پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سلامت عمومی جامعه به خطر افتاده است

هشدار بازرس سازمان بازرسی کل کشور درباره کمبود دارو

سلامت عمومی جامعه به خطر افتاده است





سلامت عمومی جامعه به خطر افتاده است

۴ آبان ۱۴۰۱، ۹:۳۹

|پیام‌ ما | نگرانی درباره دارو حالا از میان مردم به میان مسئولان هم تسری پیدا کرده تا آنجا که بازرس‌ کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور نیز کمبود دارو را به عنوان تهدیدکننده سلامت عمومی کشور توصیف کرده. با این حال یکی از مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از افزایش تولید آنتی‌بیوتیک در کشور خبر داده است.

 

کمبود دارو بهانه برگزاری نشستی در سازمان بازرسی کل کشور شده و این در حالی است که علاوه بر روزهای اخیر و کمبود برخی اقلام دارویی مشکلات ناشی از نبود داروهای خاص گریبان مردم را به شدت فشرده است. از سوی دیگر بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داروهای بیمارستانی را موجود ندارند و همراهان بیمار را موظف به تأمین آن می‌کنند. در همین حال برخی از داروهایی که تزریق آن به بیمار بستری در بیمارستان باید با انجام تست اولیه انجام گیرد بدون انجام این مرحله به بیمار تزریق می‌شود و همین موجب بروز حوادث و تبعات جبران‌ناپذیری شده است. چندی قبل در یکی از بیمارستان‌های شیراز(نام بیمارستان در روزنامه پیام‌ما موجود است)، بیماری بستری شد که به دلیل بارداری خارج از رحم باید سقط جنین می‌کرد. داروی خاص سقط جنین خارج از رحم که از جمله داروهای بیمارستانی است در آن بیمارستان موجود نبود. همراه بیمار موظف به تهیه آن دارو شد. تیم پزشکی به دلیل نداشتن کیت آزمایشی مربوط به تزریق این دارو آن را به یکباره به بیمار تزریق کردند. بیمار چنان به داروی تزریقی حساسیت نشان داد که میزان پلاکت خونش به زیر هزار رسید و کلیه‌هایش از کار افتاد. پس از چند ساعت نداشتن هوشیاری با انجام دیالیز اضطراری، بیمار احیا شد اما به داروهای خاص دیگری برای احیا مغز استخوان نیاز داشت. در نهایت به سبب شدت عواقب، از داروهای سنگینی برای احیای بیمار استفاده شد که نشانه‌هایی شبیه شیمی‌درمانی از قبیل ریزش مو داشت. با این حال نه سیستم درمانی و نه تیم درمانی هیچ‌یک مسئولیت این وضعیت را به عهده نگرفتند و صرفاً نبود دارو را مسئول بروز این وضعیت دانستند. حال «ایروان مسعودی اصل» بازرس‌ کل امور بهداشت و درمان در سازمان بازرسی کل کشور درباره این وضعیت گفته است : کمبود دارو در روزهای اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است. در همین حال «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: ۲۷ قلم از ۳۶۶ قلم داروی پرمصرف وارد طرح دارویار شده است درحالی که از اول سال ۱۴۰۱ این اتفاق می‌بایست رخ می‌داد. اکنون نگرانی جدی، منابع مالی طرح دارویار است.
تهدید سلامت عمومی
بازرس‌ کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی گفت: در طرح «دارویار» که از ۲۳ تیرماه امسال اجرایی شد قرار بود طی یک برنامه ۲ الی سه ماهه با تعامل سازمان غذا و دارو و هلدینگ‌های حاکمیتی و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تولید، دیگر شاهد کمبود دارو نباشیم ولی این موضوع طی هفته‌ها و روزهای اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، در پی کمبود برخی اقلام دارویی و با دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور، موضوع با حضور بازرس کل امور بهداشت و درمان، بازرس کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران سازمان غذا و دارو، شرکت‌های داروساز و نماینده سندیکای صاحبان صنایع دارویی در سازمان بازرسی کل کشور بررسی شد.
ایروان مسعودی اصل، بازرس‌ کل امور بهداشت و درمان، در این نشست که دیروز در سازمان بازرسی برگزار شد، با تأکید بر اینکه کمبود اقلام دارویی یک مسئله ملی و بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: در طرح «دارویار» که از ۲۳ تیرماه امسال اجرایی شد قرار بود طی یک برنامه ۲ الی سه ماهه با تعامل سازمان غذا و دارو و هلدینگ های حاکمیتی و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه تولید، دیگر شاهد کمبود دارو نباشیم ولی این موضوع طی هفته‌ها و روزهای اخیر سلامت عمومی کشور را تهدید کرده است.
بازرس کل امور بهداشت و درمان با اشاره به گزارش بازرسی‌های این سازمان در خصوص طرح «دارویار» گفت: جمع‌بندی و نتایج بررسی‌های بازرسی کل امور بهداشت و درمان در مرکز و همچنین بازرسی کل استان‌های سازمان نشان می‌دهد که مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند.
مسعودی اصل با تأکید بر اینکه نگاه سازمان بازرسی بر تعامل و پیشگیری است، تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور تلاش داشته و دارد که مشکلات طرح «دارویار» و موضوع کمبود برخی اقلام دارویی را با برگزاری جلسات مختلف با سازمان غذا و دارو و همچنین بخش صنعت رفع کند.
بازرس کل امور بهداشت و درمان تأکید کرد؛ چنانچه سازمان بازرسی به اسنادی برسد که سازمان غذا و دارو در خصوص وظایف خود تعلل داشته یا شرکت‌های دارویی اقدام به دپو دارو با هدف بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند، به صورت قاطع برخورد می‌کند.
او با اشاره به فراخوان سازمان غذا و دارو در خصوص واردات داروهایی که در بازار با کمبود مواجه است، گفت: آنچه در این نشست مشخص شد این است که شرکت‌ها دارای مواد اولیه کافی برای تولید محصول نهایی اقلامی که با کمبود مواجه است، هستند، بنابراین با توجه به اینکه در سال حمایت از تولید دانش‌بنیان هستیم از سازمان غذا و دارو می‌خواهیم قبل از باز کردن پاکت‌های فراخوان، یک‌بار دیگر با شرکت‌های داخلی مذاکره کنند و ضمن گرفتن تعهدات لازم‌الاجرا برای استفاده از حداکثر ظرفیت توان تولیدی و تبعیت از قیمت‌های مصوب، شرکت‌ها مجاب به تولید شوند.
مسعودی اصل با اشاره به گزارش یکی از مدیران سازمان غذا و دارو در خصوص دستورات معاون اول رئیس‌ جمهور در زمینه حوزه دارویی ابراز امیدواری کرد که تصمیمات اتخاذ شده در این نشست راجع به بحث نقدینگی شرکت‌های داروساز و پرداخت تسهیلات، تخفیفات مالیاتی، موضوعات گمرکی و پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تأمین اجتماعی اجرایی شود.
او بیان کرد که سازمان بازرسی کل کشور قطعاً اجرای این مصوبات را طی نامه‌ای پیگیری و مطالبه خواهد کرد.
بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور در پایان پیشنهاد داد یک کمیته سه جانبه با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو، صنعت دارو و سازمان بازرسی تشکیل شود تا بصورت مستمر با برگزاری جلسات مشترک برای کمبود دارو راهکار اجرایی را بررسی کنند.
همچنین اشکان میرمحمدی بازرس کل «امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی» سازمان بازرسی کل کشور در این نشست با اشاره به بازدید خود از برخی شرکت‌های پخش دارو و همچنین شرکت‌های «مواد اولیه ساز» در پی بررسی کمبود اقلام دارویی، عنوان کرد: بررسی‌های میدانی حاکی از این است که ماده اولیه انواع آنتی‌بیوتیک در انبارهای شرکت‌های تأمین‌کننده به طور کامل فراهم است. به طور نمونه در بازدید از یکی از شرکت‌های دارویی مشخص شد حدود ۳۰ تن ماده اولیه «آزیترومایسین» در انبار این شرکت موجود است و حدود ۳۰ تن دیگر از مواد اولیه این شرکت در گمرک وجود دارد که جمعاً این مقدار برای نیاز ۶ ماهه کشور کافی خواهد بود.
میرمحمدی راجع به امتناع شرکت‌های دارویی از تولید اقلام دارویی آنتی‌بیوتیک گفت: در این بازدیدها «حذف ارز ترجیحی و عدم همسان‌سازی قیمت‌های جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه» و نیز «افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید محصولات دارویی» دو عامل مهم امتناع شرکت‌های دارویی از تولید برخی اقلام دارویی به واسطه عدم اصلاح به موقع قیمت‌ها توسط سازمان غذا و دارو منتج به زیان شرکت‌های تولیدکننده ناشی از آن عنوان شده است.
او با اشاره به تصمیم سازمان غذا و دارو مبنی بر واردات انواع آنتی‌بیوتیک برای رفع کمبود این اقلام در داروخانه‌ها تاکید داشت: با توجه به شعار سال در خصوص حمایت از تولید دانش‌بنیان و با توجه به اینکه تولید برخی محصولات و داروها در حوزه دانش‌بنیان قرار گرفته، سازمان غذا و دارو باید با یک هماهنگی و هم‌افزایی زمینه تولید این اقلام را در داخل کشور فراهم کند.
تأمین آنتی‌بیوتیک
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور پس از کرونا از توزیع سراسری آنتی‌بیوتیک در هفته جاری خبر داد.
«سجاد اسماعیلی» مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا در مورد کمبود تأمین دارو به ویژه آنتی بیوتیک در کشور گفت: در روزهای گذشته جلساتی با شرکت‌های دارویی گذاشته شده است تا وضعیت موجودی و تعهدات تأمین داروی آنها مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین دوباره از آنها تعهد دوباره گرفته شد تا بر اساس برنامه‌ریزی که به سازمان غذا و دارو ارائه می‌دهند داروی مورد نیاز را تأمین کنند.
او در توضیح این وضعیت افزود: سازمان غذا و دارو همچنین موضوع واردات محصول نهایی دارو و مواد اولیه را نیز پیگیری کرده تا شرکت‌ها مواد اولیه دارویی را که نیاز دارند به صورت ذخیره استراتژیک داشته باشند.
اسماعیلی همچنین در رابطه با کشف مواد اولیه احتکار شده تولید آنتی‌بوتیک در برخی از شرکت‌ها نیز عنوان کرد: در این مورد هم در صورت احراز اینکه این شرکت‌ها مواد را دپو کرده و به صورت عمدی آن را در چرخه تولید قرار نداده‌اند برخورد قاطع و جدی صورت خواهد گرفت.
او بیان کرد: در هفته گذشته دو شرکت پخش دارو تعطیل و دو شرکت پخش دارو نیز به دلیل تخلف تعلیق شدند و اگر شرکت‌های دیگری تخلف داشته باشند به شدت با آنها برخورد صورت خواهد گرفت.
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در مورد اسامی این شرکت‌ها نیز اعلام کرد: در حال حاضر به دلیل ملاحظات قضایی اسامی این شرکت‌ها اعلام نخواهد شد. در صورت نیاز مقامات قضایی اسامی این شرکت‌ها را اعلام خواهند کرد.
او افزود: ما پنج شرکت تولید آنتی‌بیوتیک داریم و در کنار آن واردات هم صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها به صورت سه شیفت در حال کار کردن هستند. ضمن اینکه جلساتی با شرکت‌های پخش برگزار شده تا اقدامات تأمین و توزیع به سرعت انجام گرفته و در هفته جاری دسترسی پایدار به آنتی‌بیوتیک در سراسر کشور فراهم شود. در کنار این موضوع نیز واردات هم در دستور کار قرار دارد تا ذخایر کشور برای فصول سرد انجام شود.
نگرانی از سرنوشت طرح دارویار
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی‌ها از تأمین منابع مالی طرح دارویار گفت: اگر منابع توسط سازمان برنامه و بودجه به موقع تأمین نشود، دچار مشکل خواهیم شد. او با اشاره به دستور و تأکید رئیس جمهور برای رفع کمبود دارو بیان کرد: تاکید رئیس جمهور این بوده که کمبود دارو نباشد و پرداختی از جیب مردم نیز نمی‌بایست افزایش یابد که هنوز با این مشکلات مواجه هستیم.
شهریاری همچنین با ابراز نگرانی از سرنوشت طرح دارویار، گفت: نگران منابع مالی طرح دارویار هستیم و معلوم نیست با اضافه شدن داروهای دیگر، این منابع جوابگو باشد.اگر منابع توسط سازمان برنامه و بودجه به موقع تأمین نشود، دچار مشکل خواهیم شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر