهز به ابزارهای لازم برای ارائهٔ بالاترین کیفیت مراقبت باشند. 

کودکانی که در محیط‌های شکننده یا متأثر از تعارض زندگی‌ می‌کنند، تقریباً سه برابر بیشتر از کودکان دیگر در معرض خطر مرگ قبل از پنج‌سالگی هستند

مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد اگر مداخلات بقای کودکان مبتنی‌بر جامعه بتواند به افراد نیازمند برسد، مرگ‌ومیر کودکان در کشورهای پرمخاطره به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب، این مداخلات به‌خودی‌خود توانایی نجات میلیون‌ها کودک را دارد. ازآنجاکه علل اصلی مرگ پس از نوزادی، عفونت‌های حاد تنفسی، اسهال و مالاریا است، مدیریت یکپارچهٔ بیماری‌های دوران کودکی به‌طور ویژه‌ با احتمال بقای کودکان پیوند می‌خورد.

 

«خوان پابلو اوریبه»، مدیر جهانی بهداشت، تغذیه و جمعیت، بانک جهانی و مدیر تسهیلات مالی جهانی برای زنان، کودکان و نوجوانان، در این راستا می‌گوید: «هرچند طبق گزارش امسال، کودکان کمتری قبل از پنج‌سالگی می‌میرند، اما این کافی نیست و ما باید با سرمایه‌‌گذاری و همکاری با سایر نهادها، پیشرفت را تسریع کنیم تا به مرگ‌و‌میرهای قابل‌پیشگیری کودکان پایان دهیم. در غیر این‌صورت ما مدیون همهٔ کودکان هستیم که محل تولدشان بر حق دسترسی آنها به مراقبت‌های بهداشتی تأثیر داشته است.»

 

نابرابری، بقای کودکان را به خطر می‌اندازد

درحالی‌که برآوردهای جهانی از پیشرفت‌هایی در زمینه‌های بهداشت و درمان می‌گویند، در مقابل نابرابری‌های جدی که بقای کودکان را در بسیاری از نقاط جهان به خطر می‌اندازد، همچنان تهدیدی بزرگ برای آیندهٔ کودکان به‌حساب می‌آیند. از جمله این تهدیدها می‌توان به افزایش بی‌عدالتی و بی‌ثباتی اقتصادی، درگیری‌های جدید و طولانی‌مدت، تأثیر تشدید تغییر‌اقلیم و پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹ اشاره کرد. سازمان‌های جهانی معتقدند که اگر فکری به‌ حال این پیامدها نشود، همهٔ دستاوردهای نظام بهداشت و درمان به چشم‌بر‌هم‌زدنی به باد می‌روند و حتی ممکن است روند کاهشی فعلی مرگ‌ومیر کودکان را معکوس کند. 

 

گزارش‌های جهانی تخمین‌ می‌زنند کودکانی که در فقیرترین خانواده‌ها متولد می‌شوند، در مقایسه با ثروتمندترین‌ها دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قبل از پنج‌سالگی هستند. ازاین‌رو، کسانی که در محیط‌های شکننده یا متأثر از تعارض زندگی‌ می‌کنند، تقریباً سه برابر بیشتر از کودکان دیگر در معرض خطر مرگ قبل از پنج‌سالگی هستند. «لی جون‌هوا»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی، در این راستا می‌گوید: «تخمین‌های جدید نشان می‌دهد تقویت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با‌کیفیت بالا، به‌ویژه در زمان تولد، به کاهش مرگ‌و‌میر بین کودکان زیر پنج سال کمک می‌کند. بنابراین، پیشرفت‌های امروز باید به ما یادآوری کنند که تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری باید برای کاهش نابرابری و پایان دادن به مرگ‌های قابل‌پیشگیری بین نوزادان، کودکان و جوانان در سراسر جهان انجام شود.»

 

این گزارش از شکاف بزرگ آماری در داده‌های به‌دست‌آمده از مرگ‌ومیر کودکان انتقاد کرده و توصیه می‌کند کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا برای ردیابی و نظارت بهتر بقا و سلامت کودکان از سیستم‌های آماری بهتر استفاده کنند و شاخص‌های مرگ‌و‌میر و سلامت را از طریق پایش خانگی، ثبت تولد و مرگ از طریق سیستم‌های اطلاعات مدیریت سلامت و ثبت احوال و آمار حیاتی بهبود دهند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *