پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قول دوبارۀ وزارت نیرو به صنایع

جزئیات روند تأمین برق صنایع در تابستان تشریح شد

قول دوبارۀ وزارت نیرو به صنایع

تابستان گذشته واحدهای بزرگ تولیدی کشور به‌ویژه در بخش فولاد، متحمل خسارت سنگین اقتصادی ناشی از تعطیلی خطوط تولید شدند





قول دوبارۀ وزارت نیرو به صنایع

۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۲۹

| پیام ما| با وجود تعطیلی واحدهای صنعتی بزرگ کشور و اعلام خسارت‌های سنگین ناشی از قطع برق در تابستان گذشته، وزارت نیرو کارنامۀ مدیریت مصرف فصل گرم پیشین را مثبت ارزیابی می‌کند و درعین‌حال از برنامۀ کوتاه‌مدتی برای مدیریت افزایش بار تابستان خبر می‌دهد. این برنامۀ کوتاه‌مدت درحالی‌است که تأکید بدنۀ کارشناسی دولت بر رفع  چالش ناترازی برق است. مشکلی که با وجود صحبت‌های زیاد وزارت نیرو مبنی‌بر تأیید و تلاش برای رفع آن، هنوز موفقیتی حاصل نیامده است.

 

نیمۀ خرداد بود که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، به‌نقل از سخنگوی صنعت برق اعلام کرد تابستان امسال، صنایع با قطع گستردۀ برق رو‌به‌رو نمی‌شوند. بنابر آنچه این خبر به‌نقل از سخنگوی صنعت برق اعلام کرده بود، برنامه‌ای باعنوان برنامۀ تأمین برق صنایع برای تابستان 1401، از سوی وزارت نیرو، تدوین شده است که بار تابستانی را با تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده میان صنایع، مشوق‌های کاهش مصرف به‌منظور کاهش بار مصرفی در همۀ بخش‌ها و مانند آن دنبال می‌کند. گرچه این خبر جزئیاتی از برنامه ارائه نمی‌داد، اما حالا سخنگوی صنعت برق می‌گوید برق مورد نیاز تمامی واحدهای صنعتی کوچک و واحدهای صنفی-صنعتی به‌ویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک، بدون هیچ محدودیتی تأمین خواهد شد.
پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) در خبر دیگری که روز گذشته منتشر کرد، نوشت: «برق ۹۰ درصد واحدهای صنعتی بدون محدودیت تأمین خواهد شد.»
«مصطفی رجبی مشهدی» توضیح داد: «برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از ۵۰۰ کیلووات نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور در شش و نیم روز هفته به‌طور کامل تأمین خواهد شد. برنامۀ تأمین برق صنایع کشور در تابستان امسال با هدف تولید حداکثری در سال رشد تولید و با در نظر گرفتن محدودیت‌های فنی صنایع و ملاحظات کنترل بازار محصولات طی جلسات متعدد کارشناسی بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو و همچنین بهره‌گیری از تجربۀ سال گذشته تدوین و ابلاغ شده است.»
به گفتۀ او، برق مورد نیاز تمامی واحدهای صنعتی کوچک و واحدهای صنفی-صنعتی به‌ویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک که بیش از ۹۰ درصد کل واحدهای صنعتی و تولیدی کشور (حدود ۵۸۰هزار واحد صنعتی) را شامل می‌شود، بدون هیچ محدودیتی تأمین خواهد شد. همچنین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از ۵۰۰ کیلووات نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور در شش و نیم‌ روز هفته به‌طور کامل تأمین خواهد شد و صرفاً نصف روز در هفته و از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت خواهند کرد.
رجبی مشهدی معتقد است که باتوجه‌به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته امکان جبران محدودیت این نصف روز و تولید حداکثری برای این واحدها در سایر ایام هفته (شش روز و نیم) با جابه‌جایی ساعات کاری حتی به‌صورت شبانه‌روزی فراهم است: «برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود ۳۰۰ واحد صنعتی) مطابق برنامۀ مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دورۀ تعیین‌شده تأمین خواهد شد. مشارکت این واحدها از طریق جابه‌جایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعات اوج به ساعات غیراوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف است و در سایر زمان‌های دورۀ تابستان، انرژی مورد نیاز این واحدها به‌طور حداکثری تأمین خواهد شد. همچنین، انرژی مورد نیاز صنایع مهم مانند سیمان نیز متناسب با نیاز تولید آنها در این دوره و در طول شبانه‌روز تأمین خواهد شد.»

وزارت نیرو می‌گوید: برق مورد نیاز همۀ واحدهای صنعتی کوچک و واحدهای صنفی-صنعتی به‌ویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک که بیش از ۹۰ درصد کل واحدهای صنعتی و تولیدی کشور را شامل می‌شود، بدون هیچ محدودیتی تأمین خواهد شد

اگر چه در خبر منتشرشده در پاون، مانند نخستین خبر از این برنامه جزئیات بیشتری منتشر نشده است، اما سال گذشته نیز دولت چندین طرح در مورد مدیریت مصرف را دنبال می‌کرد که درنهایت منجر به تعطیلی طولانی صنایع و میزان خسارت بالا در بخش تولید به‌ویژه در مورد صنایعی مانند فولاد شد.
یکی از این تمهیدات، مدیریت بار مصرف که در اختیار صنایع قرار داده شده است، کاهش بار برنامه‌ریزی‌شده در ساعات اوج بار مصرف بود که دورۀ همکاری در این برنامه از ۱۶ خرداد آغاز و تا ۱۵ شهریور حداکثر به‌مدت ۳۰۰ ساعت برای هر صنعت ادامه داشت. در این طرح دو بازۀ ساعات همکاری موردنیاز ۱۲ الی ۱۸ و ۲۰ الی ۲۳ و به‌عبارتی ساعات اوج مصرف برق در شبکه در نظر گرفته شد که مشترک می‌تواند ساعات همکاری خود را درون این دو بازۀ زمانی انتخاب کند. در این طرح، «حداقل» دورۀ همکاری پنج‌روز غیرمستمر و همکاری در هر روز باید بیش از دو ساعت بود که در این بازۀ زمانی، صنایع باید میزان مصرف برق خود را براساس جداولی که به‌همین منظور و براساس متوسط دیماند مصرفی تهیه شده است، کاهش دهند. مشترکان همکار در طرح فوق نیز براساس نرخ خرید دیماند و نرخ خرید انرژی و متناسب با ساعات همکاری، مشمول پاداش همکاری تعریف شده‌اند. پاداشی که وزارت نیرو برای مشترکان همکار اعلام کرده است، براساس افزایش ساعات همکاری، افزایش می‌یابد و درصورت همکاری مشترک در کل روزهای هفته در ماه‌های تیر و مرداد کل مبلغ پاداش تا ۴۰ درصد نیز قابل‌افزایش است که «رقم‌های قابل‌توجهی» خواهد بود.
یکی دیگر از برنامه‌ها کاهش یا قطع بار برنامه‌ریزی‌شدۀ ۲۴ ساعته بود که بازۀ زمانی اجرای آن ابتدای تیر الی ۱۵ مرداد اعلام شد؛ با حداقل بازۀ زمانی همکاری نیز باید پنج‌روز غیرمستمر. این طرح نیز متناسب با توان و اهمیت هر صنعت انعطاف‌پذیر اعلام و حداقل قدرت کاهش‌یافته برای هر مشترک همکار متناسب با متوسط دیماند مصرفی و ضرورت‌های موجود در آن صنعت در نظر گرفته شد.
باوجوداین، شیوۀ مدیریت و اینکه «توانیر» بلافاصله پس از پایان تابستان اعلام کرد که «وزارت نیرو موفق شد تابستان بدون خاموشی را با موفقیت سپری کرد.» عصر اقتصاد بهمن سال قبل اعلام کرد: «براساس برآوردها قطع برق روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای صنعت فولاد هزینه به‌همراه دارد و قطعی برق در تابستان امسال بالغ بر ۶ میلیارد دلار برای واحدهای فولادسازی خسارت به بار آورده است. میزان تولید فولاد به‌صورت ماهانه حدود ۲.۵ میلیون تن و روزانه حدود ۱۰۰ هزار تن در روز برآورد می‌شود که با قطع برق و گاز این میزان در سال جاری کاهش قابل ملاحظه داشته است و منجر به کاهش درآمد شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و افزایش قیمت در بازار شد.»
البته تعطیلی تولیدکنندگان صنعت فولاد درواقع به تعطیلی بسیاری از صنایع و حوزه‌های بالا‌دستی و پایین‌دستی این صنعت نیز منجر ‌شد. برای نمونه در صنعت فولاد تعطیلی و کاهش شدید تولید، به تعطیلی و کاهش شدید تولید صدها واحد تولیدی کوچک که تأمین‌کنندۀ مواد اولیه و قطعات موردنیاز صنعت فولاد هستند، انجامید. اکنون با تعطیلی و کاهش تولید صنعت فولاد به‌دلیل قطع برق و گاز، هزاران شغل غیرمستقیم که به‌واسطۀ فعالیت فولادسازان شکل‌گرفته نیز به تعطیلی کشیده شده‌اند و واحدهای پایین‌دست با آسیب جدی و خطر تعطیلی همراه شده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

کمبود حقابه، کاج‌ها را دچار آفت سوسک پوست‌خوار کرد 

درختان سوخته و تشنۀ چیتگر 

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

تغییرات عجیب در مدیریت بیمارستان محب کوثر با اعتراض کادر درمان روبه‌رو شد

خطر بیکاری ۷۰۰ پرستار و ۲۰۰ پزشک

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر