پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باران تیر بر سر محیطبانان «دنا»

شکارچیان غیرمجاز در کهگیلویه‌وبویراحمد با سلاح جنگی محیطبانان را به رگبار بستند

باران تیر بر سر محیطبانان «دنا»

متخلفان، محیطبان «بیژن آذریان» را مجروح کردند و از صحنه گریختند





باران تیر بر سر محیطبانان «دنا»

۷ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۴۱

باران تیر همزمان با باران و برف بر سرشان می‌بارید. لباس‌هایشان خیس و سرما جان‌ و تن‌شان را بی‌حس کرده بود،‌ در این میانه محیطبان «بیژن آذریان» فریاد زد «تیر خوردم»! لحظه‌ای بعد شکارچیان غیرمجاز شروع به انداختن سنگ از بالا به پایین دره کردند. باران و برف همچنان می‌بارید اما بارش تیر خاتمه یافت. دو محیطبان به‌سمت آذریان رفتند که خون بیرون‌زده از پهلویش لباس و برگ‌های درخت اطراف را سرخ کرده بود.

سه نفر بودند، «صادق برازش»، رئیس پارک ملی «دنا»، «مسلم ارجمند» و «بیژن آذریان». صبح آن روز، یکشنبه ششم اسفند، از آسمان برف و باران همزمان می‌بارید و مه چندان منطقه را گرفته بود که تا چند قدمی را نمی‌شد دید. سه محیطبان به‌واسطهٔ تماسی که با پاسگاه محیطبانی گرفته شد به‌سمت آبشار «دره‌ناری» در محدودهٔ پارک ملی «دنا» راه افتادند. منطقه ناهموار و شیب دره تند بود. با‌این‌حال، آنها پس از یک ساعت پیاده‌روی خودشان را به کف دره و محدوده‌ای که معمولاً شکارچی‌های غیرمجاز از آنجا خارج می‌شوند، رساندند. در میان برف و باران و مهی که اندکی کاهش یافته بود، سه نفر را از دور دیدند. سرمحیطبان برازش به دو همکارش گفت به‌‌سمت‌شان بروند. معمولاً متخلفان به‌سمت چشمه می‌رفتند و محیطبان‌ها هم به همان‌سو راه افتادند. شکارچیان غیرمجاز این‌بار پشت درخت پنهان شدند و وقتی محیطبان‌ها به ۲۰ متری‌شان رسیدند شروع به شلیک به محیطبان‌ها کردند.

 

«با کلاشینکف و به قصد به‌شکل مستقیم به ما محیطبان‌ها شلیک کردند،‌ معلوم بود هدفشان زدن ماست،‌ تیری هم که به آذریان خورده مستقیم است» اینها گفته‌های صادق برازش، رئیس پارک ملی «دنا»، است. آنها پس از مجروح شدن محیطبان آذریان،‌ برای لحظه‌ای دست از تعقیب برداشتند. نگران همکارشان بودند که خونریزی‌اش شدید باشد. آنها حداقل سه ساعت پیاده‌روی تا رسیدن به یک نقطه در دسترس فاصله داشتند و تلفن همراهشان هم آنتن نمی‌داد. سه متخلف از این وضعیت استفاده کردند و متواری شدند. برازش می‌گوید گرچه سه شکارچی غیرمجاز چهره‌شان را پوشانده بودند و تنها چشم‌هایشان دیده می‌شد، اما به‌نظر می‌رسید هر سه نفر زیر ۳۰ سال سن داشته باشند.

 

 زمانی که از حال آذریان مطمئن شدند،‌ محیطبان ارجمند به‌دنبال شکارچیان راه افتاد و ۷۰۰ متر بالاتر تنها توانست لاشهٔ شکارشده را پیدا کند. «لاشه را زیر برگ‌های بلوط پنهان کرده بودند؛ سر نداشت، اما اندازه‌اش نشان می‌داد که احتمالاً بز شکار کرده‌اند.»

با رسیدن نیروهای امداد‌، محیطبان آذریان به بیمارستان منتقل و همان شب شورای تأمین برگزار شد و فرمانده نیروی انتظامی‌، سپاه، فرماندار و … در یاسوج برای رسیدگی به این مسئله جلسه گذاشتند.

 

 محیطبانان را به رگبار بستند

«منوچهر فلاحی»، معاون جانشین یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست،  نیز زمان وقوع این حادثه را یکشنبه ششم اسفند و حوالی ساعت ۱۱ و ۱۲ عنوان می‌کند. «همکاران ما با شناختی که از منطقه داشتند، به‌سمت صدا برای شناسایی می‌روند. متخلفان خود را پنهان می‌کنند و برای جلوگیری از دستگیری شروع به تیراندازی می‌کنند. آنها همکاران ما را به رگبار بستند».

معاون جانشین یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست: همکاران ما با شناختی که از منطقه داشتند، به‌سمت صدای اسلحه برای شناسایی می‌روند. متخلفان خود را پنهان می‌کنند و برای جلوگیری از دستگیری شروع به تیراندازی می‌کنند. آنها همکاران ما را به رگبار بستند

یکی از گلوله‌هایی که از اسلحهٔ شکارچیان غیرمجاز رها می‌شود، به‌شکل مورب از پهلوی راست محیطبان بیژن آذریان رد شد و خراشیدگی ایجاد کرد. به‌گفتهٔ فلاحی همین موضوع باعث شد که تعقیب و گریز برای لحظاتی متوقف شود و متخلفان از این موضوع استفاده و فرار کنند. «گرچه محیطبانان و متخلفان چهره‌به‌چهره شدند، اما آنها صورتشان را پوشانده بودند و امکان تشخیص چهره‌شان وجود نداشت.»

در این باره که چطور نیروهای امدادی از موضوع مطلع شدند‌، فلاحی به اطلاع‌رسانی مردم روستاهای اطراف پارک با شنیدن صدای تیراندازی ممتد اشاره می‌کند. «در اطراف پارک،‌ روستاهای زیادی وجود دارد که اهالی روستاهای نزدیک به محل حادثه ما را خبر کردند.»

 

او دربارهٔ آخرین وضعیت این پرونده و دستگیری متخلفان هم به هماهنگی‌های انجام‌شده با دستگاه قضایی اشاره می‌کند. «با دادستان هماهنگ شده است تا با استفاده از دوربین‌ها، ماشین‌هایی را که در آن زمان از این محدوده رد شده‌اند، چک کنیم و متخلفان را شناسایی و دستگیر کنیم.»

 

متخلفان از صحنهٔ جرم گریختند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه‌وبویراحمد نیز با اشاره به اینکه یکی از محیطبانان دنا از ناحیهٔ پهلو مورد اصابت مستقیم گلولهٔ شکارچیان قرار گرفته و زخمی شده است، به تسنیم گفت: «متخلفین که چهرهٔ خود را استتار کرده بودند، از فرصت زخمی شدن محیطبان سوءاستفاده کردند، مقداری از لاشه را بر روی زمین انداختند و متواری شدند.»

 

«اسلام جاودان‌خرد» با اشاره به اینکه محیطبانان پارک ملی دنا صبح یکشنبه، ششم اسفند، متوجه صدای شلیک گلوله در محدودهٔ دره‌ٔ «بن رو» حدفاصل پاسگاه محیطبانی «پشت کره» و «خاریدون» در منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ دنا شدند. افزود: «گروهی از محیطبانان به منطقه اعزام می‌شوند و پس از ساعت‌ها تلاش و پایش منطقه، متوجه یک گروه سه نفرهٔ متخلف می‌شوند که با استفاده از یک قبضه اسلحهٔ گلوله‌زنی یک رأس کل وحشی شکار کرده‌اند.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد: برای نجات محیطبان مصدوم منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ دنا سه تیم متشکل از ۹ نفر با سه دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند

به‌گفتهٔ جاودان‌خرد، محیطبانان با انجام اقدامات لازم متخلفین را محاصره و دستور ایست می‌دهند، اما متخلفین به‌محض اینکه مشاهده می‌کنند راه گریزی ندارند، به‌سمت محیطبانان شلیک مستقیم می‌کنند. او گفت: «ساعت ۱۲ ظهر یکی از محیطبانان دنا از ناحیهٔ پهلو مورد اصابت مستقیم گلولهٔ شکارچیان قرار می‌گیرد و زخمی می‌شود. متخلفین که چهرهٔ خود را استتار کرده بودند، از فرصت زخمی شدن محیطبان سوءاستفاده کردند و متواری شدند.»

 

جاودان‌خرد با اشاره به اینکه مأمورین یگان حفاظت با هماهنگی هلال‌احمر، مدیریت ستاد بحران استانداری و اورژانس پس از ساعت‌ها تلاش و اقدامات لازم، محیطبان مصدوم را به اورژانس یکی از بیمارستان‌های یاسوج منتقل کردند‌، افزود: «بنابه اعلام پزشک معالج، حال عمومی محیطبان خوب است.»

 

سه تیم هلال‌احمر به یاری محیطبانان آمدند

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه‌وبویراحمد نیز به «ایرنا» گفت: محیطبان مصدوم منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ دنا که در درگیری با شکارچیان از ناحیهٔ پا زخمی شده بود، پس از سه ساعت تلاش امدادگران از مرگ حتمی نجات یافت.

به‌گفتهٔ «کاظم فلاحی‌دوست» این حادثه در ساعت ۱۳ یکشنبه، ششم اسفندماه، به مرکز امداد و نجات هلال‌احمر استان گزارش شد. او افزود: «برای نجات محیطبان مصدوم منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ دنا سه تیم متشکل از  ۹نفر با سه دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.»

فلاحی‌دوست با اشاره به اینکه برای نجات مصدوم، امدادگران از دو منطقهٔ پشت کره درهٔ ناری و تنگهٔ بن رود اعزام شدند تا نجاتگران بتوانند در کمترین زمان ممکن به محل حادثه برسند، گفت: «امدادگران پس از انجام امداد و نجات اولیه مصدوم را به بیمارستان شهید جلیل شهر یاسوج انتقال دادند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *