پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اتفاقات شرم‌آور مشهد فراموش نمی‌شود

واکنش علی دایی به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه امام رضا (ع):

اتفاقات شرم‌آور مشهد فراموش نمی‌شود





اتفاقات شرم‌آور مشهد فراموش نمی‌شود

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

علی‌دایی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی در اینستاگرام خود آرزو کرد زنان و دختران ایرانی در آرامش و امنیت آزادانه برای تماشای فوتبال به ورزشگاه بروند که هنوز مشخص نیست چرا برخلاف موافقت فدراسیون فوتبال و فروش بلیت به زنان از ورود زنان به ورزشگاه مشهد جلوگیری شد.

علی‌دایی نماینده فوتبال ایران در مراسم قرعه‌کشی مسابقات فوتبال جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در اینستاگرام خود نسبت به راه ندادن زنان به ورزشگاه مشهد در بازی ایران و لبنان واکنش نشان داد و نوشت: «اتفاقات شرم آور و رفتارهای غیر انسانی صورت گرفته در ورزشگاه امام رضا در برابر بانوان فوتبال دوست کشورمان در هیاهوی قرعه کشی جام جهانی هرگز «فراموش»نخواهد شد.در تمامی موارد، حقوق زن و مرد برابر است.امیدوارم روزی فرا رسد که زنان و دختران ایرانی در آرامش و امنیت “آزادانه” به استادیوم ها بروند و اشک آنها برای شوق پیروزی تیم محبوبشان باشد نه در اثر اسپری فلفل، گاز اشک آور و ….»
این در حالی است که پس از انجام بازی ایران و لبنان صدا و سیما سخنان علیرضا جهانبخش کاپیتان تیم‌ملی فوتبال کشورمان را که اظهار امیدواری می‌کرد زنان هم بتوانند بازی‌ها را در ورزشگاه تماشا کنند سانسور کرد.
ماجرای ورود زنان به ورزشگاه که پیشتر مطالبه‌ای از سوی فعالان زنان بود در سال‌های اخیر با پیگیری فیفا رنگ و روی دیگری به خود گرفته است.اینک و پس از آنچه برای زنانی که بلیت تماشای بازی ایران-لبنان خریداری کرده بودند ولی از ورودشان ممانعت شد فیفا خواستار توضیح ایران شده است.
در سال‌های گذشته حتی شاهد برپایی نماز معترضان به حضور زنان در ورزشگاه‌ها بودیم و بارها در دولت حسن روحانی مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطرح شد.آنچه آن زمان هم قابل لمس بود اینکه هیچ منع قانونی و حتی شرعی وجود ندارد و صرفاً سلیقه‌هایی دراین‌باره مانع از ورود زنان به ورزشگاه شده است. با این حال زنان ایرانی در سال ۱۳۹۸ توانستند بلیت ورود به ورزشگاه برای تماشای بازی ایران-کامبوج را خریداری کنند.چیزی که فیفا در توصیف آن در بیانیه اخیرش گفته«پیشرفت تاریخی حاصل شده»و«راه برگشتی نیست.»
در چند بازی دیگری که فیفا از ایران خواسته بود امکان حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای آن فراهم باشد نیز شیوه بلیت‌فروشی بحث‌برانگیز شد اما آنچه در تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۱ در مشهد روی داد یادآور رویدادهایی در این شهر شد.چیزی که به طعنه از آن یاد می‌شود و مشهد را جایی برمی‌شمارد که اتفاقاتی که در سایر نقاط ایران ممکن است انجام گیرد در آن امکان انجام نمی‌یابد.
حالا فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا اعلام کرده «ما اخبار نگران کننده در خصوص اینکه به زنان اجازه حضور در بازی شهر مشهد داده نشده»را دریافت کرده‌ایم و «از فدراسیون فوتبال ایران خواسته‌ایم تا در این خصوص توضیحات و اطلاعات بیشتری بدهند».
این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران یک روز قبل از بازی هم فیفا را خاطرجمع کرده بود که امکان حضور زنان در ورزشگاه فراهم است.اما همین فدراسیون روز از بعد بازی و در حالی که اتفاقاتی در حاشیه ورزشگاه از جمله استفاده از گاز فلفل علیه زنان خریدار بلیت استفاده شد اعلام کرد:حضور زنان در ورزشگاه «غیر ممکن و بحران‌ساز»بود.
علاوه بر آنچه در مورد زنان خریدار بلیت حضور در ورزشگاه روی داده آنچه بیشتر موضوع را سئوال‌برانگیز می‌کند شیوه برخورد چندگانه مسئولان و تصمیم‌گیران است.چیزی که در وصف آن عباس عبدی فعال سیاسی در توییتر نوشت :«به نظرم مهمتر از راه‌ندادن خانم‌ها به ورزشگاه این دودوزه‌بازی است که نه جرأت دارند بگویند راه نمی‌دهیم و دور جام‌جهانی را خط بکشند، نه شهامت دارند به تعهدات داده خودشان عمل کنند.این کار سوختن اعتماد نزد همه مردم است.چون اعتمادی نمانده بی‌خیال سوختن باقیمانده خاکسترش هستند».
ماجرای ورود زنان به ورزشگاه با خاطره‌های تلخی آمیخته شده است. از آرایش و ظاهرسازی دختران و به ظاهر پسران درآمدن و دستگیری توسط پلیس تا موضوع خودسوزی. چیزی که مرضیه محبی وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان درباره آن در توییتر خود نوشته است: «‏آرزوهای آدمی وسعت و پستی و بلندی روزگار او را تعریف میکنند.در میان مرزهای سرزمین ما، گاه عرصه آرزوها به قدر حضور در یک میدان ورزشی کوچک است.امروز باید یادی کنیم از سحر خدایاری، دختری که رویای ورزشگاه را در شعله‌های آتش زیست.»
در سال ۱۳۸۵ فعالان زنان برای تماشای بازی ایران – بحرین مقابل در ورودی ورزشگاه آزادی روی زمین نشستند تا با این کار اجازه ورود به ورزشگاه را بگیرند.در آن زمان گرچه تجربه مشهد روی نداد اما یکی از فعالان زن به نام محبوبه عباسقلی دچار آسیب شد.
این روزها که گوش‌های ما ایرانی‌ها بیشتر واژه صیانت را می‌شنود و عموما طرح صیانت از حقوق کاربران اینترنت مدام به رخمان کشیده می‌شود می‌توان به کاررفتن این واژه در ادبیات امام جمعه شهر مشهد را ملموس‌ یافت.
او در آستانه بازی ایران و عراق در بهمن ۱۴۰۰ گفته بود :مسئولان فوتبال بیایند در ورزشگاه‌ها مکان‌هایی را مخصوص بانوان فراهم کنند که صیانت داشته باشند.زنان را باید صیانت کرد چه مانعی دارد از ورزشگاه فوتبال را ببیند.اینکه می‌گویند فیفا مجبور کرده است زنان باید تماشای بازی فوتبال شرکت کنند؛ شیطنت‌های افراد بی‌دین و ضد‌انقلاب خارج‌نشین است که فیفا را تحریک کردند وگرنه فیفا به این کارها کار نداشت.
اما او پس از برگزاری بازی در سخنرانی نماز جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ در همین زمینه گفت :این که شما خواهران را بردید در جو میدان ورزش و تماشای فوتبال، آن هفته هم عرض کردم حضور خواهران در تماشای فوتبال باید صیانت شود.شما زحمت کشیدید جا را جداگانه کردید و فاصله انداختید و متشکر هستیم.اما آن صیانتی که بنده گفتم، نشد.بنده عرض کردم صیانت باید کامل شود، صیانت کامل نیست، با برنامه‌های دیروزی که خواهران رفتند در زمین فوتبال، صیانت از خواهران به طور کامل حفظ نشد، حرکت‌هایی صورت گرفت اما صیانت کامل نشد، باید کامل شود؛ اصلا جایگاه خواهران در وضعی باشد که هیجانات خواهران در تماشای فوتبال به جایی منعکس نشود که دیروز اینطور نبود.
همین اشتراک در معانی و خاطره مشترکی که مردم از به اجرا در نیامدن بسیاری از کنسرت‌ها یا مراسم دیگر در مشهد دارد سبب شد تا پایگاه خبری اصلاحات‌نیوز فیلمی از سخنان آیت‌الله علم‌الهدی را منتشر کند.او در این فیلم گفته است :ورزش جریان مقدسی است.حتی ورزش قهرمانی مقدس است چون مشوق نسل جوان به سلامتی و ورزش و حفظ‌الصحه است.اما اگر بنا شد در کنار این اجرای برنامه ورزش قهرمانی، یک عده دختر و پسر جمع شوند دختر و زن هیجان پیدا کنند کف بزنند سود بکشند به هوا بپرند این می‌شود ابتذال و ابتذال مظهر گناه است.
رئیس‌جمهور: با چنین رویه‌هایی مخالفیم
در آخرین لحظات تنظیم این گزارش ایرنا در خبری نوشت : رییس‌جمهور با اعلام مخالفت صریح دولت با رَویه‌های مشابه آنچه در جریان مسابقه تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان در مشهد برای تعدای از بانوان رخ داد، بر لزوم برخورد قاطع با عوامل این ماجرا تأکید کرد.
بر اساس این گزارش آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در جلسه بعدازظهر هیأت دولت، گرچه به حقوق زنان برای ورود به استادیوم‌ها و همین‌طور نقض توافق فدراسیون فوتبال ایران با فیفا اشاره‌ای نکرد باابراز ناخشنودی از حوادث رخ داده در حاشیه مسابقه تیم ملی فوتبال در مشهد، بار دیگر مخالفت دولت با چنین رویه‌هایی را اعلام کرد.
رییس‌جمهور همچنین بر ضرورت برخورد جدی و قاطع با قصور و تقصیرهای انجام شده در این ماجرا تأکید کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر